Samsung Galaxy S24: nu met hoge korting!

Cowboy 3 review: dit zijn de plus- en minuten van deze e-bike

Sebastien Marien
Sebastien Marien
14 april 2021, 19:54
14 min leestijd
Cowboy 3 review: dit zijn de plus- en minuten van deze e-bike

Lees verder na de advertentie.

Cowboy is een Brusselse start-up die als doel heeft om de best mogelijke elektrische fietsen te maken voor de stad. De Cowboy 3 verbindt met een app’je op je telefoon, heeft speciale veiligheidsfuncties en belooft een prettige rijervaring. Is dit de beste elektrische fiets die je kan kopen?

Cowboy 3

Cowboy is een start-up met ambitie. Met hun fietsen willen ze namelijk de auto uit de stad verdrijven, en hun fiets naar voren schuiven als een alternatief dat eveneens het nodige comfort voorziet en tegelijk veel minder vervuilend is. Anderzijds wil het Belgische bedrijf ook een jonge doelgroep aanspreken. Vandaag zien we vaak nog vooral oudere mensen met elektrische fietsen rijden, maar die perceptie wil het bedrijf graag veranderen. 

Om die doelen te bereiken, komt het merk met een stadsfiets met een modern design en trapondersteuning die volgens Cowboy superieur is. Belangrijk is ook de app die met je fiets met je telefoon verbindt via Bluetooth om navigatie en andere handige features te bieden. Op Cowboy-fietsen  mag je daarnaast veiligheidsfuncties verwachten zoals een crashdetectie.

Al deze wapens gooit het merk in de strijd, maar zijn ze voldoende om te overtuigen in combinatie met het hoge prijskaartje van de Cowboy 3? De Cowboy 3 is vanaf 2.379 euro te koop. Hier lees je over alle plus- en minpunten die ik ontdekte na enkele weken testen.

Cowboy 3 – de pluspunten

1. Vlotte installatie

Wanneer je de Cowboy 3 toegestuurd krijgt, komt hij in een reusachtige doos. Het stuur zit ook helemaal naar links gedraaid en de pedalen zijn nog niet gemonteerd om de verpakking zoveel mogelijk te verkleinen. Dat betekent natuurlijk dat er nog wat montagewerk is alvorens je kan gaan fietsen, maar dat werk viel me reuze mee. Er is een goede handleiding die je toont welke boutjes je moet losmaken en vastmaken om de zadel en het stuur goed te zetten. Vervolgens krijg je te zien hoe je da accu plaatst en de Cowboy-app moet installeren om je fiets te kunnen gebruiken. Zelf krab ik me weleens in de haren wanneer ik plots een ‘Pax-kast’ van IKEA in elkaar moet zetten met een handleiding, maar dit is echt een koud kunstje. Na een halfuur ben je klaar.

2. Weldoordacht design

Je kan er gewoon niet omheen, want deze fiets ziet er echt gelikt uit. Hij heeft strakke lijnen en een modern design dat zowel snelheid als degelijkheid uitstraalt. Er zijn ook geen knoppen of displays zoals bij andere elektrische fietsen, en de accu zit netje verstopt aan de achterzijde, veilig achter een slotje. Als je de fiets wil opladen verwijder je de accu gewoon, en de oplader is ook indien nodig makkelijk mee te nemen in een rugzak richting je bestemming. Verder wil Cowboy met het kleine stuur duidelijk maken dat zijn e-bike een stadsfiets is, en geen ambities heeft als bijvoorbeeld een mountainbike.

Wanneer je dan wat dichter gaat kijken, dan zie je nog meer details aan deze fiets waar je gelukkig van wordt. Er is bijvoorbeeld geen vieze ketting, maar een riem, de fiets komt met haptische remschijven en de voor- en achterlichten zijn netjes geïntegreerd. Het voordeel daarvan is dat ze werken met de accu van de fiets en je dus geen afzonderlijke batterijen dient te gebruiken.

Een nadeel is wel dat Cowboy enkel één ontwerp, met een hoog frame aanbiedt. Dat terwijl traditionele damesfietsen een lager frame hebben, en dat is een ontwerp dat bij sommige fietsers ongetwijfeld de voorkeur krijgt. Je zit dan ook met een rechtere rug op de fiets. Daarnaast zijn spatborden helaas niet standaard inbegrepen, en Cowboy voorziet ze als een optie die 89 euro kost. 

Ondanks die bedenkingen verdient de Cowboy 3 vooral lof voor zijn ontwerp. Dit is gewoon een van de mooiste elektrische fietsen en hij is duidelijk weldoordacht en met zorg ontworpen. Hij heeft ook niet alleen een mooie uitstraling, maar als je op de fiets zit dan voel je dat de materialen erg degelijk zijn.

