OnePlus begon in 2013 als het bedrijf dat alles anders zou gaan doen en dit zelfs vastlegde in een motto: #NeverSettle. Het bedrijf zou, mede door de outsourcing van softwareupdates en het missen van kennis om updates snel uit te rollen, een lastig jaar tegemoet zien. OxygenOS werd in 2015 de reddende engel van OnePlus: hoe staat het anno 2021 bij met de op Android gebaseerde softwareschil?
Cyanogen OS naar OxygenOS
Laten we daarvoor even kort de geschiedenisboeken induiken, met om te beginnen een terugblik op 2014 – het jaar waarin OnePlus zijn eerste telefoon, de OnePlus One, aan de man zou gaan brengen. In plaats van de softwareontwikkeling in eigen handen te nemen werd samen met de community de beslissing genomen om het team van Cyanogen Inc., onder leiding van Steve Kondik, in te schakelen voor de Android-schil.

Cyanogen stond tot 2016, onder leiding van CEO Steve Kondik, in voor de software-updates van de OnePlus One
Tot begin 2016 verzorgde het Cyanogen OS-team de software-updates van de OnePlus One: daarmee werd de telefoon, zeker voor zijn tijd, relatief lang onderhouden met software-updates. OnePlus had echter geen plannen om de OnePlus 2 onder te brengen bij het Cyanogen-team; begin 2015 werd de aankondiging gedaan dat het zijn eigen softwarelaag voor Android zou gaan ontwikkelen. OxygenOS werd de definitieve naam van de schil en in april van dat jaar verscheen een eerste versie, toen nog voor de OnePlus One.
Raakt #NeverSettle verloren?
Slechts twee maanden later werd het afscheid van Cyanogen OS definitief: met de onthulling van de OnePlus 2, bracht de Chinese fabrikant zijn eerste telefoon op de markt die vanuit de doos op eigen software draaide. Hoewel het bedrijf in eerste instantie vlot aan de slag ging met de softwareschil is er de eerste jaren veel geklaagd over de schil, onder andere door bugs in de softwareschil. Ondanks de bugs sloeg de software aan bij de doelgroep – de schil kreeg alsmaar meer mogelijkheden.
Mogelijkheden waren echter weinig waard voor een community die in 2018 teleurgesteld werd met de mededeling dat een tweede Android-upgrade voor de OnePlus 2 werd geschrapt. Daarmee bleef de telefoon hangen op Android 6.0 Marshmallow – nadat hij in 2015 werd uitgebracht met Android 5.0 Lollipop. Een volgende bom sloeg in toen hetzelfde gebeurde voor de OnePlus X. Met de X werd door OnePlus een gat ingevuld dat werd achtergelaten door de goedkopere OnePlus One – voor de OnePlus 2 betaalde je namelijk 399 euro, tegenover 319 euro voor de OnePlus One.

In het tijdperk waarin OnePlus moest groeien, kreeg het juist te maken met flinke dompers. Daarbij zijn de hardwareproblemen met toestellen van OnePlus nog niet eens meegenomen; de OnePlus 2 had bijvoorbeeld regelmatig last van capacitieve vingerafdrukscanners die de geest gaven. Hoewel de problemen breed gedragen werden door de community kwam het nauwelijks voor dat OnePlus problemen in het openbaar erkende. Liever loste het bedrijf de problemen op met reparaties. Dat loste vaak wel de problemen op, maar zonder gesteggel ging het niet. Na de lancering van de Two werd de community dan ook overladen met vragen waar de ‘NeverSettle’-gedachte gebleven was.
Vastgelegd OnePlus-updatebeleid
OnePlus beloofde beterschap met de OnePlus 3 en OnePlus 3T: het bedrijf gaf rijkelijk toe dat het de Never Settle-gedachte was verloren en zich voordeed als een “grote speler” terwijl het bedrijf nog in de groeifase zat. OnePlus’ community zou wederom op één komen te staan. Om dit te bewijzen, zou het bedrijf later in 2016 – het lanceringsjaar van de 3(T) – als een van de eerste fabrikanten de Android 7.0 Nougat-update uitrollen. OnePlus 3(T)-eigenaren kregen uiteindelijk drie upgrades van het Android-ecosysteem toebedeeld. In 2016 begon de reis bij Android 6.0.1 Marshmallow en in mei 2019 eindigde de reis bij Android 9.0 Pie.

