De internetmemes schrijven zichzelf. Google stopt met de ene dienst na de andere. Stadia, Android Auto voor smartphones en YouTube Go zijn maar enkele diensten die dit jaar voor de hakbijl gingen. En gebruikers? Die moeten zelf maar op zoek naar een alternatief. Het is genoeg.
Bier, cola of gemberdrank
Geloof het of niet, maar schrijven lucht soms op voor een redacteur. Het werkt haast therapeutisch, net als een ijverige sporter die in de plaats gaat hardlopen lopen met luide muziek. Mijn collega Claudia heeft nog de keuze tussen schrijven en sport. Ik kan me voorstellen dat kickboxen wonderen doet, maar ik houd het bij schrijven.
Installeer jezelf languit op de bank met een biertje, een cola of wat gemberdrank. Over smaak valt immers niet te twisten. We gaan het samen hebben over Google. De therapie start nu.
Ongeleid projectiel
In 2019 heeft Google ‘Stadia’ aangekondigd, een cloudgamingdienst die jou op elk gewenst apparaat laat gamen zonder dat je ooit zelf de games of updates hoeft te installeren. Technisch werkte het systeem beter dan veel van de huidige cloudgamingdiensten, maar Google wist Stadia nooit goed in de markt te zetten. Toch verzekerde het bedrijf vanaf het begin dat Stadia een lange termijnproject is waar veel in geïnvesteerd is.
We zijn bijna drie jaar verder en het zijn de Stadia-critici die gelijk krijgen. Wie denkt dat alleen een veelbelovend idee, een prima product en een stevige portefeuille voldoende zijn om een succesverhaal te schrijven, komt met Stadia bedrogen uit. Stadia was immers een onderdeel van Google, en dat bedrijf is als een ongeleid projectiel. Een heel salvo. Hier en daar slaan ze in en soms wordt er een dienst naar het beruchte Google Kerkhof weggedragen.
Berichtendiensten en Android Auto
“Ongeleid” mag je vrij letterlijk nemen, want als je de weg bekijkt die Google aflegt, dan kan je wel bedenkingen maken bij de strategie en interne coördinatie van verschillende projecten. Neem nu Googles aanpak uit het verleden met berichtendiensten. Het bedrijf van CEO Sundar Pichai walste de voorgaande jaren van Hangouts naar Allo en van Google Berichten tot Chat. Ben ik er nog vergeten?
Het lijkt zomaar alsof elke Google-dienst van vandaag op morgen kan worden vervangen door een nieuwe. Op sociale media zoals Reddit is die aanpak van Google een ware meme geworden, en Google lijkt die memes haast zelf te schrijven. Het beëindigde deze zomer de Android Auto voor smartphones-app. Dat deed het bedrijf nog voordat er een alternatief beschikbaar is. In feite zijn er twee alternatieven die allebei ‘Rijstand’ heten en ze zijn niet beschikbaar in Nederland. Of beter gezegd: er is nog één alternatief, want zopas raakte bekend dat één van deze ‘Rijstanden’ is geschrapt. Heb jij een auto die geen Android Auto ondersteunt? Dat is jammer.
Geen onderlinge communicatie
Maandag hield Google een persbriefing met een vijftigtal journalisten omtrent de optimalisatie van Chromebooks voor cloudgaming. Onze redactie wist van het begin de details, maar het wekte zeker onze interesse. Normaal gezien moest die briefing en de bekendmaking eind september plaatsvinden, maar ze werd op het laatste moment uitgesteld.
Enkele weken later wees Androidworld de topmensen van het Chromebook-team daar op, en dat het daardoor leek alsof zij het nieuws over Stadia ook slechts op een de allerlaatste moment te horen hebben gekregen. Iets wat Kevin Ngo, Program Lead voor Chrome OS ook niet ontkent. “Ik wist wel wat er speelde bij Stadia.” Tja dat wisten we allemaal op den duur wel. Toch sterk dat Google zijn Chromebooks optimaliseert voor cloudgamingdiensten, en een dag voor de bekendmaking gooit één van die ondersteunde diensten de handdoek in de ring. Googles eigen dienst dan nog. Het zegt veel. Eigenlijk kon de bekendmaking over Chromebooks dus gerust via een eenvoudig persbericht gebeuren.
