Samsung Galaxy S25: Nu met Galaxy Tab S6 Lite!

PostNL stopt met niet-thuisbriefje in de brievenbus

Laura Jenny
Laura Jenny
9 april 2022, 14:30
2 min leestijd

PostNL stopt met het in de brievenbus gooien van het niet-thuisbriefje. Het briefje waarop je kunt zien waar je pakje zich bevindt en wat je kunt doen om het pakje toch nog in ontvangst te nemen wordt gedigitaliseerd. PostNL heeft hiermee een tijd getest en dat is blijkbaar goed bevallen. 

Lees verder na de advertentie.

Geen niet-thuisbriefjes meer

Als je je bezorger hebt gemist dan kon je met de niet-thuiscode op het papiertje altijd bekijken waar je pakje zich bevindt en waar je het eventueel kunt ophalen. Die briefjes brengen nogal wat administratieve rompslomp met zich mee, zeker voor de bezorgers die het al extreem druk hebben. Die zijn al meer tijd aan jouw adres kwijt omdat ze voor niets staan te wachten en dan moeten ze ook nog een briefje pakken en schrijven: gedoe.

Wat nu? Wel, je krijgt een e-mail of een melding in de PostNL-app als je niet thuis bent en er is geprobeerd om een pakje bij je af te leveren. Dat scheelt niet alleen de bezorger een heleboel tijd, dat scheelt ook flink wat bomen. PostNL denkt jaarlijks 70.000 kilo papier te besparen: en het bespaart jou weer een wandeling naar je oud papierbak. Het zou om 9 procent van de bezorgingen zijn waarbij de pakketbezorger een ‘niet thuis’ moet constateren. 

70.000 kilo papier

Vanaf 1 juli stopt PostNL met de papieren briefjes, dus zorg dat je dan de PostNL-app hebt geïnstalleerd, want hiermee ben je het beste op de hoogte over het wel en wee van je pakketje. Dat is ook best handig: stel je voor dat je op je werk bent, dan kun je na werk meteen even langs de locatie van je pakket rijden om het alsnog die dag in ontvangst te nemen (let wel op: soms ligt het pas de volgende werkdag op een bepaalde locatie). 

PostNL

PostNL Holding B.V.

8.4
Gratis
Via Google Play

Ga jij ze missen, de niet-thuisbriefjes? Of ben je blij dat er een einde aan komt? Laat het nu achter in de reacties onder dit artikel.

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

37

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

11 april 2022, 12:16

Prima, maar dan mogen de bezorgers het ook niet afgeven aan de buren. Vaak genoeg meegemaakt dat ik thuis was en pakket af is gegeven aan de buren 5 deuren verder. Het ligt er helemaal aan welke bezorger die dag de ronde doet.

11 april 2022, 9:38

Stop met thuisbezorging. Zet meer afhaallocaties op en laat iedereen zelf zijn pakketje zelf ophalen op een vaste plek. Vroeger niemde men dat een postkantoor…..

10 april 2022, 23:07

Dit is weer echt slechte service van PostNL. De oorzaak van alle problemen komt uiteraard door PostNL zelf, dat hebben onderzoekers al laten zien op TV. PostNL huurt voor pakketbezorging onderaannemers die het voor dit bedrag niet kunnen bezorgen. En die huren weer onderaannmers in, tot 3 levels diep, die voor een slavenloontje een paar seconden per pakketje hebben. De formuliertjes worden soms vooraf al geschreven, in de bus gepropt zonder dat ze met het pakketje naar de deur lopen. Vaak is er niet eens een briefje, er wordt op het apparaatje aangeklikt dat ze langs geweest zijn. Ondanks dat je 3-5 uur zit te wachten en niemand is langsgekomen Email dat er iets bezorgd is ?! Wat een onzin, als je die al ontvangt, soms ben je dagen bezig achter de lokatie van je pakket te komen. Stop die flauwekul, stuur meteen een email waar je het pakket kan ophalen. Zonder dat circus met die onderaannemers.

10 april 2022, 15:41

Om de levering wat zekerder te maken zou je iedere woning kunnen voorzien van QR codes buiten&achter de voordeur. Bezorger moet deze scannen waardoor het bezorgadres geregistreerd is. Weglopen/voorbij rijden is er dan niet meer bij. ?

Zou sowieso handig zijn als iedere woning een digitaal huisnummer (QR) aan de gevel krijgt. ?

10 april 2022, 14:58

Bericht dat pakje op afhaalpunt ligt. Helaas niet dus. Beheerder daar even rondbellen, bleek op ander ophaalpunt te liggen dan wat op briefje stond.

Gewist profiel
10 april 2022, 13:56

Ik krijg het via mail op mijn pc en zorg dat ik gewoon ben dan is het geen probleem alleen als de bel het begeeft ja dan zie ik wel……..

9 april 2022, 19:06

Het idee is zeer goed! Maar de medewerkers van PostNl maakt hier misbruik van. Je moet namelijk binnen een paar seconden je deur open maken voor het pakketje anders zijn ze al weer weg?. Met het nieuwe manier gaan ze denk ik niet eens meer uit de auto maar direct app sturen van zogenaamd NIET THUIS! Dit heb ik werkelijk mee gemaakt. ??

9 april 2022, 19:02

Mijn standaard afgiftepunt is de dichtstbijzijnde supermarkt. Daar wordt het vroeger afgeleverd, en het spaart je de ergernis van een late bezorging of de frustratie dat je net even niet beschikbaar bent voor het aannemen van het pakje.

9 april 2022, 18:22

Ben benieuwd hoe mijn moeder dan weet dat er een pakket is aangekomen. Ze heeft geen smartphone, geen tablet, geen computer en geen mail… Ja ze bestaan nog…

9 april 2022, 18:12

Straks moet je op de stoep staan gooien ze het pakketje zo rijdend uit de wagen nog sneller. Te gek voor worden dit dat je geen briefje meer krijgt als je er net niet bent.

9 april 2022, 18:07

Krijg al vrij lang een melding in de app en geen briefje in de bus?

De laatste tijd gaat het vrij goed met de huidige bakjesboer. Hij belt in ieder geval aan. Dat was met zijn voorganger wel anders.

9 april 2022, 17:49

Als de bezorger geen eens fysiek meer een briefje in je bus hoeft te doen, vraag ik mij af of het in sommige gevallen wel klopt of ze je gemist hebben….. Sommige bezorgers lopen soms nu al 2 sec na het aanbellen weer terug naar hun bus.

9 april 2022, 17:30

En nu gaat PostNL de bezorger nóg meer afknijpen en nóg minder betalen per bezorging, want immers, de bezorger is minder tijd kwijt bij mensen die niet thuis zijn, en kan daardoor meer adressen langs per uur, toch?

9 april 2022, 16:36

Och en dan bestel je iets. Voor 23 uur gekocht, volgende dag in huis. Houd je rekening mee. Maar helaas niet de volgende dag en bij aflevering ben je niet thuis.
Dus ook webwinkels hebben hier een rol.

9 april 2022, 16:33

Hahaha… die krijg ik hier al maanden of nog langer niet meer. Laatste bij de halve buurt moeten aanbellen om mijn pakket te vinden ?