Heeft jouw kind ook net een eerste telefoon gekregen en zoek je nog naar een passend abonnement? Een sim only-abonnement kan een goede optie zijn. Alleen, waar moet je allemaal op letten bij het kiezen van een abonnement? Wij leggen het je uit in het onderstaande artikel.
Een sim only voor je kind: hier moet je op letten
Kijk je naar een sim only-abonnement voor je kind, dan is het verstandig om op een paar dingen te letten. Hieronder zetten we belangrijkste punten voor je op een rijtje.
Stel het formaat bundel af op de situatie van je kind
Weeg goed af hoeveel data je kind echt nodig heeft. Het lijkt handig om veel data te hebben, maar als dit niet wordt gebruikt, betaal je voor niets. Tegenwoordig heb je bijna overal internet. Denk aan op school, op de sportclub, in het openbaar vervoer en natuurlijk thuis. Kijk dus niet naar de grootste bundels, maar juist naar een bundel passend bij de situatie van je kind.
Voorkom extra kosten met een dataplafond en blokkades
Je wilt ook niet dat je kind buiten de bundel gaat en zo hoge kosten maakt. Kijk daarom naar een aanbieder met een dataplafond. De beste voorbeelden hiervan zijn KPN en Ben. Hier kun je namelijk niet buiten je bundel raken. Is je data op, dan is het ook echt op. Je komt hierdoor niet voor onverwachte kosten te staan. Bij Simpel en Youfone is er ook een dataplafond, maar hier betaal je wel extra voor. Ook kun je instellen dat je kind niet zelf de bundel kan verhogen en dat je alsnog een fortuin betaalt. Bij bepaalde providers is het ook nog mogelijk om in te stellen dat gebruikers niet naar betaalde telefoonnummers kunnen bellen. Dit allemaal om controle te houden over de kosten.
Kijk mee in de app
Natuurlijk is het belangrijk om je kind te vertrouwen, maar het is ook fijn om een klein beetje inzicht te hebben in het verbruik van je kind. Bij bijvoorbeeld KPN, Hollandsnieuwe en Ben gaat dit heel gemakkelijk met een app. Koppel het telefoonabonnement van je kind aan de app en zie precies het verbruik. Als een extra controle is dit een fijne optie.
Zorg dat je kind bereikbaar blijft
Een telefoon geeft je kind meer vrijheid. Toch is het fijn als ze altijd bereikbaar zijn. Dit kan sowieso bij Hollandsnieuwe. Hier krijg je door Kids+ onbeperkt bellen en sms’en, waardoor je altijd contact kunt houden met je kind. Bij Simpel kan je drie nummers instellen die je zoon of dochter ook buiten de bundel kan bellen. Let wel op dat hier wel extra kosten aan zijn verbonden. Bij andere providers zul je zelf onbeperkt bellen in het abonnement moeten opnemen. Als je dit niet doet en de bundel op is, dan kan er niet meer gebeld worden of zijn er hoge extra kosten aan verbonden.
Profiteer van combivoordeel
Kijk ook goed bij welke provider jij een abonnement hebt. Vaak kun je profiteren van combivoordeel met meerdere abonnementen op hetzelfde adres. Zo bespaar je per maand toch weer wat extra geld.
De providers op een rijtje
Odido
- Gratis dataplafond
- Kind kan niet zelf meer data kopen
- Kijk mee met het verbruik in de bijbehorende app
Ben
- Gratis dataplafond
- Kind kan niet zelf meer data kopen
- Kijk mee met het verbruik in de bijbehorende app
Youfone
- Dataplafond (niet gratis)
- Kind kan niet zelf meer data kopen
- Kijk mee met het verbruik in de bijbehorende app
- Je kind kan niet bellen naar betaalde nummers
KPN
- Gratis dataplafond
- Kind kan niet zelf meer data kopen
- Kijk mee met het verbruik in de bijbehorende app
Simpel
- Dataplafond (niet gratis)
- Kind kan niet zelf meer data kopen
- Kijk mee met het verbruik in de bijbehorende app
- Je kind kan drie nummers ook buiten de bundel bellen (niet gratis)
Hollandsnieuwe
- Altijd onbeperkt bellen en sms’en
Simyo
- Dataplafond (niet gratis)
- Kijk mee met het verbruik in de bijbehorende app
Lebara
- Dataplafond (niet gratis)
- Kijk mee met het verbruik in de bijbehorende app
- Blokkeer bellen naar buitenlandse nummers
Lees verder na de advertentie.
