Cowboy
Toen ik met de Cowboy e-bike op mijn werk toekwam, kreeg ik vaak het grapje te horen: “Hey Cowboy!” Veel mensen vonden het een gekke naam, omdat ze niet wisten wie of wat ‘Cowboy’ was. Sta me dus toe om even een woordje uitleg te geven.
Cowboy is een Belgische fabrikant die elektrische stadsfietsen ontwikkelt die in verbinding staan met de bijhorende app. Het belangrijkste doel van Cowboy is naar eigen zeggen om de stedelijke mobiliteit te verbeteren en pendelaars op een aangenamere, duurzamere en efficiëntere manier naar hun bestemming te brengen.
De Cowboy e-bike heeft pakt uit met een intelligent motorondersteuningssysteem met een ingebouwde sensortechnologie die de snelheid en koppeling meet. De technologie zou zich intuïtief moeten aanpassen aan je pedaalstijl en kracht aan en op belangrijke momenten zorgt de motor voor ondersteuning tijdens het fietsen. Daarnaast gebruik je bij de fiets de Cowboy-app die het rijden ook eenvoudiger en aangenamer moet maken. Ze dient als een live dashboard, maar ze werkt ook als navigatie en ze toont statistieken van je ritten. Hier lees je mijn bevindingen over de Cowboy e-bike.
Minimalistisch design
Een elektrische fiets heeft vaak het imago dat het in de eerste plaats een prima oplossing is voor het ‘oudere’ publiek. Denk aan personen die moeilijk te been zijn en dankzij deze e-bikes toch op hun bestemming geraken. Dat komt deels door het design van de meeste e-bikes, want als je in het verkeer rondkijkt, zie je meteen of het over een normale fiets of een e-bike gaat. Meestal ligt er wel een stevige accu op de bagagedrager, wat de fiets meteen minder ‘sexy’ maakt.
De Cowboy e-bike wist me op het gebied van design meteen te verrassen. De fiets en de batterij wegen samen 16 kilogram, waardoor het één van de lichtste elektrische fietsen op de markt is. De fiets ziet er eerder uit als een ‘mountainbike’. Het design ziet er gestroomlijnd uit, want de verlichting zit mee in het design verwerkt en de accu zit verscholen onder het zadel. Ik ben ook een enorme fan van de mat-zwarte kleur, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak
Vuil op je werk aankomen
Toch zijn er aan dat minimalistische design ook nadelen. Als je de Cowboy e-bike koopt, zijn er geen spatborden aanwezig. Je kan die wel apart aanschaffen, maar ook die ‘halve’ spatborden die Cowboy voor 89 euro aanbiedt zijn niet ideaal, want bij nat weer houden deze het opspattend water niet volledig tegen. De fiets hangt dan al snel vol met modder, maar het is zo vooral onmogelijk om schoon op je bestemming aan te komen. Je kan er wel voor kiezen om bij een fietsenwinkel spatborden van derden op de fiets te laten monteren.
De Cowboy e-bike beschikt over een verwijderbare batterij waarmee maximaal 70 kilometer kunt fietsen. Dat is Ideaal voor een doorsnee woon-werkverkeerstraject en op je werk kan je de accu ook opladen, wat ongeveer drie uur in beslag neemt. Het grote voordeel aan de verwijderbare batterij, is dat je je fiets in de fietsenstalling kan laten staan. In de batterij zit eveneens het achterlicht van de fiets verwerkt en daardoor valt de batterij helemaal niet op in het design.
Verder zijn er geen bedieningsknoppen aanwezig op de fiets die we kunnen bespreken, want je regelt alles via de Cowboy-app. Dat lijkt misschien heel vooruitstrevend, maar dat systeem heeft zeker ook zijn nadelen en daar kom ik later op terug in deze review.
Het zetje dat je nodig hebt
Zoals je al kon lezen, heeft deze fiets een intelligent motorondersteuningsysteem. Dat is een hele mond vol waarmee je simpelweg wil zeggen dat de motor – die in het achterwiel verscholen zit – je helpt wanneer dat nodig is. Van zodra je een duw geeft op de pedaal wordt de kracht die je uitoefent, gemeten. Zo weet de motor precies hoeveel ondersteuning nodig is en je moet je zelf niet beslissen welke versnelling je wil gebruiken. Het enig dat jij als fietser moet doen, is trappen. Er zijn op de de cowboy twee snelheidsprogramma’s aanwezig: de wettelijk toegestane 25 kilometer per uur en de off-road-modus. Bij die laatste kan je tot maximaal 30 kilometer per uur rijden.
Ik vond het rijden met de Cowboy e-bike heel aangenaam. De fiets ondersteunde me prima in elke situatie, of ik nu tegenwind had of bergop ging. Ik reed steeds met de snelheid waarmee ik wilde rijden zonder dat ik bezweet op mijn werk aankwam. Vanaf de eerste trappen, voel je onmiddellijk de ondersteuning van de motor en Dat leverde soms leuke situaties op. Zo stond ik aan het rode licht, naast een wielertoerist. De man stond helemaal klaar om zijn fietskunsten te tonen, maar zodra het licht naar groen wisselde, was het tot zijn verbazing niet hij maar ik die als eerste wegschoot.
Een ‘slippertje’ is nooit ver weg
Belangrijk bij een elektrische fiets is dat je je veilig in het verkeer kunt begeven en bij deze Cowboy e-bike is daar gelukkig over nagedacht. De fiets is uitgerust met remschijven waarmee je snel stil staat en het kortere stuur zorgt ervoor dat je mits korte stuurbewegingen, snel kunt anticiperen op veranderen in het verkeer. Dan is er ook nog het rode achterlicht dat begint te knipperen van zodra je vertraagt, en zo weten de anderen die achter je rijden dat ze moeten opletten.
