Nieuw: de Huawei Watch D2 nu met FreeBuds 5i t.w.v. €99,99 cadeau!

Opinie: “OPPO en Xiaomi cirkelen als twee gieren boven kadavers”

Sebastien Marien
Sebastien Marien
12 mei 2020, 20:01
6 min leestijd
Opinie: “OPPO en Xiaomi cirkelen als twee gieren boven kadavers”

Lees verder na de advertentie.

Dynamische markt

De smartphonemarkt verandert en dat is helemaal niets nieuw, want we zijn al jaren gewend dat de markt heel dynamisch is. Zo maakte Nokia de afgelopen jaren Android-toestellen nadat het eerder nog eigen Symbian-telefoons maakte en vervolgens onder de vleugels van Microsoft terecht kwam. Al onthouden we vandaag vooral dat Nokia sterke verliezen heeft geleden in West-Europa. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Canalys. De vijfde grootste fabrikant op ons continent heeft een marktaandeel van 2 procent en het zag zijn verkoop dit jaar met 19 procent krimpen vergeleken met een jaar eerder.

In feite is het niet alleen Nokia dat in de klappen deelt, want Samsung en Huawei zagen hun verkoop nog meer afnemen met respectievelijk 21 procent en 40 procent. Huawei vecht op dit moment trouwens twee oorlogen tegelijk: een tegen de gevolgen van de lockdown-maatregelen door het coronavirus en de andere met zichzelf door de beperkingen met HMS.

Bron: Canalys

Baguette in het gezicht

Met de opkomst van het coronavirus krijgt ieder merk zijn deel dat zou je denken, maar toch merk je dat elke fabrikant een eigen parcours afleggen. Zowel in Europa als wereldwijd zien we dat Xiaomi alleen maar gunstige cijfers kan voorleggen. Wereldwijd steeg het marktaandeel van vierde grootste fabrikant met 6,1 procent terwijl de drie grootste bedrijven, inclusief Apple, elk moeten inleveren.

Je ziet dat Wiko volledig overkop gaat. In Nederland was het natuurlijk Philips dat de doodsteek gaf, maar het van oorsprong Franse bedrijf kreeg dit jaar ook in zijn thuisland een stevige baguette in het gezicht. Wiko is ondertussen goed voor voor een marktaandeel van 4 procent in Frankrijk (verkoop -54 procent), maar dat is ooit heel anders geweest. In schril contrast heb je Vivo, dat jarenlang alleen op China heeft gefocust, en er nu in slaagt om in één jaar tijd wereldwijd een marktaandeel op te eisen van maar liefst 7,4 procent. Dat blijkt uit gegevens van IDC. Vivo is nu de vijfde grootste speler.

Bron: Canalys

Niet enkel verliezers

Het is dus duidelijk dat er niet enkel verliezers zijn in deze uitdagende tijd. Xiaomi is een merk dat doorgaans inzet op sterke specificaties bij telefoons in ruil voor je geld, en op massale online-verkoop. We hadden in Nederland dankzij webshops zoals Belsimpel die telefoons via grijze import aanbieden – en niet te vergeten de Kruidvat natuurlijk – al Xiaomi’s zonder dat het bedrijf voet aan wal had gezet in Nederland. Ook vandaag springt Xiaomi nauwgezet om met zijn middelen, want het bedrijf voert het grootste deel van zaken en communicatie in Nederland vanuit Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Xiaomi komt nu wel met fysieke winkels in Nederland, maar dat lijkt zeker niet het speerpunt te zijn van Xiaomi’s strategie.

Strenge, oude CEO

Hoewel je Xiaomi in de eerste plaats associeert met voordelige telefoons werkt het bedrijf nog steeds aan zijn branding. Je krijgt tijdens evenementen ook geen strenge, oude CEO te zien die onsamenhangend praat over de nieuwe telefoons in gebroken Engels – sorry Richard Yu en Dj Koh – maar wel afwisselend een jonge man en vrouw die hun ‘Mi Fans’ met enthousiasme toespreken. 

