Instagram is de immens populaire social media app waar gebruikers foto’s delen met hun volgers. Het is mogelijk om foto’s te delen die je eerder hebt gemaakt of via de camera direct een foto maken. Daarnaast is het mogelijk om de foto’s te bewerken met verschillende filters. Verder kun je in jouw eigen verhaal een foto delen die maximaal 24 uur te zien is.
Tegenwoordig heeft Instagram eenzelfde soort functie als TikTok waarbij korte video’s achter elkaar te zien zijn. Bij Instagram heet deze functie ‘Reels’ en elke gebruiker die een video op het platform zet, verschijnt automatisch in een lijst met andere video’s. Instagram heeft ook een bloeiende gemeenschap van influencers en merken die visuele inhoud delen en ontdekken.
Het begin van Instagram
Instagram begon als een onafhankelijke app, gemaakt door een Kevin Systrom en Mike Krieger. In de eerste dage waren er al 25.000 gebruikers actief op het platform. Inmiddels zijn dat er meer dan 3 miljard over de hele wereld.
Het idee bleek bijzonder lucratief te zijn. In 2012 nam het toenmalige Facebook van Mark Zuckerberg het bedrijf over voor een slordige 1 miljard dollar. Toentertijd waren er dertien werknemers bij het bedrijf en was het al uitgegroeid tot een platform met 30 miljoen gebruikers. Nu het platform is uitgegroeid tot 3 miljard gebruikers, moeten we erkennen dat Zuckerberg een goede investering heeft gedaan.
Instagram-account
Instagram en privacy
- Meta spioneerde via Instagram en Facebook op je Android-telefoon
- Zo zorg je dat je locatie niet op de Instagram-kaart wordt gedeeld
- Zo voorkom je dat Facebook en Instagram je foto’s gebruiken voor AI
- Wat gebeurt er met je social media nadat je bent overleden?
- Deze 7 Instagram privacyinstellingen moet je direct aanpassen
- Zo zet je gepersonaliseerde reclame uit op Instagram