De Samsung Galaxy S24 FE nu met Wireless Charger Duo t.w.v. €89,99 cadeau!

PostNL niet-thuisbriefje verdwijnt per 1 juli, dit is het alternatief

Claudia Rahanmetan
Claudia Rahanmetan
28 juni 2022, 9:23
3 min leestijd
PostNL niet-thuisbriefje verdwijnt per 1 juli, dit is het alternatief

Lees verder na de advertentie.

Ben je niet thuis op het moment dat de pakketbezorger voor de deur staat? Per 1 juli 2022 zal je dan geen niet-thuisbriefje meer in de brievenbus vinden. Dit is het alternatief.

PostNL

PostNL Holding B.V.

8,4
Gratis
Via Google Play

Papieren niet-thuisbriefjes verdwijnen

Bij ongeveer 9% van de te bezorgen pakketten is de ontvanger niet thuis op het moment van bezorging. Dankzij het niet-thuisbriefje van PostNL in je brievenbus, kun je zien of je pakje bij de buren is bezorgd, of bij een PostNL-punt in de buurt.

Jaarlijks kost het zo’n 70.000 kilo papier per jaar, ofwel 206 esdoornbomen, om deze papieren briefjes te maken. Daarnaast kost het de bezorger veel tijd om de briefjes in te vullen. PostNL wil hier dus een alternatief voor inzetten en dat zijn de digitale niet-thuisbriefjes. Vorig jaar is PostNL gestart met een test met digitale niet-thuisbriefjes. Die test is zo goed bevallen dat het postbedrijf dit jaar heeft besloten om de opvolger van de papieren niet-thuisbriefjes landelijk uit te rollen. Per 1 juli 2022 is dus alle informatie over de locatie van het pakket in de mail of in de PostNL-app te vinden.

Zo werkt het

Ben je niet thuis als de pakketbezorger aanbelt? Dan krijg je vanaf 1 juli informatie over de locatie van het pakket via een e-mail of in de PostNL-app. Je kan zo overal en altijd de de meest actuele status van je pakket checken en het bespaart je weer een wandeling naar de oud papierbak.

Hiervoor moet je wel eerst een account aanmaken in de PostNL-app. Je krijgt dan proactief meldingen over de laatste status van pakketten die naar je onderweg zijn. Je kan dan ook is in de app zien wat er gebeurt met het pakket wanneer de bezorging niet gelukt is, of een ander bezorgmoment of -plaats kiezen.

Er zijn uitzonderingen

Bij ouderenbond ANBO zijn er veel klachten over deze beslissing van PostNL binnengekomen. Mede dankzij vragen van deze ouderenbond stopt PostNL per 1 juli niet helemaal met de papieren briefjes. ANBO meldt op zijn website dat mensen die geen PostNL-account hebben en waarvan PostNL dus ook geen e-mailadres of telefoonnummer heeft, krijgen alsnog een briefje in de bus waarop staat waar het pakketje naartoe is gebracht.

  • Stuurt een particulier een pakketje naar iemand waarvan PostNL – buiten het adres – geen gegevens van heeft? Dan zal de bezorger ook straks een niet-thuisbriefje in de bus doen. 
  • Heb je een pakket telefonisch besteld, bij aangetekende post en medische zendingen? Op het papieren niet-thuisbriefje staat bij welk PostNL-pakketpunt of welke buur het pakje is afgeleverd.
  • Heb je een PostNL-account? Dan krijg je informatie over je pakketje in de app. 
  • Is je e-mailadres bekend (bijvoorbeeld als je iets bestelt bij een webshop)? Dan word je via de mail op de hoogte gebracht. 
  • Is je telefoonnummer bekend bij PostNL? Dan kan je aangeven dat je via een sms geïnformeerd wil worden.

Ga jij ze missen, de niet-thuisbriefjes? Of ben je blij dat er een einde aan komt? Laat het weten in de reacties onder dit artikel.

De populairste artikelen over PostNL

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

0

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

30 juni 2022, 15:38

Zo is alles mooi bekend bij postnl naam adres mail en telefoonnummer (geen privacy) . Wat ze dan weer doorverkopen en we nog meer rommel krijgen per telefoon mail of post. En je maar afvragen hoe het komt dat er digitaal zoveel phishing en froude ontstaat

30 juni 2022, 8:18

In België kan men niet inloggen bij Post NL?