3. Handige app

Cowboy pakt uit met een sterk ontwerp en maakt ook beloftes over een prettig rijgedrag, maar voor mij is het voornamelijk de uitstekende app waarmee het merk echt het verschil maakt ten opzichte van andere elektrische fietsen. Het merk slaag er namelijk in om zoveel meerwaarde te creëren met zijn eigen software. Je start je fiets met een druk op de knop in je Cowboy-app en meteen gaan je lichten aan en is de motor klaar om trapondersteuning te bieden. Wil je de lichten uit? Even op een knopje duwen in de app. 

De Cowboy-app zorgt ook voor het beheer van de resterende accuduur van je fiets. Je kan voor vertrek al met zekerheid weten of de accuduur het toelaat om op je bestemming te geraken. Sterker nog, hij laat zelfs meteen zien of je met de batterij weer naar huis terug kan. Ontzettend handig.

Die berekeningen rond de accu zijn mogelijk dankzij de ingebouwde navigatie van de app. Ik was aangenaam verrast over de werking van de routebegeleiding, want de interface voor navigatie werkt vlot en intuïtief. Op het scherm zie je wanneer je precies moet afslaan, er is een duidelijke kaart zichtbaar, maar ook je snelheid verschijnt samen met de af te leggen afstand en het tijdstip waarop je arriveert. Het was werkelijk een plezier om de  app te gebruiken voor navigatie, en ik gebruikte ze in combinatie met bluetooth-oortjes waarmee ik ook de gesproken routeaanwijzingen kon volgen.

Al denk ik wel dat Cowboy nog verbeteringen kan toevoegen, want ik miste bijvoorbeeld de mogelijkheid om vlot een andere route te kiezen dan de snelste. Daarnaast toont de app op kaart de luchtkwaliteit in je omgeving, maar de navigatie houdt met die informatie nog geen rekening om je langs schone lucht te laten rijden.

Verder kan je in de app ook terecht voor statistiekjes omtrent je gebruik van de e-bike. Je ziet hoeveel je met de Cowboy 3 hebt gereden de voorbije week en daarnaast kan je ook informatie bekijken van elke afzonderlijke rit. Je ziet daarin onder meer hoe ver je hebt gereden, hoe lang je erover hebt gedaan en wat je gemiddelde snelheid was. Da’s erg prettig om op te volgen. 

4. Heer en meester in het verkeer

Vaak zijn het autofabrikanten die uitpakken met slogans over het rijplezier van hun luxewagens, maar ook bij Cowboy morgen ze gerust zo’n slogan bedenken. Ik heb nooit eerder een elektrische fiets gebruikt die zo’n heerlijk geoptimaliseerde trapondersteuning heeft. De motor weet precies wanneer je hem nodig hebt en in welke mate hij moet helpen, en dat zorgt voor een heel soepele rit.

Wanneer je begint met fietsen reageert de motor al zachtjes vanaf het moment dat je de pedaal nog maar net aanraakt. Vervolgens wanneer je dan begint te trappen ondersteunt hij je goed tot je op snelheid bent, maar de ondersteuning gaat niet verder wanneer je een snelheid van 25 km per uur hebt bereikt. Die begrenzing is bewust gedaan, want ze is conform met regulering voor elektrische fietsen in de EU. 

Ik heb de vreemde gewoonte om tijdens het fietsen telkens iets te snel te trappen waardoor ik vaak bezweet op mijn bestemming kom. Bij de Cowboy 3 valt dat probleem volledig weg, want de fiets ondersteunt je erg goed tijdens het trappen, maar je geraakt normaal niet ver boven die 25 km per uur omwille van die begrenzing van de motor en het gewicht van de fiets: 16,9 kilogram.

Er is geen enkele fiets die ik eerder heb getest die zo dicht bij de ervaring van een auto kwam. Je zit comfortabel en rijdt vlot terwijl je bijgestaan wordt door navigatie. De trapondersteuning loopt nog eens erg soepel waardoor je nooit naar voren schokt zoals dat met sommige andere e-bikes wel het geval is. Je hebt ook nooit het gevoel alsof je de controle kwijtraakt of dat de fiets echt al het werk verricht, en zo hoort het ook.

Ik was ook enthousiast over de schijfremmen van de fiets die heel scherp aanvoelen, en ook de verlichting is erg leuk om te gebruiken. De fiets schijnt best fel langs voor- en achterkant. Daarnaast voelt het zadel comfortabel en de spatborden – die echt een must zijn als optie – doen prima hun werk. Met deze e-bike voel je je heer en meester in het verkeer en fietsen is echt een plezier.

5. Rijbereik en accu

De Cowboy 3 kan 70 kilometer ver rijden, en dat is niet het grootste rijbereik als je hem vergelijkt met andere concurrenten die je 100 kilometer of meer laten rijden. Toch blijkt uit een gesprek tussen Androidworld en Cowboy-medeoprichter Tanguy Goretti dat het bedrijf daar geen probleem in ziet. Statistieken zouden namelijk aantonen dat gebruikers in de stad de fiets veelal inzetten voor meerdere korte ritjes per week, en eenmaal opladen per week vindt Cowboy aanvaardbaar.

Ik had graag wel een iets langere accuduur gezien op de Cowboy. Wie de fiets gebruikt in een grote stad waar alles nog vrij dicht bij de hand is, maakt vooral kleinere ritjes, maar dat geldt dus niet voor iedereen. Al helpt het natuurlijk wel dat de app nauwkeurig berekent of je je bestemming haalt. De huidige accuduur is ook zeker wel goed te noemen.

Verder werkt het opladen erg goed met de meegeleverde oplader. Je verwijdert de accu van de fiets met de sleutel, vervolgens sluit je de batterij aan en dan gaat een rood lampje branden op de oplader. Na 3,5 uur opladen zie je een groen lampje verschijnen en dan weet je dat hij volledig is opgeladen. Dat werkt erg eenvoudig. Al merkte ik dat het in de praktijk niet altijd meteen via bluetooth aan de app wordt doorgegeven dat de fiets helemaal is opgeladen. Dat duurde soms een paar minuten, waardoor de navigatie aangaf dat mijn volledig opgeladen fiets niet zijn eindebestemming zou halen. Dat kan nog beter werken.

6. Veiligheid

Cowboy doet heel wat inspanningen om je fietsritjes veiliger te laten verlopen. Het belangrijkste daarvoor is de crashdetectie. De fiets gebruikt informatie van onder meer de snelheidsmeter, de druk die je uitoefent op de pedalen, de accelerometer en het bluetoothsignaal van je telefoon. Op die manier weet je Cowboy exact wanneer je en ongeluk hebt gehad.

Vervolgens kan de Cowboy-app dan automatisch je noodcontact sms’en dat ze vooraf hebt ingesteld, en op die manier kan hij of zij even kijken of alles goed met je gaat. Je contact krijgt dan namelijk de gps-gegevens doorgestuurd met de geïntegreerde simkaart van de fiets, want je eigen telefoon kan namelijk door de val stuk gaan. Je contact krijgt zelfs van de fiets de gps-gegevens doorgestuurd zodat hij of zij precies weert waar jij bent gevallen. Als je bent gevallen en alles is oké, kan je ook de Cowboy-app openen en dan gaat dit hele noodsysteem niet af. Je hebt 60 seconden de tijd om te reageren.

De crashdetectie van Cowboy is niet alleen heel goed bedacht, maar het kan in de praktijk wel echt het verschil maken tussen leven en dood. Zeker wanneer je bijvoorbeeld van de weg raakt en uit het zicht naar beneden valt. Crashdetectie draagt bij aan je gemoedsrust terwijl je onderweg bent, en hoewel je hoopt dat je het nooit nodig hebt, ben je blij dat het er is.

Ook de hydraulische schrijfremmen dragen hun steentje bij aan de veiligheid, net als de heel felle, geïntegreerde verlichting van de fiets. Een leuke feature is dat je achterlicht gaat knipperen wanneer je vaart mindert, en zo vermijd je dat je mogelijk langs achter wordt aangereden. Er zijn er ook extra stevige banden op de Cowboy 3 die moeten vermijden dat je met een lekke band langs de klant van de weg eindigt. 

Verder kan je de gps van iedere Cowboy ook gebruiken om je fiets op te sporen wanneer je hem kwijt bent of als hij gestolen is. Die feature werkt gratis voor iedereen. Toch zijn er ook betalende veiligheidsfuncties zoals een verzekering tegen diefstal en schade, en Cowboy noemt het de ‘Easy Rider’-abonnement. Vanaf 8 euro per maand ben je daarmee tegen diefstal verzekerd en voor 10 euro verzeker je ook tegen schade. Dat zijn vast en zeker geen lage bedragen, maar het kan mogelijk interessant zijn voor wie de fiets dagelijks gebruikt om naar zijn of haar werk te rijden.

