PostNL stopt met het in de brievenbus gooien van het niet-thuisbriefje. Het briefje waarop je kunt zien waar je pakje zich bevindt en wat je kunt doen om het pakje toch nog in ontvangst te nemen wordt gedigitaliseerd. PostNL heeft hiermee een tijd getest en dat is blijkbaar goed bevallen.

Lees verder na de advertentie.
Geen niet-thuisbriefjes meer
Als je je bezorger hebt gemist dan kon je met de niet-thuiscode op het papiertje altijd bekijken waar je pakje zich bevindt en waar je het eventueel kunt ophalen. Die briefjes brengen nogal wat administratieve rompslomp met zich mee, zeker voor de bezorgers die het al extreem druk hebben. Die zijn al meer tijd aan jouw adres kwijt omdat ze voor niets staan te wachten en dan moeten ze ook nog een briefje pakken en schrijven: gedoe.
Wat nu? Wel, je krijgt een e-mail of een melding in de PostNL-app als je niet thuis bent en er is geprobeerd om een pakje bij je af te leveren. Dat scheelt niet alleen de bezorger een heleboel tijd, dat scheelt ook flink wat bomen. PostNL denkt jaarlijks 70.000 kilo papier te besparen: en het bespaart jou weer een wandeling naar je oud papierbak. Het zou om 9 procent van de bezorgingen zijn waarbij de pakketbezorger een ‘niet thuis’ moet constateren.
70.000 kilo papier
Vanaf 1 juli stopt PostNL met de papieren briefjes, dus zorg dat je dan de PostNL-app hebt geïnstalleerd, want hiermee ben je het beste op de hoogte over het wel en wee van je pakketje. Dat is ook best handig: stel je voor dat je op je werk bent, dan kun je na werk meteen even langs de locatie van je pakket rijden om het alsnog die dag in ontvangst te nemen (let wel op: soms ligt het pas de volgende werkdag op een bepaalde locatie).
Ga jij ze missen, de niet-thuisbriefjes? Of ben je blij dat er een einde aan komt? Laat het nu achter in de reacties onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Prima, maar dan mogen de bezorgers het ook niet afgeven aan de buren. Vaak genoeg meegemaakt dat ik thuis was en pakket af is gegeven aan de buren 5 deuren verder. Het ligt er helemaal aan welke bezorger die dag de ronde doet.
Stop met thuisbezorging. Zet meer afhaallocaties op en laat iedereen zelf zijn pakketje zelf ophalen op een vaste plek. Vroeger niemde men dat een postkantoor…..
Dit is weer echt slechte service van PostNL. De oorzaak van alle problemen komt uiteraard door PostNL zelf, dat hebben onderzoekers al laten zien op TV. PostNL huurt voor pakketbezorging onderaannemers die het voor dit bedrag niet kunnen bezorgen. En die huren weer onderaannmers in, tot 3 levels diep, die voor een slavenloontje een paar seconden per pakketje hebben. De formuliertjes worden soms vooraf al geschreven, in de bus gepropt zonder dat ze met het pakketje naar de deur lopen. Vaak is er niet eens een briefje, er wordt op het apparaatje aangeklikt dat ze langs geweest zijn. Ondanks dat je 3-5 uur zit te wachten en niemand is langsgekomen Email dat er iets bezorgd is ?! Wat een onzin, als je die al ontvangt, soms ben je dagen bezig achter de lokatie van je pakket te komen. Stop die flauwekul, stuur meteen een email waar je het pakket kan ophalen. Zonder dat circus met die onderaannemers.
Helemaal mee eens, nagel op de kop.
Om de levering wat zekerder te maken zou je iedere woning kunnen voorzien van QR codes buiten&achter de voordeur. Bezorger moet deze scannen waardoor het bezorgadres geregistreerd is. Weglopen/voorbij rijden is er dan niet meer bij. ?
Zou sowieso handig zijn als iedere woning een digitaal huisnummer (QR) aan de gevel krijgt. ?
Bericht dat pakje op afhaalpunt ligt. Helaas niet dus. Beheerder daar even rondbellen, bleek op ander ophaalpunt te liggen dan wat op briefje stond.
Ik krijg het via mail op mijn pc en zorg dat ik gewoon ben dan is het geen probleem alleen als de bel het begeeft ja dan zie ik wel……..
Het idee is zeer goed! Maar de medewerkers van PostNl maakt hier misbruik van. Je moet namelijk binnen een paar seconden je deur open maken voor het pakketje anders zijn ze al weer weg?. Met het nieuwe manier gaan ze denk ik niet eens meer uit de auto maar direct app sturen van zogenaamd NIET THUIS! Dit heb ik werkelijk mee gemaakt. ??
