In Gmail zijn er verschillende manieren waarop je kan afrekenen met ongewenste e-mail en afzenders waarvan je geen berichten wil ontvangen. Wij geven je 3 tips om van deze e-mail af te komen.
1. E-mailadressen blokkeren
Als je via e-mail door een specifiek adres wordt lastig gevallen of je wil in Gmail helemaal geen e-mails meer van het adres ontvangen, dan kan je het blokkeren. In het specifieke geval van de talrijke nieuwsbrieven en aanbiedingen die bedrijven verzenden, volstaat het al om onderaan de mails op te tikken op ‘Uitschrijven’, of een vergelijkbare benaming. Je krijgt dan geen mails meer met van de nieuwsbrief in kwestie. Wil je toch een bepaald adres blokkeren, dan moet je dat helaas doen vanuit de weiversie van Gmail.
- Bezoek mail.google.com en meld je aan
- Open de mail in kwestie
- Klik rechtsboven in de mail op het menu met de drie puntjes
- Kies [naam of e-mailadres] blokkeren
- Bevestig met Blokkeren
2. Spam melden
Google heeft zelf een eigen vangnet voor mails die ongewenst zijn en dat is de Spam-map, waar mails in te vinden zijn die door Google zelf als spam worden beschouwd. Toch ontsnappen er soms mails door de mazen van dat net, en daarom kan je zelf spam rapporteren, en vervolgens belandt het bericht in de spam-map. Je blijft wel andere e-mails van de afzender ontvangen.
- Open de Gmail-app
- Tik op de mail is kwestie
- Kies rechtsboven in de mail het menu met de drie puntjes
- Tik op Spam melden
3. Phishing melden
Sommige mails gaan nog een stapje verder dan spam alleen, want ze hebben als doel om je persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden en bankgegevens te achterhalen. In dat geval spreken we van phishing. De crimineel doet zich dan voor als een bedrijf of een andere entiteit en in veel gevallen kom je via een link terecht op een onveilige, nagemaakte website. Vaak herken je aan het vreemde e-mailadres van de afzender of vreemde inhoudelijke beweringen in de mail dat er iets niet helemaal juist is, en in dat geval kan je de phishing melden. Dat werkt ook via de webversie.
- Bezoek mail.google.com en meld je aan
- Open de mail in kwestie
- Klik rechtsboven in de mail op het menu met de drie puntjes
- Kies Phishing melden
- Bevestig met Phishingbericht melden
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Als een e-mailadres van de afzender niet uit een valide/normale naam bestaat waarom wordt deze dan niet geblokkeerd! spam phishing verzenders hebben meestal de meest vreemde mail adressen met cijfers,tekens, letters ed en ook heel lang. dan weet je als mailprovider toch ook dat niet klopt. hier zouden afspraken over gemaakt moeten worden wereldwijd! Alleen normale namen accepteren anders niet!