Cowboy 3 – de minpunten

1. Waar zijn de motorstanden of versnellingen?

De Cowboy 3 is een toonbeeld van comfort op de fiets, en ik maakte al even de vergelijking met een auto. Maar als je hem echt met een vierwieler vergelijkt dan toch eerder een automaat dan een handgeschakelde auto.

Je kan namelijk niet tussen versnellingen wisselen, en dat is prima voor bergop, want de Cowboy helpt je dan prima. Maar wanneer je bergaf bolt en je wil bijtrappen, gaan je pedalen als een gek te keer omdat de fiets geen versnellingen heeft. Het probleem is ook merkbaar wanneer je aan de maximale snelheid van de motor gaat, 25 km per uur, want je kan dan maar moeilijk sneller rijden omdat je geen versnellingen hebt om tussen te wisselen.

Ik haalde dit probleem ook aan in het interview met Tanguy Goretti en hij antwoorde dat de fiets geen versnellingen nodig heeft in de stad. Daarmee verwees hij vermoedelijk vooral naar grote steden waar je wel vaker voor een stoplicht staat en veel start en remt. Toch ben ik het er niet mee eens dat versnellingen overbodig zijn, en ik zou het graag op zijn minst zien als een optie bij de configuratie van je Cowboy-fiets. 

Een tweede aspect waar Cowboy je geen controle over geeft, is de motor. Er zijn geen verschillende standen waarmee je kan kiezen hoe goed de trapondersteuning mag helpen. Tijdens mijn ritten had ik sommige momenten graag iets meer hulp gehad, en op andere juist minder, vaak afhankelijk van hoe vermoeid is was op het moment van de dag. Ook al weet de Cowboy 3 over het algemeen heel goed wanneer de motor extra in de bres moet springen, toch zijn die extra opties wel fijn. Goretti oordeelde dat bij de Cowboy 3 vooral de focus ligt op simpliciteit tijdens het rijden. Toch lijkt me het hoe dan ook handig om dergelijke opties toe te voegen, en in dat geval kan de fiets nog steeds standaard in de automatische stand werken.

2. Geen stuurvering

Of je nu in de stad rijdt of op het platteland, de kwaliteit van het wegoppervlak kan erg verschillen. In de kleine stad waar ik woon zijn er in het centrum kasseien die zorgen voor oneffenheid, en het was werkelijk een verschrikking om met de Cowboy over die stenen te rijden, want de fiets heeft geen stuurvering. Dat is echt een functionaliteit die ik mis bij een fiets waarvoor je een premium prijs betaalt. Na zo’n stuk over het wegdek met kasseien deed men pols pijn van de schokken en dat kan niet de bedoeling zijn. Ik zou dan ook stuurvering graag op de optielijst zien staan bij de configuratie.

Conclusie

Cowboys elektrische fietsen zijn een openbaring, en ik verwacht dat heel wat fabrikanten van e-bikes een voorbeeld zullen nemen aan de features die deze fietsen bieden. Van het design tot de crashdetectie en de handige navigatie in de app: Cowboy heeft weldoordachte keuzes gemaakt die ervoor zorgen dat hun e-bikes op bepaalde aspecten de concurrentie echt overstijgen.

De app met zijn eenvoudige interface en vele functionaliteiten zijn voor mij het belangrijkste pluspunt van deze fiets, maar ik hecht ook veel belang van de crashdetectie die hulp zoekt bij noodgevallen. Verder was het rijden met de Cowboy een heerlijke ervaring, en de fiets ziet er natuurlijk ook gewoon erg strak uit, zonder overbodige knoppen en displays.

Al kan natuurlijk niet alles alleen maar positief zijn, want ik mis meer controle tijdens het rijden. Ik zou heel graag willen schakelen met versnellingen om nog wat harder te gaan en ik wil ook meer kunnen doen met de trapondersteuning van de Cowboy. Geen van deze verbeteringen hoeft er ook noodzakelijk voor te zorgen dat de bediening van de fiets complex wordt.

Daarnaast kijk ik toch in de eerste plaats uit naar andere types van fietsen van dit merk. Ik denk bijvoorbeeld aan een damesmodel, maar ook aan andere fietsen die niet enkel op ritjes in de stad gefocust zijn. Cowboy maakt gewoon erg goede elektrische fietsen en ook wie buiten een grote stad woont, wil daarvan profiteren. Zo’n model voor buiten de stad zou bijvoorbeeld ook met een extra stevige accu kunnen komen.

