De Europese Unie gaf vrijdag uitleg over de inhoud van zijn Digital Markets Act. De wet die de machtspositie van big techbedrijven moet verminderen, maar ook gevolgen heeft voor consumenten. Hoewel de wet nog gestemd moet worden in het parlement, wordt die stemming als een formaliteit beschouwd. We bespreken zeven gevolgen voor jou.
1. Berichtendiensten werken als één
In oktober moet de nieuwe Europese regels voor bedrijven als Meta, Apple, Amazon en Google ingaan en de belangrijkste verandering gaan we merken bij de berichtenapps. Dat kon je al horen in de aflevering van vrijdag van onze Tech in Five-podcast. Als gevolg van de Digital Markets Act (DMA) wordt het straks mogelijk om met WhatsApp een bericht te sturen naar een gebruiker op iMessage en van iMessage naar Telegram. Het moet kleinere spelers de kans geven om met hun berichtenapp een groter publiek te bereiken.
Berichtendiensten kunnen dus niet langer gesloten platformen blijven, ook al behoort die aanpak bij sommige bedrijven juist tot de strategie. Door de DMA zal je zowel één-op-één-gesprekken als groepsgesprekken kunnen voeren terwijl jij en je gesprekspartner(s) verschillende apps gebruiken. Al wordt verwacht dat het vooral bij die groepsgesprekken een langere technische uitdaging wordt om systemen met elkaar te integreren.
2. Voorgeïnstalleerde apps verwijderen
Als je een telefoon koopt dan verschijnt die altijd met een pakket van voorgeïnstalleerde apps. En afhankelijk of je een toestel van Samsung, Google of Sony koopt, zien die apps er volledig anders uit. Een deel van die software kan je meestal verwijderen, maar dat geldt niet voor elke app. Dat is er precies wat de Digital Markets Act wil veranderen. Vind je het bijvoorbeeld vervelend dat zowel Google Agenda als de Agenda van Samsung op je telefoon zijn geïnstalleerd, dan kan je voortaan één van de twee verwijderen.
3. Standaard-apps kiezen
Daarnaast mogen techbedrijven hun diensten ook niet langer voortrekken. Google Berichten kan bijvoorbeeld niet langer de standaard app zijn voor sms en de Assistent is ook niet meer de standaard digitale assistent op een nieuwe smartphone. Verwacht wordt dat je bij het in gebruiken nemen van een telefoon dus eerst al je standaard apps zal moeten kiezen.
Hoe dat precies zal keuzeproces zal werken is nog niet duidelijk. Deze maatregel is een logisch gevolg van een eerdere beslissing van de EU waarbij gebruikers een standaard browser en zoekmachine kunnen kiezen op nieuwe telefoons.
4. Applicatiewinkels van derden
En dan is er nog een gevolg voor iOS-gebruikers, want als gevolg van de DMA zal Apple het sideloaden moeten toestaan. Dat wil zeggen dat iPhone-gebruikers ook apps buiten de App Store zullen kunnen installeren. Het is ook al langer duidelijk dat Apple niet staat te springen om de poorten van iOS open te zetten voor andere applicatiewinkels. Google aan de andere kant deed met Android 12 al toegevingen namens andere applicatiewinkels.
5. Gegevens delen tussen diensten
Privacy speekt ook een zekere rol in de nieuwe regels voor big tech en in het bijzonder als het om het verwerken van gegevens gaat. Binnen één bedrijf mogen gegevens die van verschillende diensten komen niet zomaar worden samengevoegd, dat mag alleen met de expliciete toestemming van gebruikers.
De data die bijvoorbeeld Amazon vergaart met zijn streamingdiensten Amazon Prime Video kan bijvoorbeeld niet zomaar worden gebruikt om betere producten aan te bevelen in zijn online winkel. Anderzijds kan bijvoorbeeld Meta de gegevens van een WhatsApp-gebruiker die ook een Instagram-account heeft, niet samenvoegen om dan betere doelgerichte advertenties aan te bieden.
6. Betaalmogelijkheden appwinkels
Vorige week startte Google samen met Spotify een test waarbij de muziekdienst een eigen betaalmethode aanbiedt voor gebruikers. Als je het Spotify Premium in de app wil activeren, is het niet langer verplicht om via het Play Store-betaalsysteem je abonnement af te sluiten.