Hier het zelfde verhaal, de bezorging is ronduit knudde
Een briefje dat er een pakke bij de douane lag was al teveel , gevolg … pakje ging retour naar Australië en raakte compleet zoek. Geen pakje en geld weg.
Zeker. Tegenwoordig hebben we 3en goede bezorger gelukkig maar hiervoor genoeg prutsers gehad dat je de Postnl bus door de straat ziet rijden en dan ineens een berichtje krijgt dat je niet thuis was …
Mijn standaard afgiftepunt is de dichtstbijzijnde supermarkt. Daar wordt het vroeger afgeleverd, en het spaart je de ergernis van een late bezorging of de frustratie dat je net even niet beschikbaar bent voor het aannemen van het pakje.
En het is ook duurzamer, omdat de pakketbezorger weer een adres minder hoeft te bezoeken! 🙂
>> moet je wel op de fiets gaan, hè?
Ik loop altijd. Het is maar vier minuutjes te voet.
Lekker hipster, gewoon met de Biro
Ben benieuwd hoe mijn moeder dan weet dat er een pakket is aangekomen. Ze heeft geen smartphone, geen tablet, geen computer en geen mail… Ja ze bestaan nog…
Bruh hoe besteld ze dan een pakket?
Soms blijft er weinig keus over en moet je mee met de technologische veranderingen of accepteren dat je daardoor dingen mist. Het is niet zo dat het uit het niks allemaal ineens digitaal is in Nederland, dit is een proces van decennia.
Dan heeft ze toch ook niets online besteld ?
Wat als hij^ iets voor haar besteld?
En hij aan het werk is?
Je weet dat je ook nog steeds naar het postkantoor (sorry PostNL service punt) kunt lopen om zelf iets te verzenden naar andere mensen? Hier gaan geregeld pakketjes tussen grootouders en kleinkinderen over de post.
Ja in de test met het stoppen van het niet-thuisbriefje werd hiermee wel rekening gehouden: dan kregen de niet-zo-digitaal-ingestelde ontvangers wel nog een briefje, maar ik ben bang dat PostNL daar geen rekening mee kan houden als het om heel Nederland gaat.
@khalid Dan krijgt HIJ een email waardoor ze weet waar het ligt
Straks moet je op de stoep staan gooien ze het pakketje zo rijdend uit de wagen nog sneller. Te gek voor worden dit dat je geen briefje meer krijgt als je er net niet bent.
Je krijgt gewoon een melding vanuit de app
Krijg al vrij lang een melding in de app en geen briefje in de bus?
De laatste tijd gaat het vrij goed met de huidige bakjesboer. Hij belt in ieder geval aan. Dat was met zijn voorganger wel anders.
Als de bezorger geen eens fysiek meer een briefje in je bus hoeft te doen, vraag ik mij af of het in sommige gevallen wel klopt of ze je gemist hebben….. Sommige bezorgers lopen soms nu al 2 sec na het aanbellen weer terug naar hun bus.
Hij moet nog steeds de gegevens in vullen in hun systeem waar het pakje is afgegeven. Denk niet dat het erg veel zal uitmaken.
Het verschil is dat je bij een briefje nog naar de brievenbus of deur moet lopen en bij digitaal invullen niet.
Klopt en dan gooien ze nu een briefje in de bus en straks niet meer. Dus in beide gevallen heb je een shitty postbode
En nu gaat PostNL de bezorger nóg meer afknijpen en nóg minder betalen per bezorging, want immers, de bezorger is minder tijd kwijt bij mensen die niet thuis zijn, en kan daardoor meer adressen langs per uur, toch?
Ik denk dat de situatie in België bijzonder schrijnend is.
Ik heb sinds Corona nooit meer een briefje bij afwezigheid verkregen.
Ze bellen gewoon, wachten nog geen 2 seconden en leggen het pakje gewoon voor de deur.
Druk druk druk?
De bezorgers worden zodanig uitgemolken dat het mij dan ook niet verwondert dat de CEO van PostNL België onlangs een paar dagen in de cel moest zitten.
Och en dan bestel je iets. Voor 23 uur gekocht, volgende dag in huis. Houd je rekening mee. Maar helaas niet de volgende dag en bij aflevering ben je niet thuis.
Dus ook webwinkels hebben hier een rol.
Hahaha… die krijg ik hier al maanden of nog langer niet meer. Laatste bij de halve buurt moeten aanbellen om mijn pakket te vinden ?
Installeer de app of kijk in de mail
Toen zei de app en mail dus uw pakket is bezorgt en verder niets. En ik had het niet in ontvangst genomen. Lag uiteindelijk 4 huizen verder… ?
Wat zou er eigenlijk gebeuren als jouw email niet bekend is bij de post? Geen briefje, geen pakje, geen idee. Of ook zo een speurtocht omdat je toevallig weet dat er een pakje zou moeten zijn,
Pff had dit ook eens maar dan bij DHL