Toch kan ik zonder twijfel zeggen dat Cowboy een ontzettend interessant product heeft gemaakt. Je betaalt er een premium prijs voor, maar voor de doelgroep is dit een fantastisch product. En bij deze doelgroep denk ik aan de fietser die zijn e-bike dagelijks gebruikt voor verplaatsingen in de stad, en die ook wel van comfort houdt. Deze fiets kan ervoor zorgen dat je je auto veel vaker thuis laat, en dat kan enkel aangemoedigd worden.

Cowboy 3 kopen

De Cowboy 3 is vanaf 2.379 euro beschikbaar op de website van het bedrijf. Je kan een fiets daar eerst naar wens configureren en vervolgens bestellen. De levering is telkens binnen vijf weken.

Cowboy – elektrische fietsen

cowboy.com

7.0
Gratis
Via Google Play

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

7

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

2 september 2023, 12:01

Beste allemaal,

Wij hebben heel slechte ervaringen met Cowboy. Enkele weken geleden hadden we een nieuwe Cruiser performance besteld, de duurste versie, en deze werd ook sneller dan verwacht geleverd. Maar helaas vonden we de fiets niet lekker fietsen, op korte afstand op zich wel maar je mist toch de versnellingen, de Veloretti en Vanmoof fietsen fijner. Ik begrijp al de positieve reviews dan ook niet. De testrit heb je daarom ook niet veel aan!

Maar toen begon de Cowboy-hel pas. Eerst moet je foto’s maken en mailen alvorens de fiets geretourneerd wordt. We hebben de fiets ontvangen met gebruikssporen op de banden, en daarom hebben we de banden voor het retourneren nog zelfs schoongemaakt. De voorwaarden van Cowboy zeggen dit:

“Als je de fiets hebt gemonteerd of gebruikt, moeten we een ‘waardeverlies’ van maximaal €500 in rekening brengen, omdat we de fiets dan niet meer als nieuw kunnen verkopen.”

En ondanks dat we de fiets gewoon nieuwer dan nieuw hebben geretourneerd is er €500 ingehouden! Ik ben nu al de hele dag aan het mailen met Cowboy, en wat blijkt: de fiets is helemaal niet geïnspecteerd of zelfs uitgepakt uit de doos!

Nu heb ik gevraagd om de doos dan terug te sturen voordat de fiets in de outlet gaat, iets dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren want de fiets zal gewoon als nieuw verkocht gaan worden. Maar men zegt nu dat het misschien geeneens gaat lukken om de door ons geretourneerde fiets in het magazijn terug te vinden. We gaan nu ook juridische stappen nemen, dit gaan we niet laten gebeuren.

Dus wees gewaarschuwd, eenmaal gekocht is retourneren NIET mogelijk zonder er 500 voor te moeten aftikken. Een schandalige gang van zaken.

15 april 2021, 2:35

2.379 euro, zonder spatborden. Hoe halen ze het in hun hoofd!

14 april 2021, 23:21

Hier een Cube het 7 versnellingen en uitsluitend human power. Maar mijn ervaring is juist dat ik vaak die “fake-fietsers” inhaal omdat ze begrensd zijn op 25 km/u. Veel stukken naar en van werk rij ik namelijk tegen de 30 (uiteraard niet met storm tegen). Dat geeft mij een goed gevoel ?.
Afstand woon/werk is slechts 6 km. Bij een meervoud hiervan overweeg ik ook een e-bike, trouwens.

14 april 2021, 23:19

Voor dat geld heb ik een Trek. Kan de accu gewoon laten zitten tijdens het laden. De cowboy geeft mij geen voordelen t.o.v. Trek.

14 april 2021, 22:55

ik kan jullie een Vanmoof S3 adviseren!
Een gave fiets met verschillende motor ondersteuningen en automatische versnellingen.
Tevens is de prijs interessanter (1999 euro).

Verdiep je erin, maak een proefrit en je wilt niks anders meer!

14 april 2021, 22:43

Ik heb nog een Gazelle met 7 versnellingen. Niks geen elektromotor maar gewoon met de beentjes trappen. Het voelt alleen altijd zo lullig dat al die bejaarden mij met een noodgang voorbij vliegen op de fiets. Dan trap ik mij een ongeluk en dan fietst zo’n oude bok van 80 mij voorbij. Dat zijn dan van die momenten dat je even een minderwaardigheidscomplex krijgt op de fiets. Maar ik ben in ieder geval goed bezig voor het milieu en laat een hele kleine voetprint achter op deze aardbol.???

14 april 2021, 22:24

Een fiets koop je voor 8-10 jaren. Zeker in die prijscategorie. De akku en motor zullen die tijd wel meegaan, maar ik heb twijfels of de software ondersteuning ook zo lang meegaat. Had ergens gelezen dat de V1 nu al geen updates meer krijgt.