Eigenaren van de OnePlus 5 en 5T kregen daaropvolgend dezelfde behandeling. Toen de toestellen in 2017 werden gelanceerd, draaiden ze nog op Android 7.1.1 Nougat. In de jaren die volgde zijn de telefoons geüpdatet naar Android 8.0 Oreo, Android 9.0 Pie en als slotstuk rolde OnePlus eind 2020 de definitieve Android 10-update uit. Met deze drie updates ging OnePlus voorbij zijn streven om in ieder geval twee Android-upgrades uit te rollen voor zijn telefoons, zoals het bedrijf in 2018 in een forumbericht heeft vastgelegd als updatebeleid. Ter aanvulling van die doelstelling liet het bedrijf weten om gedurende drie jaar elke twee maanden een beveiligingsupdate uit te rollen.
Schijn bedriegt… soms
Lange tijd leek het goed te gaan en werden OnePlus-updates regelmatig uitgerold. Tot genoegen van de community. Toch was het niet allemaal kannen en kruiken, dat blijkt uit de forumberichten die bij de laatste Android-updates van de OnePlus 3(T) en OnePlus 5(T) te lezen zijn. Gebruikers klagen over problemen met de batterij door de nieuwe software-update, en OnePlus 5(T)-gebruikers zeggen last te hebben van netwerkproblemen. Voor 5(T)-gebruikers volgden deze problemen op maandenlange stilte vanuit de Chinese fabrikant. Het bedrijf liet eind vorig jaar in een reactie weten dat OnePlus te maken had met firmwareproblemen en ‘werkte aan een oplossing’. Uiteindelijk werd de oplossing gevonden, maar maanden na de uitrol van de allereerste Android 10-updates voor de OnePlus 5(T) bleef het voor de fabrikant ogenschijnlijk onmogelijk om een stabiele update af te leveren.
Hoewel het bedrijf dus meer updates afleverde dan nodig, laat het gebruikers achter met Android-versies die volzet zijn met problemen. Een punt waar OnePlus eveneens steken begint te laten vallen, is op het gebied van beveiligingsupdates. OnePlus begon 2021 voor de 7T Pro en 7T bijvoorbeeld met updates naar de beveiligingspatches van januari 2021. Een tweede update van het jaar, met Android 11, wist de 7T-serie in april te bereiken, toen nog met de beveiligingspatches van maart. De aangegeven tijden in het vastgelegde updatebeleid worden steeds losser gehanteerd. Dit doet zich niet alleen voor bij de 7T-serie, maar gebeurt ook bij bijvoorbeeld de OnePlus 8-reeks.

Wat eveneens opvallend is, is dat OnePlus onvoldoende lijkt te geven om de veiligheid van OnePlus-gebruikers. In plaats van telkens de nieuwste beveiligingspatches uit te rollen, ligt de fabrikant vaak – zeg gerust bijna altijd – een maand achter op Googles beschikbare beveiligingsupdates. Dat terwijl het fabrikanten als Samsung lukt om soms nog ‘voor de start van de maand’ de beveiligingsupdates van die maand uit te rollen. Wat de reden is voor de vertraging van de doorkomst van update is ons niet bekend.
Nord-uitzonderingen
OnePlus’ aandacht voor software-updates lijkt steeds verder te verzwakken. Daarbij geldt ook dat de Chinese OPPO-zusteronderneming steeds hechter samen lijkt te werken aan zijn toestellen. OnePlus’ Nord-reeks is één van de uitkomsten van deze verregaande samenwerking. Die samenwerking lijkt in het geval van Nord-toestellen niet uit te werken in verbeterde software-ondersteuning. Zo werd met de lancering van de Nord N10 5G en Nord N100 bekend dat het bedrijf zou voorzien in een grote Android-upgrade, in tegenstelling tot de twee reguliere updates die het eerder beloofde. Op het gebied van beveiligingspatches zet het bedrijf een stapje terug, naar een updatetermijn die twee jaar zal duren.
Het bedrijf vervult daarmee naar eigen zeggen de eisen die worden gesteld in dit segment en biedt Nord-gebruikers een ‘vergelijkbare update-ervaringen’ zoals je die tegen zou komen op telefoons in het segment van onder de 300 euro. Met Samsungs updatestrategie in het achterhoofd wordt duidelijk dat OnePlus zich graag meet met concurrenten als Motorola, Xiaomi en TCL, en dat het Samsung de leiding geeft in dit segment. Dat terwijl de Chinese smartphonefabrikant zich bij zijn lancering in 2013 als de speler die alles anders zou doen presenteerde. Het Never Settle-gevoel lijkt, vooral voor de Nord N-telefoons, een nieuw dieptepunt te hebben bereikt.
