Er is een nieuw soort phishing populair in Nederland en het vindt onder andere plaats bij mensen die klant zijn van Odido en KPN. Hierdoor kunnen hackers de simkaarten van deze mensen overnemen en zich onder andere toegang verschaffen tot je burgerservicenummer en je bankrekening.

Lees verder na de advertentie.
Simkaping
De Fraudehelpdesk zegt dat simkaping, zoals dit wordt genoemd, steeds vaker voorkomt. Op Telegraaf meldt het dat bijna 300 mensen door deze zogenaamde medewerkers van Odido en KPN zijn benaderd en dat dat vorig jaar veel minder was. Die hackers kunnen grote schade aanrichten: het zou inmiddels om 19.965 euro gaan.
Lees verder na de advertentie.
Hoe gaan ze te werk? Ze sturen je een sms’je met een link om op te klikken (eventueel na eerst te hebben gebeld), vaak omdat je simkaart zou vervallen of er nieuwe wetgeving is waardoor je naar een esim over moet. Vervolgens moet je je gegevens invullen om je simkaart te bevestigen. Je geeft dan bijvoorbeeld je e-mailadres of je bsn door en dan zou duidelijk moeten zijn dat het om jou gaat, maar eigenlijk geef je de cybercriminelen hiermee de mogelijkheid om je simkaart over te nemen.
Odido-simkaart overgenomen door phishing
Wanneer ze je simkaart hebben overgenomen, is het te laat. Je kunt dan niets meer doen aan je simkaart, wel zou je je bank en bijvoorbeeld vrienden en familie kunnen laten weten wat er is gebeurd. Hackers zullen mogelijk proberen om via je familie dan geld af te troggelen, omdat je zogenaamd in nood bent. Of ze gebruiken je simkaart om sms’jes te ontvangen van de tweestapsverificatie en kunnen zo tot je e-mail of je internetbankieren toegang krijgen.
Lees verder na de advertentie.
Wat je kunt doen, is eigenlijk hetzelfde als met alle andere vormen van phishing: niet zomaar op een link klikken en eventueel zelf contact opnemen met de bekende nummers van je provider om zo te ontdekken dat er iets gaande is. Als er door wetgeving echt een esim moet worden gemaakt van je simkaart, dan weten ze daar bij de klantenservice van de provider echt wel wat van. Ook als je simkaart zou verlopen, wat overigens niet kan als je hem gewoon gebruikt. Het enige geval waarin een simkaart zou kunnen vervallen is als je hem lang niet gebruikt (6 tot 12 maanden) of als je zelf bent overgestapt op een nieuwe simkaart of je abonnement hebt opgezegd. Er zit verder geen houdbaarheidsdatum op een simkaart.
Natuurlijk kan dit niet alleen gebeuren bij mensen met een abonnement bij Odido of KPN, dus blijf sowieso scherp op deze praktijken.
Heb jij nog een gouden tip om te zorgen dat mensen niet in phishing trappen? Deel het in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten