COBI.Bike
COBI.Bike staat voor Connected Biking en kan zowel een gewone als een elektrische fiets slim maken. Dat doet het systeem aan de hand van drie onderdelen: een houder waarin de smartphone geplaatst wordt, een duimcontroller en de COBI.Bike-app.
Met de duimcontroller en geïntegreerde spraakfunctie kan een fietser volgens de fabrikant veilig en makkelijk de route checken, een ander nummer opzetten, verbinden met Strava of een telefoongesprek aannemen. Ook de hoeveelheid gegevens die wordt weergegeven, wordt bewust door de fabrikant verminderd. Hierdoor kunnen fietsers hun handen aan het stuur en hun ogen op de weg houden.
COBI.Bike doet dus veel beloftes maar kan het deze ook waarmaken? Omdat je vanaf 1 juli geen mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets of muziekspelers meer mag vasthouden tijdens het fietsen, leek het me handig om dit systeem eens aan de tand te voelen. Ik heb COBI.Bike getest op een e-bike met een aandrijflijn van Bosch eBike Systems.
Installatie
De COBI.Bike is eigenlijk een boordcomputer die werkt met een smartphone. De smartphone maakt niet alleen de boordcomputer slim maar ook de hele elektrische fiets. Het COBI.Bike-systeem werkt namelijk samen met de onderdelen van Bosch eBike Systems zodat je bijvoorbeeld de verlichting ermee aan- en uit kunt zetten maar ook de rijmodus kunt aanpassen.
Het COBI.Bike-systeem werkt met nagenoeg elke smartphone en is zowel geschikt voor fietsen zonder elektrische aandrijving als voor e-bikes met een Bosch eBike Systems-aandrijfsysteem. Je kan dus dit systeem op een gewone fiets installeren maar ook meteen op een e-bike e-powered door Bosch. Een overzicht van alle fabrikanten die Bosch eBike Systems op hun e-bikes aanbieden vind je hier. Installeer je het op een gewone fiets, dan kun je onderdelen van de fiets zoals de verlichting er niet mee bedienen.
Als de COBI.Bike-app op je telefoon geïnstalleerd is, volgt de set-up en deze is vrij eenvoudig. Je klikt op het powerknopje van de COBI.Bike om hem in te schakelen en laat hem verbinding maken met de app. Daarna geef je aan wat voor een fiets je hebt, stel je je kleur in voor de app en een naam voor de fiets en je kunt meteen op pad.
Natuurlijk klik je wel eerst je telefoon in de houder. De telefoon wordt erg stevig in deze houder vastgeklemd, dus een aantal hoge drempels kun je met gemak nemen.
Functies
Allereerst een aantal praktische functies van COBI.Bike. Het systeem kan je telefoon opladen via een bijgeleverd kabeltje en de verlichting aan de voorzijde of zowel de voor- als achterverlichting bedienen. Het apparaat bevat ook een alarmsysteem en een fietsbel.
Apps en accessoires
Wil je meer data op het scherm te zien krijgen? Dan kun je COBI.Bike koppelen aan een aantal apps en accessoires zoals Google Fit, Komoot, Strava en hartslag, snelheids- en cadans-sensoren.
Fietsen met de COBI.Bike
Zodra je gaat fietsen, geeft de app een melding dat hij klaar is en gaat het meteen je route bijhouden en realtime gegevens tonen over de afgelegde afstand, de duur en de snelheid van de rit. Fiets je langs een ijscotent? Dan kun je de rit pauzeren. Als je een stukje moet lopen met de fiets, dan kun je de fietsbel-knop lang ingedrukt houden om de ‘Walk Mode’ te activeren. Dit werkt allemaal vrij eenvoudig en overzichtelijk.
Beginscherm
Je kan op het beginscherm ook de motorgegevens en actieradius van de fiets bekijken. Je weet dan hoeveel kilometer je nog kunt fietsen voordat de fiets aan de lader moet. Heb je een van de eerder genoemde sensoren gekoppeld? Dan kun je ook gegevens als trapfrequentie, snelheid en hartslag inzien.
Duimcontroller
De duimcontroller heb ik nog het meeste gebruikt tijdens de testperiode. Deze werkt namelijk vrij intuïtief met zijn home-knop, plus- en minknoppen en joystickje in het midden.