OnePlus’ nieuwe strategie
Wat ligt er ten grondslag aan dit nieuwe dieptepunt? Uiteraard spelen de prijzen van de telefoons een rol in de bijbehorende updatestrategie. Fabrikanten als Samsung lijkt het echter te lukken om extra updates, tot vier jaar lang, aan te kunnen bieden; ook voor bepaalde Galaxy A-telefoons van nog geen 300 euro. Een andere wijziging in de route van OnePlus is de algemene beschikbaarheid van zijn telefoons – de fabrikant probeert al jaren aansluiting te vinden bij het gewone publiek. Er werd in de beginjaren voornamelijk aandacht besteed aan de echte fans. De mensen die OnePlus-telefoons kochten vanwege de uitgebreide OxygenOS-software, maar ook de ondersteuning voor aangepaste-software (ROMs).
Met de aankondiging dat de fabrikant zijn telefoons voortaan zou gaan verkopen bij bijvoorbeeld het Nederlandse Coolblue en T-Mobile, maar ook het Belgische Fnac en Proximus, werd duidelijk dat een andere route gevaren zou gaan worden. Een route waarin software een minder belangrijke rol krijgt, en de algemene gebruikerservaring, waaronder snelheid en camera’s, op de voorgrond terechtkomt. Uitingen van de fabrikant zijn steeds vaker gericht op de camera’s. Zo noemt OnePlus in de reclame voor de 9-serie hoofdzakelijk details van hoe snel de telefoons zijn, daarnaast schreeuwt het van de daken hoe goed de camerasystemen van de telefoons zijn. Of deze strategie ertoe heeft geleid dat het bedrijf minder de nadruk legt op software-updates is lastig te zeggen, maar enige correlatie lijkt mogelijk.
Geheel onoverkomelijk is zo’n nieuwe strategie niet, maar het blijft een zorgelijke ontwikkeling. Het is namelijk niet alleen fijn om te weten dat je toestel lang up-to-date blijft, het is ook belangrijk voor jouw online veiligheid. Android bevat namelijk kwetsbaarheden die ervoor kunnen zorgen dat er op een of andere wijze data gestolen kan worden van jouw telefoon, of juist kwetsbaarheden die geen gevolgen hebben op je data, maar juist kunnen zorgen dat de telefoon onbruikbaar wordt. Dat elke telefoon elke maandelijks updates ontvangt is voorlopig een utopie – elke update die je eens in de twee of drie maanden ontvangt is van harte welkom. Een korte updatetermijn van twee jaar zorgt echter voor beveiligingsproblemen na de eerste twee jaar van het gebruik van de telefoon.
Dat Nord N-telefoons slechts één Android-upgrade ontvangen zorgt er daarnaast voor dat je relatief snel, in vergelijking met bijvoorbeeld Samsung-telefoons die twee of drie Android-upgrades krijgen, meldingen zal ontvangen dat de Android-versie van je telefoon niet geschikt is voor sommige apps. Een langere updatetermijn zorgt dus voor een wezenlijk langere levensduur van je telefoon. Zeker als de ‘eerste en enige upgrade’ naar een nieuwe Android-versie, een versie is die ten tijde van de lancering al beschikbaar was. Dat gebeurde vorig jaar met de Nord N10 5G, die gelanceerd is met Android 10, en enkel een upgrade naar Android 11 zal ontvangen – dat terwijl Android 11 voor de N10 5G-lancering beschikbaar was.
Slotsom: OnePlus’ toekomst
In de zoektocht naar hogere verkoopaantallen is het logisch dat OnePlus niet al zijn klanten tevreden kan houden. Toch zet OnePlus zich nog altijd in voor zijn community, zoals met ‘OEF’-bijeenkomsten, speciale lanceringsevenementen en een softwareschil die aansluit bij de wensen van de veeleisende gebruikers. Wil het bedrijf de vaste kern van zijn community willen behouden dan is dit het moment om de updatestrategie bij te stellen.
