Google heeft een heleboel verschillende abonnementen die maar relatief weinig gebruikers kunnen interesseren. Het gratis alternatief krijgt de voorkeur, of de betaalde dienst van een concurrent. Waarom scoort YouTube Music toch zoveel minder goed dan Spotify?
Googles verdienmodel
Google is in de eerste plaats een advertentieverkoper. Het bedrijf mag dan wel zijn roots hebben als een zoekmachine die door twee studenten aan Stanford University is ontwikkeld, maar het verdienmodel van het bedrijf was altijd al op adverteren gebaseerd.
Een dienst gratis aanbieden om dan geld te verdienen met de advertenties die je toont, of met de gegevens die je voor adverteerders verzamelt. Het is Google op zijn best, of voor anderen, op zijn slechtst.
De vijf abonnementsdiensten
Toch zien we dat Google steeds meer betaalde abonnementen op poten zet. Een overzichtje van de diensten die in Nederland en België actief zijn:
- Je kan betalen voor muziek in YouTube Music (v.a. 9,99 euro p.m.)
- Stadia Pro is een abonnement voor games (v.a. 9,99 euro p.m.)
- Google One is de naam van de dienst voor cloudopslag (v.a. 1,99 euro p.m.)
- Met Nest Aware kan je beelden bewaren met je slimme beveiligingscamera (v.a. 5 euro p.m.)
- Google Play Pass geeft je onbeperkt toegang tot een selectie van apps en games (
(v.a. 4,99 euro p.m.)
Vijf abonnementen zijn er dus bij ons actief, maar geen van deze lijkt voorlopig een echte killer-service voor Google te zijn. We zeggen “lijkt”, want Google is erg karig met het geven van cijfers omtrent de prestaties van zijn betaalde diensten. Toch moet je ook niet ver gaan zoeken naar verklaringen waarom Google geen marktleiders is, want voor elk van deze diensten liggen die binnen handbereik.
Geen grote successen
YouTube Music moet volop opboksen tegen Spotify, maar zelfs Apple Music is op Android- telefoons en Google-apparaten uitgegroeid tot een geduchte concurrent. Stadia Pro concurreert verder met tal van cloudgamingdiensten die uit de grond schieten, en het abonnement is geen voorwaarde om op Stadia te gamen.
Verder heeft lang niet iedereen behoeft aan een clouddienst, terwijl er ook tal van alternatieven voor Google One zijn. Nu Google Foto’s geen onbeperkte opslagruimte meer heeft hoopt Google dat meer mensen hun weg vinden richting Google One, maar iedereen krijgt 15 GB gratis om mee te beginnen. Nest Aware is daarnaast duurder dan de concurrentie, en lang niet iedereen wil betalen voor de Play Store in ruil voor toegang tot een selectie aan apps en games.

Speel de troeven uit
Zijn bovenstaande diensten dan per definitie slecht of oninteressant? Kan Google ze maar beter een voor een begraven in zijn kerkhof van vergeten producten? Helemaal niet. Maar Google moet dringend wat slimmer leren omgaan met de wapens die het in hand heeft, want het beschikt over een reeks troeven in handen waar heel wat sommige concurrenten niet tegen op kunnen.
“Het aanbod van YouTube Music en YouTube Premium is te mager als je Spotify echt pijn wil doen”
Sebastien Marien
Toen het bedrijf bijvoorbeeld zijn Stadia-dienst samen met het Pro-abonnement aankondigde, hadden we verwacht dat de betaalde variant een succes zou worden, juist omdat Google over zo’n breed palet van diensten beschikt. Stadia Pro werd initieel eerder lauw onthaald, omdat het slechts toegang geeft tot gemiddeld drie gratis games per maand, en daarbovenop krijg je betere streamkwaliteit voor tijdens het gamen.
YouTube Premium is te mager
Op het moment dat de kersverse dienst niet meteen van de grond kwam, zagen we meteen voor ons hoe het techbedrijf met een interessante formule zou komen waarbij Pro in een bundel verschijnt met andere Google-diensten. Als je houdt van games, zal je mogelijk ook wel interesse hebben in muziek? Combineer het met YouTube Muisic. Stadia Pro zou zelfs samen met Play Pass kunnen werken. En even wat anders, als je klanten van de Nest Hello-camera’s dan toch videobeelden in de cloud laat bewaren voor een prijsje, geef ze in één klap dan wat van die Google One-cloudopslag.