Het was de voorbode voor nieuwe regels van de Digital Markets Act. Die stellen namelijk dat een applicatiewinkel niet langer appontwikkelaars mag verplichten om bepaalde diensten te gebruiken. Het gebruik van het Play Store-betaalsysteem voor in-app aankopen is niet langer een vereiste alvorens een app in de applicatiewinkel in de Play Store wordt opgenomen.
7. Onrechtstreekse gevolgen
En dan hebben we daarmee alle rechtstreekse gevolgen gehad, maar mogelijk heeft de DMA ook nog indirecte gevolgen. Nicolas Petit is professor in concurrentiewetgeving en hij stelt tegen Euronews dat we hogere prijzen voor digitale abonnementen mogen verwachten.
“Ik denk dat de DMA indirect de prijzen kan beïnvloeden met betrekking tot businessmodellen die op abonnementen zijn gebaseerd. We kunnen hogere prijzen verwachten en meer verticale integratie van hardware.”
Anderzijds reageren ook sommige kleinere techbedrijven, die juist een duw in de rug moeten krijgen met de DMA, ook teleurgesteld. In een blogbericht zegt de Zwitserse e-mailprovider Protonmail dat het graag nog meer keuzeopties had gezien voor gebruikers. Het onderstreept dat Google en Apple nog steeds hun eigen e-mail-apps naar voren kunnen schuiven. De Duitse clouddienst NextCloud heeft dezelfde bedenking, maar dan met betrekking tot de rol van iCloud en Google Drive op telefoons.
Monsterboetes
Als het Europese parlement de Digital Markets Act goedkeurt, zal de nieuwe wet vanaf oktober 2022 kunnen ingaan. Techbedrijven die de nieuwe regels links laten liggen, kunnen monsterboetes krijgen: bedragen tot 10 procent van hun jaarlijkse omzet wereldwijd. Wanneer na zo’n boete geen wijzigingen worden aangebracht, loopt de som verder op tot 20 procent van hun omzet.
Wat denk jij van de gevolgen van de Digital Markets Act? Denk je dat dit de techindustrie in positieve zin zal veranderen of zie je nog meer positieve of negatieve gevolgen voor consumenten? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over grote techbedrijven? Download dan onze Android-app en volg ons op Facebook, Instagram, YouTube, Telegram en Twitter.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Als alle apps gebruik gaan maken van RCS dan is het makkelijk opgelost lijkt me
Ik zie voor en nadelen;
Voordelen van berichten apps die met elkaar moeten communiceren; je hebt nog maar 1 app nodig in plaats van op alle platformen mee doen.
Nadeel? Wat gebeurt er met je privacy als je op een privacyvriendelijke app zit maar de tegenpartij niet? Je deelt toch bepaalde informatie als je contact hebt met anderen.
Het toestaan van applicatiewinkels van derden; het verdienmodel van Google en Apple is deels uit de applicatiewinkels. Ik neem aan dat ze het besteden aan de ontwikkeling van Android en iOS. Maar door zo’n actie verdienen ze minder en komt dan niet de ontwikkeling in het gedrang? Of worden telefoons duurder omdat de licentiekosten omhoog gaan? Dan worden er wellicht bevolkingsgroepen buitengesloten omdat mobieltjes wellicht een stuk duurder worden. Of zouden er dan ook zwaar gesponsorde mobieltjes komen waarbij je grotendeels betaald met je privacy? En hoe werkt het met grijze import?
Het klinkt het leuk en positief, maar er zitten in mijn optiek veel meer haken en ogen aan dan menigeen denken. Leuke theorie, maar de praktijk?
Wordt het dan ook mogelijk om via Facebook in een mewe groep te gaan.
Wow, dit is zo’n goed nieuws wanneer er ook daadwerkelijk gehoor wordt gegeven aan de EU eisen.
Punt 1 werd uitvoerig behandeld door MKBHD. Alhoewel zelf een Apple addict wist hij de spijker op de kop te raken en gingen haren van mijn nek overeind staan tijdens het zien van de video. Iets wat ik al wist maar zo mooi dat iemand met zoveel invloed zijn nek uitsteekt.
Voor wie iets meer wil weten hoe belangrijk punt 1 is van de EU’s eisen: https://youtu.be/BuaKzm7Kq9Q
Nu heb ik gemengde gevoelens… ik kan al die groepsapps ontlopen want ik heb geen WA..?