Enerzijds mag OnePlus zichzelf belonen voor wat ze de afgelopen jaren hebben behaald en wat ze de klant hebben geboden. Drie software-upgrades afleveren terwijl er maar twee beloofd waren zet het bedrijf logischerwijs in positief vaarwater. Wat dan jammer is, is dat het lijkt te gaan om updates die vanuit de marketingafdeling worden aangezet om klanten tevreden te stellen, en houden. Updaten om het updaten, dus.

Op die manier kan updaten dus ook zorgen voor negatieve ervaringen bij klanten en daaropvolgend voor lagere verkoopaantallen. Want: als OnePlus zich niet meer kan onderscheiden met OxygenOS – waar kan het zich dan nog wel mee onderscheiden? Prijzen van OnePlus-toestellen zijn ook niet wat ze geweest zijn en de toestellen blinken – buiten de snelheid – uit op maar weinig vlakken.
Goede telefoons verdienen een goed updatebeleid, ook in het midrangesegment. Hoe kijk jij naar het updatebeleid van OnePlus? Ben jij van mening dat het bedrijf zijn updatebeleid van telefoons moet heroverwegen, of vind je dat ze vaak genoeg updates uitbrengen? Laat het ons weten in de reacties onderaan het artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Wat mij vooral opvalt is dat er over elk merk wel wat valt te klagen maar over Samsung bijna, of eigenlijk nooit. Over dat merk zijn ze zonder uitzondering positief. Krijg toch vaak het gevoel dat Samsung een betere sponsor is.
ik ben er zeker blij mee! moet alleen nog ff wennen aan het formaat 😉
inmiddels is overduidelijk dat het verkoopargument goede updateservice voor oneplus en ook Nokia al een hele tijd niet meer op gaat. Van alle leerlingen in de klas is Samsung momenteel wel de primus denk ik als je ziet hoe frequent en hoe lang ze hun devices gaan updaten. Neem nu bvb de A52 5G van amper 389€ die drie jaar maandelijks updates, een jaar kwartaalupdates en drie grote versierupdates gaat krijgen…. dan mag je toch zonder twijfel van verbluffend goede service spreken denk ik . Begrijp dan ook dat ik mezelf ook door oneplus en Nokia heb laten misleiden door teveel mooie praatjes en te weinig services
@Jeffrey Oneplus heeft met de 9 ook Color OS uitgebracht voor China. OOS variant met beperkingen voor de hobbyist.
ik snap ff niet waar androidworld mee bezig is!? Voordat oneplus 9 uitkwam was het een top toestel en nu opeens gaat de bedrijf ten onder…. Heb afgelopen 5 jaar Samsung toestellen gebruikt maar, bij dat bedrijf is ook niet alles perfect geregeld. Voordat ik mijn huidige toestel (oneplus 9 pro) gekocht heb heb ik ervaring gevraagd van oneplus eigenaren. Alle wilde geen andere toestel dan oneplus! wat ik van deze artikel kan begrijpen is dat Samsung betere sponsor is dan oneplus…..
Gelukkig doen Samsung (*kuch* advertenties *kuch*) en Google niets mis en gedragen ze zich als goede huisvader ?
oneplus blijft Chinese malware. net als huawei oppo xiaomi realme en wat ze nog meer verzinnen. lijkt goedkoop maar je verkoopt meer dan je lief is. Chinese merken komen er bij mij niet in .
Vaag artikel met vage insinuaties. Wat is de bedoeling? Oneplus bashing?
Waarom? Als je richting Samsung of Apple prijzen gaat mag je ook verwachten dat het updatebeleid daar naar is.
welke bugs heb jij als ik vragen mag?
ik heb laatst de update naar 11 gedaan en merk vooralsnog niks
Ik vind dat dit artikel OnePlus in een kwaad daglicht zet. Zo van OnePlus is niet altijd consistent met updates dus koop maar Samsung. Merken hebben hier zwaar onder de lijden. Het wordt altijd afgekraakt en vergeleken met Samsung en Apple. Stop hiermee!
oh
Ik ben destijds van HTC overgestapt op Oneplus en ik moet zeggen dat de Oneplus 6 het allerfijnste toestel was dat ik ooit heb gehad. Heb zelfs meerdere malen m’n dochters gefilmd met zeemeermin outfits onder water welteverstaan ?en geen centje pijn. Nu in het bezit van de 8T en die bevalt me prima al had ik meer van de camera verwacht t.o.v m’n op6. Al met al dik tevreden maar ze moeten nu wel bij de les blijven anders zie ik het dezelfde kant op gaan als bij HTC…
Je weet dat als je een Oneplus koopt, dat ze geen haast hebben bij Oneplus. Ze hebben daar de instelling dat als het vandaag niet hoeft, dan kan het morgen of overmorgen ook wel. Ze kennen bij OP ook geen gevoel van urgentie.?
