De Samsung Galaxy S24 FE nu met Wireless Charger Duo t.w.v. €89,99 cadeau!

Opinie: “Googles ‘Don’t be evil’-slogan betekent niets meer”

Sebastien Marien
Sebastien Marien
24 februari 2021, 19:01
7 min leestijd
Opinie: “Googles ‘Don’t be evil’-slogan betekent niets meer”

Lees verder na de advertentie.

We kiezen met zijn alleen voor smartphones die werken op het Android-besturingssysteem omdat we ons beter kunnen vinden in Googles ideeën met Android, vergeleken met iOS. Google maakt als geen ander geweldige smartphones toegankelijk voor een grote groep gebruikers wereldwijd. Toch lijkt een deel van Googles magie af te nemen. Wat is er aan de hand?

Google de gamechanger

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik nog altijd een blije gebruiker ben van Android en heel wat van de diensten die Google aanbiedt. Android is een open besturingssysteem dat creativiteit met software en personalisatie aanmoedigt. Verder zou ik niet meer zonder geweldige diensten als Maps en YouTube willen.

Google slaagt erin om smartphones toegankelijk te maken in alle prijsklassen wereldwijd en Android Go met zijn lite-apps draagt daar nog een extra steentje aan bij. Of je nu een foldable van 2000 euro koopt of een budgettoestel van 99 euro: de sterke basis blijft dezelfde.

Don’t be evil

“Don’t be evil” is al meer dan twintig jaar de slogan die Google-werknemers gebruiken. Dat was al het geval sinds Google een start-up was, maar ook vandaag lees je het nog op het einde van Alphabets Code of Conduct: “En denk eraan… wees niet gemeen. Als er iets is waarvan je denkt dat het niet helemaal juist is – spreek erover!” Oké, laten we erover praten.

Afbeelding: Steve Rhodes, CC BY-NC-ND 2.0

Bij Androidworld dompelen we ons dagelijks helemaal onder in het laatste nieuws over smartphones en alles wat met een telefoon verbindt. Wanneer een bedrijf geregeld door positief of negatieve feiten onder de aandacht komt, vallen die trends ons op. Dat was zo bij een sociale mediasite van een zekere Mark Zuckerberg waar de negatieve feiten als een sneltrein elkaar opvolgden. Vandaag is dat trouwens nog steeds het geval, maar de laatste tijd gaat die alarmbel echter steeds vaker af bij Google.

E-mail met felicitaties

We beginnen aan de andere kant van de wereld waar Google een ernstig dispuut heeft met de Australische overheid. Die wil namelijk dat Google financieel een steentje bijdraagt aan de lokale pers, en niet alleen dient als een doorgeefluik voor nieuws dat uit is op de eigen advertentie-inkomsten. Als antwoord dreigde Google om zijn zoekmachine weg te halen uit Australië als het bijhorende wetsvoorstel werd goedgekeurd. Dat klinkt niet meteen erg constructief, en hetzelfde geldt voor Googles communicatie in Frankrijk.

Nog minder tactvol klonk de communicatie bij Google Stadia waar topman Phil Harrison de ontwikkelaars van Stadia’s eigen gamestudio feliciteerde in een e-mail. Het team van gameontwikklaars behaalde een goede voortgang bij het bouwen van exclusieve Stadia-games. Een week later gingen de deuren dicht bij Stadia Games & Entertainment. Harrison was ook volgens de gameontwikkelaars van de sluiting op de hoogte op het moment waarop hij de e-mail verzond. “Don’t be evil”, dat zeggen ze dan. Wat betekent die slogan?

Corporate cultuur

Vaak heerst er de indruk dat techbedrijven als Apple, Google en Facebook erin slagen om het beste uit hun werknemers te halen doordat ze een continue start-up-werksfeer creëren. De verschillende teams geloven erin dat de diensten en producten die ze maken de wereld veranderen, en de bedrijven stimuleren creativiteit en durf.

Toch was er bij Google van die positieve sfeer niets meer te beleven volgens ex-Waze-CEO Noam Bardin. Google kocht de navigatie-app Waze in 2013, maar de samenwerking met Google en de werksfeer bij het bedrijf heeft het Waze-team de voorbije jaren geen goed gedaan, aldus de man. Heel wat Waze-functies verschenen in Google Maps, maar Waze kreeg er zelf te weinig voor in ruil volgens Bardin. Of zoals de ex-topman van Waze het zelf samenvat: “We hadden waarschijnlijk sneller en effectiever kunnen groeien als we onafhankelijk hadden gebleven.”

