De Nederlandse Consumentenbond heeft samen met zeventien (!) andere Europese consumentenorganisaties besloten om een klacht in te dienen tegen Meta. Het gaat om een reclamevrij abonnement dat volgens de organisaties misleidend, oneerlijk en agressief is. De keuze tussen gratis gebruik en betaald, is volgens de organisaties niet oké naar gebruikers toe.
Consumentenorganisaties tegen Meta
De klacht is ingediend bij het Consumentenbeschermingsnetwerk van de Europese Commissie. Waar het lijkt alsof Meta een stapje naar de consumentenorganisaties en de Europese regelgeving doet door een keuze te geven voor Instagram met advertenties of zonder (maar dan dus wel tegen betalen), schiet dat overduidelijk in het verkeerde keelgat bij de Consumentenbond en co. Ze vinden het misleidend om mensen te laten betalen voor een advertentievrij social medium, maar vooral dat wanneer je dus niet betaald, je gebruikersgegevens volop worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Althans, het gaat vooral om de manier waarop: je moet een keuze maken en dat vindt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar niet in orde. Het is agressief en een vorm van dwang, stelt ze. Je wordt gehaast om een besluit te nemen en de kans is groot dat je daardoor een keuze maakt waar je eigenlijk niet helemaal achter staat. Plus, is er echt een keuze, want de platforms zijn zo dominant, dat je eigenlijk niet echt ergens anders heen kan. Stop je met Facebook of Instagram, dan verlies je contacten en interacties die je jarenlang hebt opgebouwd.
Geld betalen of advertenties zien
De consumentenbonden menen dat Meta met die keuze volledig heenstapt over het feit dat je als je niks betaalt in geld, je alsnog betaalt met je gegevens. Bovendien worden je gegevens ook verzameld als je wel betaalt, alleen zie je geen advertenties. Het moet stoppen, die keuze, vinden de consumentenbonden. En er loopt ook nog een onderzoek naar de AVG: overtreedt Meta deze wetgeving niet?
Kortom, die vraag die Instagram en Facebook je stellen over het betalen voor het weghalen van advertenties is niet alleen door onze lezers als erg vervelend opgemerkt: consumentenbonden springen nu ook in de bres. Afwachten wat daaruit komt dus.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Facebook was voor mij 1 grote valkuil. Ben mezelf nog steeds dankbaar dat ik de moed had t account te verwijderen.
Wat een gezeur, je hoeft het niet te gebruiken.
Het stoort mij meer dat bij een gratis versie nog steeds jou data wordt verzameld en hele databases worden gebouwd omtrent jou leven.
Dat moeten ze verbieden.
Aha, Oke me eens.
Wat ik bedoel is dat Meta al jou data verzameld en koppelt aan jou website bezoekjes en koopgedrag. Daarnaast wordt je gekoppeld aan je vrienden en collega’s en wat zij kopen.
Dit zou verboden moeten worden want met die data kan je alles sturen.
@tukker
Je eerste post begrijp ik niet goed omdat je het woordje “gratis” eigenlijk beter met “betalend” had moeten vervangen.
Er zijn veel gratis apps waar je met reclame en je persoonlijke gegevens betaald. Ok. Maar bij een betalende versie verwacht ik, dat dit NIET meer gebeurt. En toch gebeurt het meer en meer?. Dat bedoel ik met negatieve trend.
Wat is dat negatief aan, het is toch normaal dat je betaald voor producten?
“gratis”->”betalende”
Deze negatieve trend is mij de laatste maanden ook opgevallen.
Ik heb geen reclames en andere zooi in mijn Facebook app ?
Goede zaak!
Ik heb mijn Facebook account al een hele tijd geleden gesloten en om eerlijk te zijn mis ik de meeste interacties niet. Ik ergerde me vooral over de stupiditeit en dat is gewoon zonde van je tijd en gemoed?
Watbik wel mis is het kunnen volgen van een aantal interesses, zoals het wk rugby van dit jaar. Daar is Facebook een prima platform voor. En natuurlijk om ook voor andere hobbies of informatie. Maar of ik een account ga nemen ooit…
Ja, dat heb ik ook, maar dan niet zozeer hobby’s, maar vooral evenementen. Daar is Facebook nog steeds wel het beste social medium voor ben ik bang.