Samsung Galaxy S25 Ultra: nu met upgrade voordeel tot €633

Instagram Reels wordt slachtoffer van Facebook’s advertentiedrang

Jeffrey van de Velde
Jeffrey van de Velde
24 april 2021, 13:21
2 min leestijd
Instagram Reels wordt slachtoffer van Facebook’s advertentiedrang

Lees verder na de advertentie.

Vergelijkbaar met TikTok – de voornaamste concurrent van Instagram Reels – laat Facebook geen advertenties zien bij zijn korte video’s. Ten minste, dat was tot op heden het geval. De technologiegigant lijkt die advertentievrije tijd willen onderbreken: de eerste testen voor de advertenties zijn gestart.

Instagram Reels

Nog geen jaar geleden introduceerde Instagram de TikTok-tegenhanger Reels. Vergelijkbaar met het concept van TikTok, kunnen Reels-gebruikers verticale video’s maken die 30 seconden duren. Met dit type video’s speelt Instagram in op de toenemende vraag naar zogenoemde snackable content: met dit soort video’s wordt in zeer korte tijd een, vaak grappige, boodschap overgebracht. Tot op heden werd Reels gezien als een opstartende categorie in het ‘portfolio’ van Instagram. Facebook bleef de eerste gebruikers van de functie trouw, en liet tot voorkort geen advertenties zien om het platform te doen groeien.

Facebook heeft donderdag bekendgemaakt dat er een einde gaat komen aan die periode. Instagram Reels treedt daarmee toe tot de categorie van functies waar Instagram momenteel advertenties aan toevoegt, zoals de Stories. Carolyn Everson, een woordvoerder van Facebook, liet tegenover Reuters weten dat de komst van advertenties “een indicatie is van hoe sterk het momentum van Reels is”.

Altijd weg te vegen

Facebook voert de eerste testen met Instagram Reels-advertenties uit in India, Brazilië, Duitsland en Australië. Adverteerders zijn gebonden aan de maximale duur van video’s op het Reels-platform: 30 seconden. Advertenties hoeven niet uitgekeken te worden, door naar beneden te vegen wordt direct de eerstvolgende Reels-video getoond. Hoe vaak Instagram zijn Reels zal voorzien van advertenties is nog niet bekend. Mogelijk hangt dit af van de testresultaten.

Opvallend is dat Instagram bij de Reels-advertenties sterk gaat inzetten op microtargeting en daarbij ook kinderen meeneemt. Bij het opzetten van een advertentie op het platform kan men kiezen voor een groep mensen die bijvoorbeeld graag kijkt naar video’s over kinderen, (huis)dieren of trainingen. In het verleden was deze vorm van targeting sterker aanwezig bij Facebook, maar dit lijkt nu ook zijn weg te hebben gevonden naar Instagram.

Niet in Nederland

Nederland krijgt vooralsnog niet te maken met advertenties bij de Reels. Wanneer Instagram ook de Nederlandse Reels gaat voorzien van advertenties, is niet bekend.

Instagram

Instagram

8.0
Gratis
Via Google Play

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!