Facebook moet noodgedwongen een reeks features blokkeren in zijn apps Instagram en Messenger. Op die manier moet het bedrijf gehoorzamen aan nieuwe ‘ePrivacy’-regels in Europa. De bedoeling is dat een deel van de functies later weer worden teruggebracht.
Facebook-functies
Je kan niet langer bijnamen instellen in Messenger, grappige stickers sturen in Instagram, een poll starten of een overzicht bekijken van gedeelde foto’s in Messenger. Het zijn maar enkele van de functies uit Messenger en Instagram die momenteel door Facebook zijn uitgeschakeld.
Het bedrijf stelt in een blogbericht dat het de features noodgedwongen moest uitschakelen als gevolg van de nieuwe ePrivacy-regels van de Europese Unie. De bedoeling van die regels is dat ze beperken wat bedrijven kunnen doen met je gegevens en de metadata van gesprekken. Vanaf 21 december gaan de regels van kracht.
Functies terugbrengen
Facebook deelt nog geen lijst van alle functies die momenteel geblokkeerd zijn, omdat het bedrijf plannen heeft om een deel van de functies snel weer te activeren. Het gaat dan specifiek om de features waarvan het zeker is dat ze conform zijn met de nieuwe regelgeving. De belangrijkste functies van Instagram en Messenger, zoals de mogelijkheid om afbeeldingen te uploaden of berichten uit te wisselen met je vrienden, blijven onaangeroerd.
“We zoeken nog steeds naar de beste manier om deze functies terug te brengen”, dat zegt Facebook in zijn blogbericht. “Het zal wat tijd in beslag nemen om deze producten opnieuw te bouwen in een manier waarmee ze naadloos werken voor gebruikers en toch voldoen aan de nieuwe regelgeving.”
Impact op bedrijven
De nieuwe veranderingen hebben ook een grote impact op bedrijven, bijvoorbeeld op de adverteerders die gebruik maken van Facebooks doelgerichte reclame in zijn apps. Ook voor gebruikers van professionele Messenger- en Instagram-accounts zullen functies wegvallen.
Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer een een Europese gebruiker in contact komt met een bedrijfsaccount op Messenger. Facebook had voorheen een vast template en een menu dat hielp om de communicatie deels te automatiseren, maar dat zal dus wegvallen. Daarnaast krijgen bedrijfsaccounts op Instagram ook minder statistische gegevens te zien. Je kan bijvoorbeeld niet meer zien hoe vaak je bericht op Instagram werd gedeeld.
Facebook gaat in de komende dagen in Europa functies gefaseerd uitschakelen voor de aanvang van de deadline van 21 december. Het kan dus zijn dat je bepaalde mogelijkheden in de komende dagen nog kan gebruiken. Zie jij al veranderingen op jouw Messenger- of Instagram-account? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Nu Facebook zelf nog van de aardbodem
Eindelijk een begin ?.