Google geeft Android-gebruikers straks de mogelijkheid om niet langer gevolgd te worden door apps voor reclamedoeleinden. Apple maakte in april al zo’n beslissing voor apps uit de App Store. Het gaat om een belangrijke privacyfunctie die vanaf eind dit jaar in Android aanwezig is.
App-trackers
Je zal binnenkort zelf kunnen kiezen of je gepersonaliseerde reclame wil op de apps van je Android-telefoon of niet. Op Googles support-website maakt het bedrijf dat bekend, dat ontdekte Bloomberg als eerste. Als gebruikers uit gepersonaliseerde reclame stappen, dan kunnen ze niet langer door adverteerders gevolgd worden. Vervolgens verschijnt er geen doelgerichte reclame meer in apps.
Google volgt daarmee het voorbeeld van Apple dat in april bekend maakte dat gebruikers voor elke individuele app kunnen beslissen om gepersonaliseerde reclame uit te zetten. De App Tracking Transparency-functie zoals het heet. Toen dat bekend raakte, wisten we dat Google iets vergelijkbaars wilde introduceren voor de Play Store, maar gezien Googles verdienmodel dat op advertenties is gebaseerd, hadden we verwacht dat de maatregelen in Android juist minder verregaand zouden zijn vergeleken met iOS. Google reageerde toen ook eerder voorzichtig op het nieuws.
Verregaande gevolgen
Het omgekeerde blijkt waar te zijn, want er komt eind dit jaar één algemene schakelaar waarmee je de gepersonaliseerde advertenties kan uitschakelen voor in één keer alle apps. Als je die uitschakelt, krijgt geen enkele app nog persoonlijke advertentie-ID van gebruikers te zien, en zo kunnen ze geen doelgerichte reclame meer tonen. De functie zal vanaf eind dit jaar aan Android 12 worden toegevoegd via een update voor Google Play Services. Oudere Android-versies krijgen vanaf begin 2022 de update.
Deze beslissing van Google kan grote gevolgen hebben voor het verdienmodel van apps. Ontwikkelaars kunnen namelijk nog steeds reclame aanbieden die niet is gebaseerd op de interesses van gebruikers, maar zulke advertenties brengen minder op. Facebook was met name een van de grootste tegenstanders van dit model, en het lag ook al met Apple in de clinch.

Alternatief op komst?
De vraag is nu welke alternatieven Google naar voren schuift voor appontwikkelaars die bang zijn om hun omzet te zien tanen. In april gaf Google al aan dat het op zoek is naar een soort van middenweg. “We zijn altijd op zoek naar manieren om samen te werken met ontwikkelaars om zo de lat op het vlak van privacy hoger te leggen. Tegelijk willen we ook zorg dragen voor een gezond ecosysteem op basis van advertenties”, aldus een Google-woordvoerder tegen Bloomberg.
De kans bestaat dat Google tegen eind dit jaar met een alternatief komt waarmee de inkomsten van appontwikkelaars overeind blijven en de privacy van de gebruiker niet in het gedrang komt. Al is daar nog niets over bekend. Google maakt ook een einde aan tracking cookies in zijn Chrome-browser en schuift zijn nieuwe FLOC-systeem naar voren. Al moet gezegd dat dat systeem ook al zijn tegenstanders heeft.

Ben jij tevreden dat je straks alle gepersonaliseerde reclame op Android-toestellen kan uitschakelen? Maak je je meer zorgen om een mogelijk alternatief systeem dat de privacy van gebruikers nog meer in het gedrang zou kunnen brengen? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik gebruik op mijn phone vpn software met extra adblocker ingebouwd. Je ziet dan nooit meer reclame en je wordt ook niet gevolgd. Surfshark is een voordelige keuze hierin. Werkt prima
Google privacy beveiliging, is niets meer dan leuke marketing!
Schijn bedrieg, Google kan je gewoon tracken en andere applicaties van jou, en dat zonder verdere waarschuwing.
Vreemd want tot nu toe kon je je al afmelden voor personalized ads. Ik weet dat bij Android 12 wordt dan ook je AD-id op allemaal nullen gesteld dus dat is drastischer. En websites/apps die niet gebruik maken van het Google ad-netwetk konden je al blijven volgen. Verandert dit dan ook?
Leuk. Maar als je de app blokada gebruikt (van blokada.org), heb je helemaal geen advertenties meer. Wel zo prettig!