Dat zijn allemaal fietseigenschappen die ik zeker toejuich, maar ik baar me meer zorgen om een ander aspect van deze e-bike: de banden. Cowboy gebruikt zogenaamde ‘slicks’-banden en dat is vergelijkbaar met wat gebruikt wordt bij formule 1-wagens. Op zo’n banden zijn er geen groeven aanwezig en dat is eerder gevaarlijk bij een nat wegdek.
Jammer genoeg kan ik er ook uit eigen ervaring van meespreken. Toen ik naar het werk reed bij regenachtig weer was er een auto voor me aan het parkeren. Zodra hij bijna volledig aan de kant was, wilde ik hem voorbij fietsen, maar plots besliste de bestuurder om toch ergens anders te parkeren en hij reed er met een vaart vandoor zonder te kijken. Ik moest daardoor volledig in de rem gaan, waarbij mijn achterwiel als een klontje boter wegslipte. Gelukkig kon ik mij nog net rechthouden, maar met een ander paar banden had ik zeker meer grip gehad op het wegdek.
Een app als dashboard
Een van de aspecten die me het meest aanspreken aan deze fiets, is de app-bediening. De app functioneert als een soort van digitaal dashboard, wat we ook zien bij Tesla-wagens. De verbinding tussen de Cowboy e-bike en de Cowboy-app gebeurt via bluetooth.
Van zodra er een connectie tot stand is gebracht, kan je de fiets beginnen gebruiken. Alle bedieningselementen, zoals het activeren van de lichten en motor, gebeuren via de app. Verder zie je hoeveel batterijvermogen de fiets nog heeft en dan weet je ook wanneer je moet opladen en tijdens het fietsen zie je ook hoeveel werk de motor verricht als ondersteuning.
In de eenvoudige app zie je hoe snel je rijdt en het traject dat je aflegt, wordt bijgehouden dankzij de gps-verbinding van je smartphone. Het is ook erg fijn dat je achteraf gegevens van je rit kan bekijken. Cowboy heeft ook gedacht aan een maatregel die je moet helpen in het geval van een diefstal van je fiets. In de fiets zit een ingebouwde anti-diefstal beveiliging en die kan jouw fiets helpen terugvinden door hem op de kaart te tonen in de Cowboy-app.
Gedaan met fietsen
Door het gebruik van een app als besturingsmiddel moet je je smartphone wel te allen tijden bij je hebben en hij moet ook opgeladen zijn. Valt je telefoon uit, dan is het gedaan met elektrisch fietsen. Ik was een keer vergeten om de smartphone op mijn werk op te laden en toen ik ’s avonds in het donker naar huis wilde rijden, zat ik dus met een probleem: mijn smartphone viel uit en ik kon de fiets niet meer activeren. Mijn lichten vielen uit en de motor staakte het werk.
Gelukkig weegt de Cowboy e-bike maar 16 kg, waardoor je ook zonder motor probleemloos een stukje kan rijden. Al kan die afhankelijkheid van je telefoon afhankelijk van de situatie wel grotere problemen opleveren. Toch blijft in het donker rijden zonder lichten gevaarlijk en het is ook nog een strafbaar. Als de accu van je smartphone niet meer vlot doorheen de dag komt, dan laad je hem best tijdig op met een oplader. Ga je een langere fietstocht maken, neem je best standaard een powerbank mee.
Conclusie
De Cowboy e-bike veranderde mijn beeld van een elektrische fiets. Dankzij het minimalistische en sportieve design, valt het haast niet op dat je met een elektrische fiets rijdt en het slimme motorsysteem zorgt voor de ideale ondersteuning tijdens het fietsen. Je hoeft je niet bezig te houden met versnellingen en je komt ook niet bezweet aan op je werk.
Via de bijhorende app krijg je een mooi overzicht over je snelheid en over de trajecten die je aflegt. Gaat iemand met je fiets aan de haal, dan kan je hem via de app gewoon terugvinden. Daarnaast zijn er geen lelijke knoppen aanwezig op de fiets, want je bedient alles met je smartphone.
Cowboy denkt ook aan veiligheid, want dankzij de remschijven, de korte stuurbewegingen en de knipperende verlichting als je vertraagt, begeef je je veilig in het verkeer. De accuduur is voldoende om met je fiets naar het werk te rijden en dankzij het drie uur-durende laadproces kan je na de werkuren terug naar huis fietsen.
Toch is niet alles positief, want het minimalistische design van Cowboy komt standaard niet met spatborden en dat is een gemis. Zeker als ook de spatborden die je optioneel bij Cowboy kan bestellen niet voldoen. Zo zal je telkens met een modderige fiets en al even vuile kledij op het werk aankomen. De banden zonder groeven zijn eveneens mooi als het op design aankomt, maar ze zijn niet zo veilig als je rijdt op nat wegdek.
De fiets-bediening via de bijhorende Cowboy-app werkt in principe goed, maar als je smartphone niet voldoende is opgeladen is, valt de hele bediening plots weg. Zo zit je dus met een fiets van 16 kilogram, zonder verlichting.
Cowboy e-bike kopen
De Cowboy e-bike heeft een prijs van 1990 euro, wat niet goedkoop is. Als je die gaat vergelijken met wat andere merken vragen, zoals de Nua Electrica, dan betaal je al gauw het dubbele voor ongeveer hetzelfde product. Toch blijft het een sterk en vooral erg slim product en we kijken al uit naar een opvolger die een einde maakt aan de kinderfoutjes. Heb jij de Cowboy of een andere, vergelijkbare e-bike getest? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten