In 2020 is de verkoop van de elektrische fiets geëxplodeerd en dat komt niet alleen door corona. Waar de elektrische fiets eerst een heel saai imago had, is het nu een vervoermiddel dat door alle leeftijden wordt gebruikt. Daarnaast zijn er verschillende merken die er in slagen ontzettend stoere en leuke fietsen te maken.
Elektrische fiets kopen
Op Androidworld stellen we onze lezers vaak en veel vragen, ook over elektrische fietsen. Uit ons onderzoek blijkt dat 23% een elektrische fiets heeft en nog eens 20% deze aanschaf overweegt. De lezers hebben veel interesse in elektrische mobiliteit zoals elektrische scooters, skateboards en natuurlijk de elektrische fiets.
QWIC
Het Nederlandse QWIC heeft als doel innovatieve e-bikes te ontwikkelen die mensen uit de auto halen en op de fiets. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de autoritten onder de 20 kilometer is en dat is de perfecte afstand voor de elektrische fiets. In de ontwikkeling van dit vervoermiddel zien we steeds meer techniek en design terugkomen, en dat maakt het ook interessant voor ons. QWIC was zo aardig om ons een fiets uit het assortiment te lenen voor een proefrit.
De fiets
Voor deze proefrit ontvingen we een exemplaar uit de Performance Series met typenummer RD-11. Dit model is gemaakt voor de iets sportievere berijder en niet (alleen) voor de ritjes naar de kapper en de supermarkt. Wij hebben de ‘normale’ versie van de RD-11 getest er is een zogenaamde speed pedelec-variant voorhanden die snelheden van 40-45 kilometer per uur kan behalen.

Een elektrische fiets onderscheidt zich van andere (elektrische) vervoermiddelen door de trapondersteuning. De fiets kan niet uit zichzelf voortbewegen, de motor in/aan de fiets ondersteunt de bereider tijdens het fietsen. In Nederland en België is daar een maximum van 25 kilometer per uur aan verbonden, wil je sneller kunnen fietsen met ondersteuning dan koop je een speed pedelec en daarbij moet je een helm dragen en een verzekering afsluiten net als bij een brommer of scooter.
Het design
Laten we ons nu focussen op de fiets. QWIC heeft design hoog in het vaandel staan en dat kun je zien. De modellen zijn geen standaard fietsen waar een stukje techniek aangehangen is. De RD-11 heet een robuust frame met hoekige buizen die het geheel een heel modern uiterlijk geven. Gelukkig niet zo modern dat je er geen conventionele fiets meer in kunt herkennen. Wij hebben een proefrit gemaakt op de oranje versie, wanneer je iets minder wil opvallen dan kies je voor de witte of zwarte kleur. Ook maakt QWIC nog een verschil tussen jongens en meisjes en is er een uitvoering met een hoge en lage stang. Wat ons betreft maken ze gewoon 1 model met een lage stang die voor iedereen gelijk is.

De techniek
De gewone stadsfiets heeft twee wielen, een frame en een rem, de elektrische fiets heeft natuurlijk veel meer. De RD-11 maakt gebruik van een motor aan de achterzijde in de as van het achterwiel en niet van een aandrijving via de trapas. De motor levert een koppel van 45 nm en dat merk je wanneer je gaat fietsen van je zit zo op de 25 kilometer per uur. Naast de vier verschillende ondersteuningsniveaus kun je ook gebruik maken van de versnellingen via de Shimano-derailleur, al zul je waarschijnlijk weinig schakelen als je gebruik maakt van de trapondersteunig. QWIC heeft gekozen voor een aandrijving met een ketting en niet door middel van een belt (rubberen riem) zoals bij de Cowboy eBike.

Wanneer je met deze zware fiets (door de accu) met een vaart van meer dan 25 kilometer per uur over de weg raast, wil je wel snel stil tot stilstand kunnen komen. Dan zijn normale remblokjes geen goed idee en heeft deze fiets gelukkig de beschikking over schijfremmen aan de voor- en achterkant. We hebben daar als test een paar keer een noodstop mee gemaakt en ze werken prima al is het wel slim om vertrouwd te raken hiermee, er is geen ABS en voor je het weet sta je dwars op het fietspad, of erger.

De accu van deze fiets zit boven op de stang die van de stuurkolom naar de as loopt. Deze is eenvoudig te verwijderen met een sleutel en aan een lader te hangen. Wanneer de accu helemaal leeg is, duurt het 5 uur voordat deze helemaal opgeladen is. Standaard zit er ook een 525 Wh Li-ion-accu op deze fiets, denk je daar geen genoeg aan te hebben dan is deze in te wisselen voor een 735 Wh-accu die net als de kleinere versie door middel van USB uit te lezen is.
De app
Op het stuur van de fiets vinden we een klein monochroom display. Hiermee kun je schakelen tussen de verschillende ondersteuningen tijdens het trappen, de snelheid zien en hoeveel kilometer je nog kunt rijden met je accu. Dit display is niks bijzonders en dat hoeft ook niet want tijdens het rijden wil je niet afgeleid worden door een display met allemaal kleurtjes en informatie.





Natuurlijk heeft de QWIC Performance Series RD-11 ook een app. Deze geeft je allerlei informatie zoals je (laatste) reisafstand, gemiddelde snelheid en hoeveel CO2/kg je bespaard hebt omdat je niet met de auto ging. Ook is er een overzicht van al je ritten door de weken en dagen heen. Wat ons betreft heeft QWIC nog wel wat werk te doen wanneer het om de app gaat. Zo moet je elke keer wanneer je gaat fietsen handmatig de app verbinden en dat is ontzettend onhandig. Je kunt op je vingers natellen dat je dat vergeet of je hebt er geen zin in en wat is het nut van de app dan nog.
Ook zijn er behalve de bovengenoemde zaken geen extra’s te vinden in deze app. Er zijn zat leuke functies te bedenken die het hebben van een QWIC nog veel leuker en interessanter maken.
Conclusie
Voordat je een elektrische fiets gaat kopen moet je bedenken waar je hem voor gaat gebruiken. Heb je hem alleen nodig voor een ritje naar de AH of Lidl en naar de kapper dan koop je niet de QWIK Performance Series RD-11. Dit model is namelijk vooral bedoeld voor de gebruiker die veel kilometers maakt en ook gesteld is op design, techniek en degelijkheid.
Wanneer je voor dit model kiest dan ben je minimaal 3299 euro kwijt. Dat is veel geld maar je krijgt er wel heel veel techniek en kwaliteit voor terug. Bij aanschaf van een fiets van QWIC krijg je een standaard garantie die je kunt uitbreiden met vier jaar garantie plus.
Overigens kun je sinds een jaar ook een fiets leasen via het werk, daarvoor betaal je net als bij een auto bijtelling. De overheid heeft voor de elektrische fiets het percentage bepaald op 7% en dat is minder dan de 8% die op dit moment gebruikelijk is voor de elektrische auto. Voor de langere afstanden is het zelfs mogelijk een speed pedelec te leasen. Deze kosten al snel 3500 euro of meer maar dan nog kost het de berijder een bijtelling van 10 euro per maand.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik heb deze fiets nu 12 maanden. Mooie fiets, snel en geluidloos. Wel veel nadelen waardoor ik voor mijn vrouw toch een koga ga kopen:
1. App is waardeloos. Weinig updates . Verliest regelmatig verbinding en je kunt heel weinig instellen
2. Ondersteuning is veel lager dan 45 Nm. Standaard is stand 4 maar 40%.
3. Bij stand 1 remt de motor. Bij stand 0 trap je jezelf kapot. Fietsenmaker heeft dus alle standen 10% omhooggevallen gezet. Kost wel capaciteit
4. Qwic weigert de programmeer kabel te leveren aan particulieren. Je kunt dus niets zelf
5. Remmen zijn inderdaad super, maar lopen altijd aan. Fietsenmaker heeft al 3 geprobeerd het beter te krijgen. Ik ga er niet speciaal voor naar de fietsenmaker, maar bij elke servicebeurt begint hij er zelf over.
Kortom, niets dan lof voor de fietsenmaker, maar de volgende keer toch maar een ander merk proberen.
Ik heb nu, al jaren als e-bike een RIH. Kwalitatief een goede fiets. Maar qua bereik blijven de RIH fietsen toch problematisch. Dit geldt echter voor vrijwel alle e-bikes die ik ken of waar ik over lees in de media.
Ik zou t waarderen als t bereik minimaal 150 of 200 km wordt. Meestal gebruik ik weinig ondersteuning om zo in de praktijk energie over te houden voor pittige tegenwind op de terugweg. In de praktijk blijft van bijvoorbeeld 100 km bereik maar 40 tot 45 km over. Zelfde problematiek als bij een EV.
schitterende fiets met bijbehorende prijs. Zou hem graag willen hebben maar die prijs hè…..
Ik heb nu ruim 2 jaar de RD10 en ben er zeer te spreken over. Heb wel wat electronica problemen gehad, maar is netjes opgelost vanuit Qwic.
prima fiets is dit bij mij in het shopcentrum zit ook een fiets winkel. daar verkoop ze dit model ook maar er zijn nog veel andere bv Cuba ook een prima bike.
mooi ding, zeker anders dan anders. well pittig geprijsd als particlier maar ik mij voorstellen dat je daar minder naar kijkt als je hem via het werk kan leasen.