Google heeft er natuurlijk zelf ook al aan gedacht. Als je 2 euro per maand extra betaalt voor YouTube Music, dan verdwijnen de YouTube-advertenties en kan je video’s offline bewaren en afspelen op de achtergrond. Het is een klein voorbeeld van hoe Google zijn andere diensten inzet om naar een meerwaarde te zoeken ten opzichte van concurrenten. Toch lijkt het aanbod te mager als het een grote speler als Spotify echt pijn wil doen. Mensen zijn gewoontedieren, en Spotify doet het ook niet slecht.
Amazons voorbeeld
Uiteraard is er nog veel meer mogelijk met alle Google-abonnementen, en dat bewijst concurrent Amazon in de Verenigde Staten. Met het Amazon Prime-abonnement krijg je niet alleen korting op je pakjes, maar ook toegang tot een streamingdienst voor video’s, een muziekstreamingdienst, gratis cloudopslag voor je foto’s en gratis e-books. In Nederland bestaat Prime natuurlijk ook, maar zonder muziek en boeken inbegrepen.
Laat ons duidelijk zijn: deze diensten zijn op zichzelf een stuk minder interessant dan bijvoorbeeld een abonnement op Netflix of Spotify, maar samen zijn ze sterk. Precies als bij Googles individuele abonnementsdiensten die er maar niet in slagen om in hun eentje een flink stuk marktaandeel te scoren.

Hagelgeweer
Maar wat houdt Google dan tegen om groots uit te pakken met zijn verschillende abonnementen? Dat is moeilijk te zeggen. Wat houdt Google tegen om groots uit te pakken met de Pixel-telefoons? De oorzaak moeten we wellicht hier zoeken. Google is met zoveel zaken tegelijk bezig, dat zijn productstrategieën wel vaker vragen oproepen. Google staat er ondertussen ook om bekend dat het regelmatig diensten afvoert of vervangt, en ook die reputatie doet het bedrijf geen goed. Zeker niet bij gebruikers die voor een dienst willen betalen.
Als we Google zouden vergelijken met een stuk munitie, dan wel met een hagelpatroon dat uit een jachtgeweer wordt afgevuurd. Hagelkorrels worden breed in verschillende richtingen geschoten, maar ze vliegen daardoor niet allemaal naar één enkel doelwit. Google schiet dus eigenlijk met zijn hagelgeweer in het wilde weg richting het struikgewas wanneer er daar iets beweegt, en stelt dan vast dat het helemaal niets heeft geraakt.
“4,99 euro per maand voor alleen wat apps en games? Nee, gatver”
Sebastien Marien
Iedereen verliezer
Uiteindelijk verliest niet alleen Google, maar ook de consument. Het bedrijf kan namelijk niet anders dan blijven steunen op zijn decenniaoude verdienmodel: de verkoop van reclame, en daarmee het neuzen in de levens en activiteiten van gebruikers. Google krijgt daarvoor steeds vaker kritiek, en doelgerichte reclame moet daarom op de schop. Dat zien we met het verdwijnen van third-party-cookies, en de gepersonaliseerde reclame in apps die aan banden wordt gelegd.
Toch staan de alternatieven voor cookies al klaar met het nieuwe FLOC-systeem. En of dat echt zo privacyvriendelijk is als Google beweert zal nog moeten blijken. FLOC heeft nu al zijn tegenstanders. Google wil ook nog een stap verder gaan dan Apple als het gaat om het blokkeren van gepersonaliseerde reclame in apps, en juist dat baart ons zorgen.
Een Play Pass? Gatver
Als we nu met zijn allen stonden te springen om een Play Pass-abonnement te nemen om zo de rekening van zowel Google als de appontwikkelaars te sponsoren, zou de Play Store-uitbater dan misschien overwegen om gepersonaliseerde reclame gewoon te schrappen zonder een vervanger te introduceren? Maar 4,99 euro per maand voor alleen wat apps en games? Nee, gatver. Kom maar op met die reclame en nieuwsgierige algoritmes.
Wat denk jij? Hoe kan Google zijn abonnementen aantrekkelijker maken? Is het volgens jou een goede oplossing dat Google zijn abonnementen met elkaar gaat verbinden Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
alternatieven zijn betaaldbaarder.. Daarnaast je weet bij google maar nooit of een service niet over anderhalf jaar afgeschoten wordt en je dus alsnog een alternatief moet gaan zoeken. Dat laatste is niet de hoofdreden want niets is voor eeuwig maar het telt wel degelijk mee..
Heb zelf Google One en Google for business en bevalt prima.