De afvalrace blijft verdergaan
En alles wijst erop dat Google nog steeds blijft doorgaan met het uitbrengen van diensten die eigenlijk homogeen zijn en met elkaar concurreren. Google schuift cloudgaming naar voren als dé strategie voor gaming op Chromebooks. Een project waar het twee jaar aan heeft gewerkt en dat volgens hen van ondersteuning blijft genieten. Toch loert project Borealis om de hoek: een systeem waarmee je op Chromebooks kan gamen via Linux en de Steam-winkel voor games.
Welk van deze projecten zal het uiteindelijk redden? Wie zal het zeggen? Koop je straks een Chromebook voor het streamen van games of één met krachtige hardware om ze zelf te draaien?
Geld lost niet alles op
Alle memes even aan de kant. Een vraag die je je kan stellen, is of Googles warrige strategie ook echt een probleem vormt, enerzijds voor de consument en voor het bedrijf zelf. We zijn steeds meer geneigd om op beide vragen “ja” te antwoorden. Eerst over consumenten. Met Stadia – en in zekere maten met Google Play Music – heeft het bedrijf een rode lijn overschreden. Een betaalde dienst waar mensen tijd en geld in geïnvesteerd hebben, werd uit het niets opgedoekt.
Google trekt wel zijn portefeuille open voor Stadia gebruikers, bijna alsof het gamers wil omkopen. “Zeur niet, hier is je geld. Je hebt twee jaar lang gratis gegamed.” Tja, leg dat eens uit aan deze gamer die zijn 6.000 uur aan progressie verliest van de game Red Dead Redemption 2. Met geld los je niet alles op. Google had het misschien beter geïnvesteerd in Stadia op de kritieke momenten, maar veel liever maakt het middelen vrij voor nieuwe projecten die hopelijk wel meteen aanslaan.
Eigen ruiten inslaan
En dan is er nog de mogelijke schade voor Google zelf. Veel gamers die Stadia hebben geprobeerd reageerden tevreden over de dienst. Bij gamers die de dienst links lieten liggen, merken we een bepaald sentiment. “Games kopen bij Google? Dat blijft niet duren.” Wel, het zijn deze mensen die gelijk krijgen.
De Stadia-gamers, ruilen zij Spotify nog om voor YouTube Music? Nemen zij morgen een abonnement Google One in plaats van OneDrive als ze een plek zoeken voor hun foto’s? Verwacht Google echt dat deze gamers in januari vrolijk een nieuwe Chromebook kopen voor cloudgaming, hopend op een goede ervaring voor op de langere termijn? Nee, dat sentiment van wantrouwen blijft op deze manier toenemen, en dat bij elke dienst die Google beëindigt. Kunnen Sundar Pichai en de vice presidenten van Google het ongeleid projectiel opnieuw richting geven?
Geweldige, evil producten
“Don’t be evil” was ooit het motto in de wandelgangen van Google, maar eerder hebben we al eens gezegd dat die filosofie ver zoek is. Google is de weg kwijt met zijn diensten en producten. En dat staat los van het feit dat het nog steeds enkele uitstekende producten en diensten heeft. Van Google Maps, tot de Pixels en Inbox. Euh Gmail.
In onze wekelijkse AW Poll stellen we jou de vraag wie nu echt de dupe is van Googles warrige strategie. Is dat Google zelf, de gebruiker of beide?
- Breng hier je stem uit in de AW Poll
Ben jij het met ons eens? Is Google een ongeleid projectiel dat zichzelf en gebruikers schade berokkent? Breng je stem uit in onderstaande poll. Leg ook uit in de reacties waarom je het wel of niet eens bent met deze stelling.
De populairste opiniestukken op Androidworld
- Opinie: digitale detox tijdens vakantie is gewoon ouderwets
- Gaat Twitter zoals SpaceX in 2024 naar de maan? (opinie)
- Opinie: Waarom duurt het zo lang om een pre-order cadeau uit te leveren?