29 juni 2022, 14:21

Ik kreeg eerder al een bericht “We hebben je gemist” in de app. Heel bijzonder want ik zat gewoon thuis op de bank te wachten op het zeer gewenste pakketje. Via Twitter gevaagd hoe dit kan. En nee, er zat geen briefje in bus. Men komt namelijk niet langs, men dumpt het rechtstreeks bij een afhaalpunt. Lekker makkelijk voor de bezorger zelf. Maar formeel kan ik her dan pas de volgende middag ophalen. Bedankt voor de service. Ik zou als klant graag iets meer controle hebben over met welke vervoerder mijn pakket geleverd wordt. Op die manier kan men zich onderscheiden door wèl de juiste service te leveren.

29 juni 2022, 11:39

70.000 kilo papier, met een vergelijk van een aantal bomen die de kleinste gemeentes van Nederland jaarlijks “per ongeluk” omzagen. Daar tegenover staat een app, die een veelvoud van de prijs van deze kilo’s papier per jaar kost. Daarnaast is er nog steeds papier nodig, want geen account? dan maar weer papier.
En dat ene velletje zal weinig opvallen in de wandeling naar de papierbak, dus die drogreden kan er ook meteen bij.

29 juni 2022, 11:14

Met een briefje in de bus weet je dat ze überhaupt langs zijn gekomen. Nu moet je het maar geloven op basis van wat de bezorger heeft aangegeven. Vorige maand zat ik ook op een pakket te wachten. Helaas is deze nooit aangeboden maar kreeg in de app wel de melding dat de bezorger geweest was.

29 juni 2022, 1:15

Mijn track en tracé staan al dagen al niet maanden op de zelfde status… Sorry we hebben het niet gehaald vandaag houd hier in de gaten voor nieuwe informatie… Maar die komt niet… Mijn pakket wordt 31 mei bezorgd dat staat nu in de app… Meerdere pakketten zijn kwijtgeraakt… Andere staan in de app maar worden gewoon niet geleverd… Een grote zooi !!!
Tevens was een ander pakket afgeleverd volgens de app… Bij thuiskomst lag er gelukkig een briefje in de bus dat het pakket was afgeleverd bij de buren… Maar niet vermeld bij welke buren van de 8… Kon heel de straat aflopen en iedereen lastig vallen…. Waardeloos bedrijf ! Je betaald schofterig veel geld voor een service die ze niet kunnen waarborgen…. Ik heb nu al 2x €31 verzendkosten betaald voor een pakket naar het buitenland, helaas komen ze niet aan… Ik haar dit bedrijf en zal het in de toekomst zoveel mogelijk proberen te vermijden !!

28 juni 2022, 21:52

Kan ik ook aangeven: “niet bij de buren!” ?

28 juni 2022, 17:28

Die briefjes heb ik überhaupt niet gehad in de afgelopen jaren. Superirritant dat je dan in de app ‘op jouw adres’ bezorgd ziet en dan moet gokken/vragen bij welke buren het geleverd is. Ik heb gelukkig een betrouwbare straat, maar niet iedereen heeft die luxe. Hopelijk nu dus betere informatie.
Ik heb mijn twijfels, want als ik instel dat ik mijn pakketten van een postNL-punt wil afhalen als 2e keus, wordt er niets mee gedaan ?

28 juni 2022, 16:05

Ach altijd nog beter dan geen briefje, en een ‘Is bezorgd’ melding in de app, terwijl het pakket nergens te vinden is. Niet bij ons, niet bij de buren, nergens…

28 juni 2022, 13:00

Dit werkt ook voor geen meter… Laatst een pakket binnen gekregen. Op de track en trace stond dat hij bij mij thuis bezorgt was, terwijl er niemand thuis was. Helemaal in “paniek” en later bleek dus toen ik thuis kwam dat er een briefje in de bus lag waarop stond dat hij op huisnummer X bezorgt was. Zo betrouwbaar is het systeem dus..