Goed om te lezen dat nog meer mensen mijn gedachte rond de Google-abo’s delen :). Als ze slim gaan combineren zouden ze meer mensen kunnen overtuigen, want de diensten zelf zijn niet slecht.
Ze leveren gewoon te weinig voor het bedrag dat ze vragen. Verder is de concurentie vaak beter. Ook denk ik dat het vaak te onduidelijk is wat Google bied voor welk abonnement. Het is een onduidelijke wirwar van abonnementen.
ik heb totaal niet het idee dat ik voordeel krijg bij Google.
Waarom kan ik geen abonnementen combineren voor een aantrekkelijkere prijs?
de losse diensten zijn niet echt goedkoop dus als ik meerdere diensten zou afnemen met korting zou ik dat sneller doen denk ik.
Daarbij heb je altijd in je achterhoofd “gaan ze deze dienst niet cancellen?”
Zo draaien ze hangouts de nek om, de meest ideale manier voor gezinnen om met elkaar te communiceren, geen telefoonnummer nodig en werkt dus ook op de tablets van de kinderen. De opvolger, Google Chat, is nu gratis maar je kunt er maar 1 ding mee: chatten. Geen video of audio gesprekken, alleen een meeting plannen dus totaal kansloos.
Teveel bomen in het Google bos.
Ik ben eigenlijk best tevreden met YouTube premium. Als grote YouTube kijker geen ads om de 10 minuten en YouTube music erbij. Deze dienst heeft een prima aanbod. Ja Spotify wordt breed gedragen en gepromoot door Jan en alleman. Maar YouTube Music doet echt niet onder.
Heb gedwongen een Google One abonnement moeten nemen omdat de opslag vol is geraakt. Hierdoor heb ik de afgelopen dagen onopgemerkt mailtjes misgelopen… Wéér een abonnement erbij pfff
Vind het allemaal een beetje overdreven. Als je iets reclame vrij wil, moet je betalen zoals met bijna elke app. En dan kun je kijken naar waar je voorkeur voor uitgaat. Ik betaal al jaren voor Spotify Familie. Ik gebruik ook al jaren google foto’s dus heb sinds kort Google one genomen. Wat hier ook vergeten word te melden, is dat je volgens mij alle services kan delen met 5 gezinsleden, en zelfs per service apart. Zo deel ik One met mijn vriendin, en Stadia met mijn broertje. Dat drukt ook kosten uiteraard. Wat ik wel deel, is dat ze het beter kunnen aanpakken door of meer te combineren of het aantrekkelijker te maken qua prijs over wat je er voor krijgt. ?
Men moet ophouden met die gerichte Ads. Die zorgen dus voor al die verschrikkelijke privacy inbreuken en andere ellende.
Men roept dan dat adverteerders meer betalen voor gerichte apps, maar als die gewoonweg verboden zijn zullen ze gewoon blijven betalen voor het tonen van hun Ads.
Dus EU, verbied ze, het datagraaien stopt dan ook.
Ik zou best meer willen betalen voor YouTube Premium en Google One samen, aangezien ik sowieso Google One gebruik, en super veel YouTube kijk, want Youtubers die ik kijk krijgen dan ook betaald als ik geen reclames heb.
Maar appart is het me echt te veel om Google One, Spotify, Netflix en dan ook nog eens YouTube Premium te nemen. Dan maar YouTube Vanced op m’n telefoon en een adblocker op de laptop.
Voor Google’s andere diensten, als het samen zou komen met Google One, zou ik best Stadia willen, maar aangezien ik niet echt een gamer ben boeit dat me niet heel veel. En Play Pass maakt bij te weinig apps nu echt een verschil dat ik het waard zou vinden om dat te doen. Maar als Play Pass en Stadia nu bij hetzelfde abonnement horen, zou het iets anders zijn.
Over het algemeen moet Google een groter voorbeeld nemen aan Apple. Apple One is echt een goeie deal, en ik zou serieus overwegen om Spotify te droppen als YouTube Music gebundeld zat met dingen die ik sowieso al wilde.
Als ze abonnementen willen promoten moeten ze gewoon een alles in een gaan doen. Mijn voorkeur is dan in elk geval: YT music, YT en de cloudopslag. Nu gebruik ik YT music niet vanwege Spotify. Maar als het in deze combinatie is zou ik het abonnement wellicht afsluiten. Een ander ding is dat ik de cloudopslag van Google niet hoef te gebruiken omdat ik betaal voor Microsoft met veel opslag.
We zijn gewoon ontzettend abonnement-moe.
Ik ben steeds vaker NIET bereid nog te betalen voor abbotje nummer 83.