- Opinie: Over Material You en een willekeurig maandverbandmerk
Hoofdafbeelding: Missile Dog Backpack, Becky Sternn, CC BY-SA 2.0
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Google ruimt zichzelf tenminste op. Dat moet ik facebook en apple nog zien doen
VROEGER kocht je software en dat gebruikte je zoals je zelf wilde. Tegenwoordig veranderd bijna elke software / service constant en zeker niet alleen bij Google. Er komen functies bij en ze verdwijnen net zo snel. Dit is standaard practice en heeft gigantische voordelen maar zeker ook gigantische nadelen … voor een normale gebruiker is het slikken of stikken! 😐
Lijkt mij heel duidelijk dat het schade aan beide toebrengt. Als Google niet zo makkelijk al zijn projecten de nek om zou draaien dan was er vanaf het begin al meer vertrouwen in Stadia geweest. Ze hebben over zichzelf afgeroepen dat niemand er vertrouwen in had dat het zou blijven en uiteindelijk bevestigen ze nog dat men gelijk had ook..
Ik probeer zo min mogelijk te doen met Google tegenwoordig maar van Android overstappen naar Apple is een stap te ver.
Ja, ik las ook veel reacties van gamers die Stadia nooit hebben geprobeerd, puur omwille van het wantrouwen ten opzichte van Google. Ik moet ook zeggen dat ik persoonlijk de laatste maanden ben beginnen overwegen om Spotify om te ruilen voor YouTube Premium en YouTube Music. Ik hou niet zo van de reclame in YouTube, dat zal je begrijpen. Het Stadia-nieuws heeft de twijfel weggenomen.
De Pol opent niet in de app
Klopt, hij gaat inderdaad naar de mobiele website. Ik geef het door aan onze appontwikkelaar.
Dit is exact de reden dat ik niet betreur dat ik geen Pixel telefoon gekocht heb, maar een Samsung. Ook nu Google officieel de Pixel telefoons in Nederland verkoopt. Ik heb er geen vertrouwen in dat Google een dergelijke continuïteit in de Pixel-lineup bereikt als haar concurrent Samsung.
Tja, ik moet zeggen, het lijkt alsof Google eindelijk zijn weg heeft gevonden sinds de Pixel 6-serie. Maar helemaal zeker weet je het niet meer.
Ik ben wel tevreden met Google ik krijg zelf geld . Dus vind het wel oké zo.
Wat bedoel je precies met “Ik krijg zelf geld”?
Het is niet allemaal goud wat Google slaat. Heel veel van hun experimenten zijn aan mij niet besteed, of rollen bij toeval over mijn pad en na veel gedoe gaat het later mij toch nog plezieren.
De continuïteit met al dat geëxperimenteer van Google vliegt vaak alle kanten op en blijken later vaak onaffe experimenten. Toch is het aan de andere kant best leuk en interessant wat Google doet. Als het aanslaat, versterkt het naar mijn gevoel daarmee de Android community. Het meest tevreden werd ik van de Chromecast die zij uitbrachten.. Ook Google Maps bevalt mij na een reeks van jaren zeer. Android Auto is mij later wel gaan bevallen en met de Google Pixel telefoons ben ik ook happy. In 2020 liep dat enthousiasme misschien een kleine rimpel op bij het uitbrengen van de Pixel 5.
Volgens mij is de schade voor google én de gebruikers. Ik heb tot nu toe nog nooit betaald voor Google diensten, tenzij via data. Eén van de redenen waarom ik dit niet doe, hebben jullie mooi in het opiniestuk verwoord. Maar ik merk al langer dat Google maar raak doet. Voorbeeld is lookout van Google en Google lens: lookout is een goed product waaraan nog gewerkt wordt en Lens is dat ook. Maar mijns inziens had Google lens en lookout met elkaar moeten integreren, zodat Lens ook bruikbaar is voor personen met een beperking en Lookout van de ai van lens kan genieten. Nu heb je 2 teams die deels met iets gelijkaardigs bezig zijn. Oké, lookout is vooral voor mensen met visuele beperking bedoeld en Lens vooral om dingen op te zoeken, maar de producten zijn verwant aan elkaar: camera gebruiken om info te krijgen over objecten, planten, … gebouwen etc. In slechte tijden moet er bespaard worden. Maar daarom moet je juist goed nadenken over hoe je iets aanpakt en gebruikers niet steeds teleurstellen.