Maar al die voordelen en gemengde platforms, dit is gewoon de manier om te bereiken dat ze wel met alkaar kunnen communiceren. Hopelijk blijven de privacyvoorkeuren zoals ze zijn, per app.
Andere stappen zijn ook uitstekend, de macht moet naar de gebruiker en niet andersom.
Als jou berichtenapp wel goed versleutelt is maar die van de andere niet is het toch lastig.
In mijn post staat dat ik liever niet deelneem aan groepsapps en dat ik wel hoop dat je inter-app kan communiceren met de condities van mijn voorkeursapp.
Dat betekend in mijn geval dat er niets aan kaart gebracht hoeft te worden, privacy eerst dus!
Verder vwb jouw filmpje, dit gaat over ongelijkheid en de discriminatie die daar uit voort vloeit. Vervelend dat mensen onderscheid maken om allerlei zaken, maar vermoedelijk voorlopig blijvend, kijk maar naar de wereld.
Wat je zegt in je post.
Nou vraag ik me af wat je denkt dat ik vermoed..
Het gaat niet (alleen) over het elkaar kunnen bereiken. Dit is veel belangrijker dan je vermoedt waarschijnlijk: https://youtu.be/BuaKzm7Kq9Q
Ik stel me toch een vraag mbt. het kunnen verwijderen van voorgeïnstalleerde apps. Als dit ook geldt voor apps als google accessibility suite vind ik dat goed, als ik eerst maar deze app kan gebruiken om m’n smartphone werkend te krijgen. Zonder talkback kan ik namelijk niet werken. Als deze app niet standaard geleverd wordt, kan ik simpelweg m’n smartphone niet installeren. Oké, er zijn alternatieven voor google’s accessibility suite, maar ik wil na installatie van smartphone dan wel zelf kunnen beslissen of ik al dan niet met de toegankelijkheidstools van Google of een ander verder wil gaan. Degene die zich bedenkingen maakt mbt. berichten-apps, als ik jou met een smartphone van het merk x opbel en jij hebt smartphone of vast toestel y, dan kan ik toch met jou telefoneren? Waarom zou dat dan ook niet voor berichten moeten kunnen? En mbt. facebook etc. zij willen wel dat ik contacten importeer, maar als ik mijn vrienden/contacten wil meenemen en van fb af wil komen, kan ik dat niet zonder m’n contacten kwijt te raken. Idem voor twitter. Ik kan m’n schaapjes =contacten wel de stal of weide van die apps inloodsen, maar wil ik ze terug bij mij, dan kan dat niet. Dit wordt helaas niet aangepakt.
Dit is een stap in de goede richting maar het gaat nog lang niet ver genoeg. Deze mega ondernemingen die alleen in winst ten koste van alles geloven moeten opengebroken en ontmanteld worden. Er moeten Europese alternatieven komen waarbij de privacy van klanten voorop staat en waarbij er altijd een mogelijkheid moet zijn om het verzamelen van gegevens af te wijzen. De boetes moeten omhoog naar minimaal 100 keer de jaaromzet.
10 procent van de jaaromzet is inderdaad geen enorme klap voor big tech
Wow, dat zijn geen geringe maatregelen. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken.
Ja, ik kijk er ook echt naar uit om het zien evolueren. Dit kan de techindustrie flink opschudden
Voorgeïnstalleerde apps kunnen verwijderen en de keuze voor 1 chat app te kunnen gebruiken (naar keuze) spreekt mij zeker aan. De rest zie ik wel of het wat is.
Het betekent dat apps als Signal en Telegram zoveel interessanter worden. Ben wel benieuwd hoe het er in de praktijk zal uitzien
Ik bedoel, je kan wel protonmail gebruiken voor je privacy maar als je iets naar een Gmail account stuurt ligt het nog bij Google. 🙁
Net als je brievenbus bedoel je? ? Maar ja, daar kan je dan natuurlijk wel nog zo’n mooi stickertje op plakken.
Mij niet, ik begrijp ook niet waarom berichten apps met elkaar moeten communiceren. Dit is echt slecht voor de privacy net als e-mail.
Ik denk dat het een verbetering is, alhoewel ik vind dat een verbod op targeted advertising en verplichte chronologische timeline in Facebook, Insta, Tiktok en Twitter belangrijker is.