Xiaomi pakt ook uit met een hele lading verschillende submerken die allemaal beweren dat ze onafhankelijk werken. Poco presenteert op 12 mei zijn nieuwe vlaggenschip wat gezien zijn prijs-kwaliteitsverhouding en een mogelijk kale Android-ervaring wel een eigen schaarste aan fans zal kunnen overtuigen, en hetzelfde geldt ongetwijfeld voor Black Shark, Mi CC en andere submerken. Een mens is tenslotte een groepsdier dat maar al te graag zo’n merk aan zijn identiteit verbindt om erbij te horen. Wie morgen de Poco F2 Pro koopt, heeft in zijn hoofd niet bij hetzelfde merk gekocht dat eerder de ietwat teleurstellende Mi 10 Pro op de markt heeft gebracht. Kortom de verschillende submerken versterken elkaar.

Andere kam, niet dezelfde

Toch kan je de opkomende fabrikanten niet allemaal over één kam scheren. Hier in Nederland zien we vooral OPPO en Xiaomi opkomen, maar beide bedrijven houden er een verschillende strategie op na. OPPO wil zich liever profileren als een Chinese versie van Samsung, namelijk een merk dat het wil uitpakken met kwaliteit in de eerste plaats.

Verder kiest OPPO ook veel minder voor een ‘blitzkrieg-strategie’, maar wel een aanpak die eerder geleidelijk verloopt. Eerst moest het merk zich nog duidelijk oriënteren in de Nederlandse markt, met de originele Find X die niet met veel enthousiasme werd onthaald door de achterblijvende software en de hoge prijs. Vorig jaar zagen we OPPO dan succesvoller te werk gaan, met in de eerste plaats de Reno-toestellen in het hogere middensegment, en dit jaar lijkt het merk er volledig voor te gaan. We hebben nooit in Nederland een grotere line-up gezien van OPPO met telefoons in elke prijsklasse. Van de A5 tot de Find X2 Pro die zich als een echte dark horse onder de vlaggenschepen begeeft. Nu Nederland goed begint te lopen, breidt het merk dit jaar geleidelijk uit naar België en een paar andere Europese landen. 

Drie scenario’s

De smartphonemarkt kent een onzeker tijd en nooit eerder was het voor analisten moeilijker om te voorspellen waar het dit jaar eindigt met de verkoopcijfers. De marktonderzoekers van IDC spreken over drie verschillende scenario’s waarmee we 2020 kunnen afsluiten. Het meest gunstige spreekt over een jaarverlies van 10 procent, maar volgens wereldwijde cijfers, is de wereldwijde markt alleen in het eerste kwartaal van dit jaar al 11,7 procent gekrompen. In andere scenario’s lezen we een daling van 26,8 procent of zelfs 47,1 procent. Dat zijn ongeziene klappen als je weet dat dat er in februari vorig jaar werd uitgekeken naar een eerste groei van 6,4 procent in 2020, na de lange dalende curve die al langer bezig was.

Bron: IDC

Pot met geld

We kunnen dus verwachten dat de dynamische smartphonemarkt alleen nog meer in stroomversnelling gaat, of we het nu willen of niet. Merken die het moeilijker hebben en het bijvoorbeeld minder moeten hebben van online verkoop gaan daar dit jaar nog meer hinder van ondervinden, en het omgekeerde geldt aan de andere kant van de medaille voor merken die nu al een werkende groeistrategie in handen hebben.

In dit artikel spraken we al over de verliezers bij de vijf grootste merken in West-Europa, maar toch leert de geschiedenis ons dat we eerder naar de kleinere merken moeten kijken. Denk aan bijvoorbeeld Sony, Alcatel of een LG. Sommige van die bedrijven schuilen achter een stevige pot met geld wereldwijd, maar hoe lang investeren zij nog in een verlieslatende bedrijfstak als de wereldeconomie al voor een uitdaging staat? Kunnen ze wel blijven rekenen op verse centjes dankzij de verkoop van televisies of spelcomputers?