Google lijkt zoekende naar zijn identiteit. Google Play Music werd geschrapt in ruil voor YouTube Music dat nog steeds volop in de achtervolging is om zijn grotere concurrenten in te halen. Het was daarnaast van in het begin niet mogelijk om je aangekochte muziek van Play Music te streamen op je slimme speakers zonder dat je geabonneerd bent. Je eigen muziek die je zelf bij Google hebt gekocht, dat zou een no-brainer moeten zijn.

Identiteitscrisis

Het resultaat van dergelijke fouten is dat Google zijn geloofwaardigheid dreigt te verliezen bij de gebruiker. We weten dat Google snel van koers kan veranderen en diensten aan de lopende band schrapt, en dat zien we bijvoorbeeld aan de stoelendans van berichtendiensten. 

Dat argument wordt ook gretig voor betalende diensten van Google, onder meer door Stadia-critici. Als we dan zien dat Google, ondanks de grote investering, zijn eigen gamestudio sluit nog voor het eerste spel is uitgekomen, dan is dat ook voor de geloofwaardigheid van Stadia geen goede zaak. Google houdt ook volop de lippen stijf wat verdere plannen met Stadia betreft, en met zo’n beleid kan je moeilijk gamers overtuigen om nieuwe games te blijven kopen op het platform.

Wil Stadia een grote speler worden in de gamingwereld, of toch maar niet? Is Google Play-Music een goed idee, of gaan we onder de YouTube-naam verder? Allo, Google Berichten of Hangouts? Welke wordt het, en vooral: hoe leg je het nog uit aan de man of vrouw in de straat?

Pixels hinken achterop?

Vijf jaar geleden trok Google de stekker uit de Nexus-reeks van eigen smartphones om zo het startschot te geven voor zijn eigen gemaakte Pixel-telefoons. Het merk leek zich op te werpen als fabrikant van smartphones. De Pixel-reeks heeft in de loop der jaren hoogtes en laagtes gekend, maar sinds Pixel 5- en Pixel 4a 5G-lancering lijkt Google het spoor weer bijster. De Pixel 5 is een prima telefoon, maar hij is best prijzig en de hardware onderscheidt zich te weinig van de Pixel 4a 5G. 

Vorig jaar schreven we nog dat het verkoopargument voor een Pixel-telefoon meer dan ooit softwarefuncties en het updatebeleid moet zijn. Google leek dat ook te begrijpen met de Pixel Feature Drops, maar het bedrijf kan zich op het vlak van updates niet langer de beste leerling van de klas noemen. Samsung ondersteunt zijn telefoons nu langer dan Google dat doet, en de Zuid-Koreaanse fabrikant past dat updatebeleid ook nog eens bij zijn allergoedkoopste toestellen toe. Erg sterk.

Google heeft daarentegen veel minder telefoons die het van een update moet voorzien. Het techbedrijf heeft samen met Qualcomm ook zelf de basis gelegd voor een verbeterd updatebeleid, en nu kan haast niet anders dan zelf een verbeterd updatebeleid aankondigen om met zijn Pixels voorop te blijven. Wanneer die aankondiging komt, is niet bekend, maar Googles stilte is oorverdovend voor de Pixel-gebruiker.

Daarnaast valt het op dat Googles Android-schil ook op het vlak van features soms achterloopt op de andere fabrikanten, en dat zei onlangs ook OnePlus hardop. Google vervult een voortrekkersrol met de software van zijn telefoons, en het bedrijf moet een tandje bijsteken zodat het zich op softwaregebied kan meten met Apple. Elke nieuwe iPhone ontvangt al geruime tijd vijf jaar lang beveiligingsupdates. Op dit moment lijkt Google in de eerste plaats moeite te hebben om met zijn Pixels niet achterop te hinken. 

Verzadigd van datahonger

Googles honger naar de gegevens begint het bedrijf ook steeds meer parten te spelen. De omzet die Google haalt met de verkoop van Pixels is slechts een peulenschil vergeleken met de omzet uit de verkoop van doelgerichte reclame. Toch wordt die datahonger steeds minder geaccepteerd bij privacywaakhonden. Dat zagen we recent nog met de Fitbit-overname die wereldwijd met argusogen werd gevolgd.