De beste sim only-abonnementen voor kinderen
500 MB data + 100 belminuten + 500 sms’jes voor 3,50 euro per maand bij Simpel
Voor een echt kleine bundel kun je bij Simpel sim only voor je kind terecht. Hier krijg je de eerste 6 maanden 500 MB data met 100 belminuten en 500 sms’jes voor 2 euro per maand. De 18 maanden daarna betaal je 4 euro per maand, waardoor je over twee jaar gemiddeld 3,50 euro per maand betaalt. In de bijbehorende app kun je voorkomen dat je kind zelf meer data koopt.
Je kunt ook een dataplafond instellen in de app. Dit gaat op basis van een bedrag van minimaal 10 euro en kost je 50 cent per maand extra. Gaat je kind dus buiten de bundel, dan zullen de extra kosten nooit meer dan het ingestelde bedrag zijn. Is het plafond bereikt, dan is het onmogelijk voor je kind om nog data te gebruiken of te bellen. Wel kun je drie nummers instellen die je kind altijd kan bellen, zoals mama, papa en opa. Dat kan ook buiten de bundel, maar let op dat je daar wel voor betaalt.
5 GB data + 200 belminuten/ sms’jes voor 7,50 euro per maand bij Ben
Met Ben kind kun je nu 5 GB data en 200 belminuten/ sms’jes voor 7,50 euro per maand scoren. Ben biedt je een gratis dataplafond aan, zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan. Je kind kan niet zomaar extra data kopen en bellen naar betaalde nummers of mensen buiten de EU. Je moet het kinderabonnement wel zelf activeren. Dit doe je door de app te downloaden op je telefoon en op het toestel van je kind en ze te koppelen. Hierna kun je gemakkelijk het verbruik van je kind controleren in de app. Je krijgt per maand zelfs 3 GB data extra als je al internet hebt van Ben of Odido thuis. Dat is toch een leuke bonus.
Lees verder na de advertentie.
10 GB data + onbeperkt bellen en sms´en voor 7,50 euro per maand bij Hollandsnieuwe
Wil je toch liever een grote bundel voor je kind? Kijk dan bij Hollandsnieuwe. Hier krijg je namelijk 10 GB data en onbeperkt bellen en sms’en voor 7,50 euro per maand. Je krijgt ook een gratis dataplafond en kan instellen dat je kind niet belt naar betaalnummers of de bundel ophoogt. Uiteraard kun je het verbruik ook bijhouden in de app. Heb je al internet van Ziggo thuis, dan krijg je geen 10 GB, maar 20 GB aan data voor hetzelfde lage bedrag van 8 euro per maand.
Sim only en prepaid zijn beide goede opties als eerste abonnement voor je kind, maar wat is het verschil? Bij sim only betaal je maandelijks een bedrag voor een bundel met data. Met prepaid koop je zelf een bundel met data. Als de bundel op is, kun je zelf weer nieuwe data aanschaffen. Je betaalt bij prepaid dus echt alleen wat je verbruikt en zit niet vast aan maandelijkse vaste lasten. Het nadeel hiervan is dat prepaid vaak duurder is dan sim only, waardoor een sim only-abonnement in de meeste gevallen de betere keuze is.
Een kind zelf kan geen sim only-abonnement afsluiten in Nederland. Dit kan alleen een volwassene doen. Het abonnement komt ook op naam te staan van de ouder. Gaat er iets mis dan ben jij als ouder verantwoordelijk.
De grote van de bundel moet je afstellen op de situatie van je kind. Is je kind vaak op plekken zonder internet? In dit geval is het verstandig om een bundel met minstens 5 GB data aan te schaffen. Heeft je kind op school, thuis en op sportclub altijd wifi? Dan is een kleinere bundel ook voldoende. Kijk dus goed naar de behoefte om te voorkomen dat je kosten maakt voor iets dat je kind niet gebruikt.
Dit artikel bevat enkele linkjes waarvoor Androidworld een commissie ontvangt. Dit helpt ons onze website te kunnen blijven maken.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Bij Hollandsnieuwe ontbreekt nog informatie als je de lijn doortrekt.
– je kan nooit meer gebruiken dan de gekochte data.
– voor kinderen is onbeperkt bellen en sms gratis, maar je moet het wel aangeven.
– opwaarderen door kind kan geblokkeerd worden door klantenservice.