Gieren en kadavers

Hier in Nederland, vliegen Xiaomi en OPPO dit jaar als twee gieren boven (potentiële) kadavers, en de vraag is welke merken zich aansluiten bij de gieren of bij de kadavers. Er wordt al langer gefluisterd over een komst van Vivo in Europa, en ook Realme is sinds vorig jaar officieel beschikbaar in Nederland. Hoe gaan zij het doen?

Een ding is wel zeker, want zelfs ‘kadaver’ zijn, hoeft lang gelukkig niet zo erg te zijn als de benaming doet vermoeden. Zelfs de oudste hoopjes botten waaraan geen stukje vlees meer te bespeuren valt, kunnen bijvoorbeeld nog uitstekende virtual reality-headsets maken

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

7

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

21 november 2020, 21:07

Na jaren Samsung te hebben gehad in januari overgestapt naar Xiaomi omdat ik Samsung veel te duur vind heb nu dus sinds januari een mi9t pro echt een monster apparaat super snel en super fijn en volledig aanpasbaar naar wat ik wil heb er totaal geen spijt van nu sinds 2 dagen heeft mijn vrouw een poco X3 NFC op moment supersnel met mooi 120mhz scherm ben benieuwd hoe die het gaat houden hopelijk net zo goed als mijn mi9t pro

13 mei 2020, 14:06

Als ik de kwaliteit vergelijk van mijn huidige Oppo Find X2 Pro met mijn vorige Huawei P30 Pro, dan valt op dat de software van Oppo veel plezieriger is dan die van Huawei. Met de huidige perikelen rond Huawei en het feit dat bijna niemand een Android telefoon wil zonder Google is het niet vreemd dat Huawei grote klappen krijgt.

13 mei 2020, 12:12

Ik heb een OPPO Find X2 Pro, geweldige telefoon!

13 mei 2020, 10:42

Al lang geleden van de Samsungs afgestapt en nu naar een paar OnePlus toestellen overgestapt op een Realme X2 Pro 12Gb/256Gb.
Helemaal geen spijt van, ik dank dat die jongens een opmars gaan maken in het veld van OnePlus/OPPO en Xiaomi.

13 mei 2020, 1:50

Hun verdienmodel is wel het gebruiken van spyware en jouw data doorsturen aan behoorlijk duistere malwaresyndicaten in Rusland en China. En kom nu niet aan met “Google verkoopt je data ook” alsjeblieft. Dat klopt, maar wat Xiaomi doet gaat nog wel heel wat verder.

12 mei 2020, 23:10

Ik heb hier nog de Mi2S liggen van Xiaomi. Was in 2013 écht nog een obscuur ding, maar z’n tijd wel vér vooruit. En waar sommigen minachtend de MIUI rom als ‘iOS-kloon’ betitelden, was dit een van de meest innovatieve forks van Android die er toentertijd op de markt waren. En het gebrek aan support wel dubbel en dwars goedgemaakt door een superfanatieke community. En dan de specs: 4,3″ HD scherm, Snapdragon 600, 2 Gb ram, 32 Gb opslag, in 2013! Voor krap 350 euro! Een Koreaanse, Taiwanese concurrent kostte destijds het dubbele.

Voor mij is deze telefoon minstens zo iconisch als voor sommigen de Nokia 3310, Motorola Razr of Galaxy S2 dat is.

12 mei 2020, 22:11

Heb sinds 2016 al 3 verschillende Xiaomi toestellen gehad en met veel plezier gebruik van gemaakt! Heb altijd al de grote potentie van het merk gezien! Hoop nu alleen dat steeds meer Nederlanders het beginnen te zien als een merk dat er zeker toe doet en niet zomaar wordt bestempeld als dat ‘vage Chinese merk dat niemand kent.’