Tegelijk zien we dat gebruikers steeds meer privacybewust zijn en dat ook Googles grote concurrent Apple een versnelling hoger schakelt als het om privacy gaat. Dat bedrijf toont nu gedetailleerd aan de hand van privacylabels in de App Store welke gegevens apps over jou verzamelen. Google merkt ook dat het Apple daarin moet volgen, maar in dat geval schiet het in feite zijn eigen verdienmodel lek.

Google worstelt met zichzelf en moet zich op bepaalde gebieden gaan heruitvinden. Daarbij luistert het best naar zijn oude slogan. Wat denk jij erover? Ben jij het met ons eens? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.

Hoofdafbeelding: Steve Rhodes, CC BY-NC-ND 2.0

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

0

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

25 februari 2021, 14:03

Tuurlijk moet er kritiek op Google uitgevoerd worden. Maar lees het boek:”Het is oorlog, maar niemand die het ziet”. Ik zit midden in die industrie en dan is Google nog maar een kleintje. De hele ICT taak breed, is een grote graaicultuur. Met een beetje handigheid aan knopjes draaien in deze business levert kapitalen op. Gouden bergen beloven en tegen exceptionele vergoedingen een graf achter laten. Het is inmiddels een lawine die op je afkomt, die niet meer te stuiten is.

25 februari 2021, 7:34

Wat een artikel met een hoog wauwel gehalte. Beweringen worden gelanceerd, alsof Google geen recht van spreken zou hebben haar reputatie te verbeteren. Welk recht van spreken heb je om te verwachten, dat op het door monopolistidche kenmerken georganiseerde World Wide Web, aanbieders hele brave jongetjes in de klas zijn. Ga in je artikel ook niet beweren dat de Overheid sterk achterloopt kwa kennis. Neen de overheid wordt aan de schandpaal genageld als er lekken zijn ontstaan, terwijl dat slimme bedrijfsleven via hoge afkoopsommen hun gijzelingen voor miljoenen euro’s anoniem afkopen en jouw gevoelige gegevens net als Google overal commercieel te gelde maken. Het is inherent aan de spanwijdte, snelheid en snel opvolgende veranderingen in de ICT wereld, dat we gegijzeld worden door een monster dat zijn weerga niet kent.
Dat bedrijfsleven met al haar wijsheid op ICT gebied factureert zich al jaren helemaal suf voor dienstverlening dat geen enkele kwaliteitstest doorstaat. Wat gisteren veilig was, is morgen onveilig.
Als consument werd je eerst alleen beduveld door je bank en nu zal je naast de bank ik weet niet hoeveel bedreigingen op het Internet moeten trotseren.
De slechte kanten van het World Wide Web ontwikkelen zich nog steeds vele malen sterker dan de goede kanten er van. . Google en Windows proberen hun reputatie nog enigszins te behouden en ons te beschermen door regelmatig veiligheidsupdates uit te brengen.
Naief artikel al met al.

24 februari 2021, 23:38

Wat ben je toch erg mild, Google is pure Evil!

24 februari 2021, 23:04

bedankt mister j. ik ga het binnenkort is lezen.

24 februari 2021, 22:36

Uhm, daar heb je Youtube Vanced voor he.

24 februari 2021, 22:13

Ik ben een open boek voor Google.
Google weet al zo veel van mij, dat ze mij niet eens meer onderzoeken. Ik val juist niet op door maximaal op te vallen.
Ik gebruik alles van Google. Ik betaal zelfs €12 per maand voor YouTube om van die reclame af te zijn.
Google weet allang wat voor viezerik ik ben.?

24 februari 2021, 21:20

‘k ben de laatste tijd ook aan ’t proberen verminderen qua Google apps . ’t Is soms wel wat zoeken. Altijd ingelogd zijn bij Google is handig. Pas als je dat eens probeert uit te schakelen, merk je wat allemaal aan elkaar is gekoppeld. Maar voor de meeste zaken vind je wel een alternatief. ‘k wil niet enkel de Google bubble zien die denkt te tonen wat ik wil zien. ‘k wil zelf beslissen wat ik wil zien.

24 februari 2021, 21:10

ik heb de slogan altijd met een korrel zout genomen. Geen enkel bedrijf heeft het beste voor met mensen en alleen de winst telt. Enige waarom een bedrijf positieve dingen doet voor z’n klanten is imago (marketing), een unique selling point en uit eindelijk de centen.

24 februari 2021, 20:10

Het is al een tijd niet meer hun officiële slogan maar go off I guess