Inmiddels heb ik Android 11 op mijn 7TPro, maar dat heeft wel even geduurd. En ik zit nu op de Maart update.
Maar voor mij zijn de dure en grote bekende merken toch verleden tijd. Ik hou het gewoon iedere jaar bij een een nieuwe Poco. Dus de volgende wordt de X4, dan de X5, X6, enz. Dan hoef je ook niet meer te twijfelen en dat geeft rust.?
Oneplus moet in ieder geval oppassen dat het niet de kant van Nokia op gaat. Want dan is het einde verhaal.
Ik heb me de OnePlus 8 Pro 256 GB gekocht ter vervanging van mijn (toen) 6 jaar oude Galaxy Note 4. Vooral omdat ik nieuwsgierig was naar Oxygen OS. Achteraf gezien helemaal niet zo ‘wauw’. De zogenaamde snelheid en soepelheid waar iedereen over spreekt? Als ik mijn notificatiebalk omlaag haal wanneer hij in landschap mode zit, bij het kijken van een YouTube filmpje bijvoorbeeld, dan zijn de snelle instellingen er pas met een vertraging. En afhankelijk in welke app ik zit lijkt de UI niet in 120 Hz te draaien, in de Android World app bijvoorbeeld. In Facebook heb ik dat niet. De telefoon heeft mijn 999 euro gekost. Ik denk de volgende keer toch maar terug te gaan naar de Samsung, vanwege het betere updatebeleid en toffe functies zoals Dex en het S pennetje dat ik best wel mis. Het kost misschien een 200 euro meer, maar dan krijg je er ook meer voor terug. Zoals een betere camera. Zelfs mijn oude Note 4 maakte in goede omstandigheden scherpere foto’s. De algemene fotokwaliteit van mijn OnePlus is véél beter uiteraard, alsook de videokwaliteit, maar toch maakt hij minder scherpe foto’s.
Ben blij dat ik de 3T heb mogen slijten uit ‘de goeie tijd’ van Oneplus. Nu de Nord sinds 1 maand, dat wordt afwachten. Uiteindelijk is deze wel goedkoper dan een samsung alternatief, waar ik ook minder voor One UI ben.
lekker belangrijk een paar maanden achter lopen qua beveiliging updates. Criminelen richten zich op echt oudere software. Je kan overal wel over zeuren.
Updates op mn OP9Pro komen nu binnen in een redelijk tempo, maar ze zijn voor bezig om alles goed werkend te krijgen zoals het tijdens een release zou moeten zijn. Qua software is het na de release vaak lappen en daarna gaat het tempo eruit. Ben niet ontevreden, maar zie wel de trend in de updates. Ik weet nu steeds minder zeker of ik over 2 jaar weer een OP ga kopen… Na hier in huis (om en om met de vrouw) de 5T, 6, 7Pro, 8T en nu 9Pro te hebben gehad weet ik het niet 100% zeker
anders een nokia allemaal kopen
Ik was al die jaren dik tevreden met de 3t en ben nu meer dan met de 9pro. De software van Oneplus vind ik vele malen fijner dan de Samsung werk telefoon.
Qua updates gaan we zien wat het wordt.
ze graven hun eigen graf.
ze graven hun eigen graf.
ben blij dat ik geen one plus meer hebt gekocht,dan maar iets minder mooi met Samsung
Pfffff. Tot dit artikel was ik overtuigd dat mijn nieuwe telefoon een OP zou worden. Een 9 of een 9 Pro.
Nu is de kans zeer groot dat ik totaal afzie van OP.
Ik ga me maar weer verdiepen in Samsung. Ze zijn wel peperduur, maar ik vind toch regelmatige beveiligingsupdates en een paar Android updates belangrijker dan de allerhoogste technische specificaties.
Hopen dat ze snel een stable update uitbrengen voor de 7 pro reeks. Zelfs Oxygen Os 11.0.0.2. zit vol met bugs.