Tijdens het fietsen kun je met de duimcontroller de app bedienen om bijvoorbeeld de rijmodus aan te passen. Zo kan je kiezen voor ‘Turbo’, ‘Tour’, ‘Sport’ of standje ‘Eco’. Daarnaast kun je met de controller navigeren in de app, een binnenkomend gesprek aannemen en de weersverwachtingen (bijvoorbeeld per uur) inzien.
Het witte vlak rechts wisselt zodra je de duimcontroller beweegt. Je schakelt hiermee naar muziek, navigatie, favoriete contactpersonen en fitness. Het laatste onderdeel toont aan de hand van de gekoppelde sensoren zaken als verbrande calorieën. Met de duimcontroller kun je tevens het volume van de muziek instellen. Muziek start je via bijvoorbeeld de Spotify-app. COBI.Bike neemt het afspelen vervolgens over als je gaat fietsen. Het onderdeel contactpersonen bevat alleen je favoriete contacten die je als zodanig gemarkeerd hebt op je Android-telefoon. Wil je dus andere mensen bellen, dan zul je deze eerst aan je favorieten moeten toevoegen. De navigatie in de app is heel makkelijk te bedienen en de kaartweergave is overzichtelijk. Wel zijn de aanwijzingen in het Engels.
Weersverwachting
De duimcontroller bevat ook een bel die niet zo hard gaat als de fysieke fietsbel. Deze heb ik dus niet gebruikt. Het alarmsysteem wel maar niet bewust. De diefstalbeveiliging op het COBI.Bike-systeem wordt namelijk meteen ingeschakeld als je wilt gaan fietsen maar het COBI.Bike-systeem niet hebt ingeschakeld. Dus als je ’s ochtends met je slaperige hoofd weg wilt fietsen, kan het zijn dat je fietsalarm afgaat.
Rijmodus ‘Turbo’
Navigatie
Muziek
Conclusie
Het COBI.Bike-systeem is erg intuïtief en is daarom ook erg gebruikersvriendelijk, vooral in combinatie met de duimcontroller. Deze slimme boordcomputer kun je daarnaast ook koppelen met apps van derden en met diverse bluetooth-accessoires om zo nog maar interessante gegevens op het scherm te toveren. Daarmee kun je dus zeggen dat het systeem de fiets en de smartphone laat samensmelten.
Toch zal je tijdens de bediening via de duimcontroller wel eventjes naar het scherm moeten kijken om te zien in welk menu je je bevindt en dat leidt natuurlijk af van het verkeer. Gelukkig is de hoeveelheid aan gegevens die wordt weergegeven minimaal dus kan de mate van afleiding ook minimaal zijn. ‘Kan’ want het ligt natuurlijk aan de gebruiker of hij wel goed oplet.
Het COBI.Bike-systeem is niet goedkoop en de standaard variant kost al gauw 249 euro en de variant die ik getest hebt kost 299 euro. Met drie bekeuringen à 95 euro zit je ook al bijna aan dat bedrag. Toch is het een behoorlijke som geld, en dat is misschien eerder te verantwoorden als je al toch al van plan bent om een dure elektrische fiets aan te schaffen.
Positieve punten
+ Eenvoudige installatie
+ Gebruiksgemak
+ Werking met e-bikes met een aandrijflijn van Bosch eBike Systems
Negatieve punten
– Aanschafprijs
– Alleen favoriete contactpersonen worden weergegeven
COBI.Bike kopen
Het COBI.Bike-systeem is in drie varianten verkrijgbaar vanaf 249 euro via de eigen webshop of via diverse dealers.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik mis in je artikel:
1) de app VREET batterij, je moet hem dus wel met de usb kabel verbinden als je meer dan 1 uur gaat fietsen
2) de voice ondersteuning bij turn-to-turn navigatie is niet alleen in het Engels, je moet jezelf ook in een bocht wringen om hem überhaupt te kunnen horen. (2e taal Engels instellen, anders krijg je geen geluid)
3) Ik heb de hub uitvoering en constateer dat de klem niet erg diep is, als je telefoon in een hoesje zit moet je dat er echt afhalen, anders knaltie bij het eerste kasseitje op straat.