Nieuw: de Huawei Watch D2 nu met FreeBuds 5i t.w.v. €99,99 cadeau!

Review Android Auto: twee maanden met de Pioneer AVIC-F70DAB

Ruud Caris
Ruud Caris
23 juli 2015, 20:45
7 min leestijd
Review Android Auto: twee maanden met de Pioneer AVIC-F70DAB

Lees verder na de advertentie.

Pioneer AVIC-F70DAB met Android Auto

Android Auto werd aangekondigd tijdens Google I/O 2014 en de eerste auto’s zijn inmiddels uitgerust met het systeem. Er zijn ook losse units op de markt die ingebouwd kunnen worden en ondersteuning hebben voor Android Auto. De Pioneer AVIC F70DAB is zo’n model dat ingebouwd werd in mijn Seat Altea (dank SAS) om Android Auto te testen. Nu is er natuurlijk meer mogelijk met dit in-car-systeem. In het eerste deel van de review richt ik mij puur op Android Auto, de functionaliteit, het gebruik en waar deze speciale versie van Android nu staat. In het tweede deel deel ik ook mijn ervaring met het apparaat op zich, dus de eigen navigatie, DAB-radio en andere mogelijkheden.

Android Auto: de basis

Android Auto is gemaakt om samen te werken met je smartphone. Sterker nog, Android Auto kan niet zonder je smartphone. Het systeem maakt gebruik van de processorkracht van het verbonden toestel en kan zonder aangesloten device niet functioneren. Officieel is de Android Auto-app niet te downloaden in de Nederlandse Play Store, maar gelukkig staat het internet ook vol met APK’s.

De integratie met Android is goed te merken. De apps die draaien op Android Auto, draaien eigenlijk op je smartphone waardoor er niets extra’s geïnstalleerd hoeft te worden. Een ontwikkelaar geeft in zijn app aan of deze geschikt is voor Android Auto en als dit het geval is, zal deze automatisch getoond worden nadat er een ondersteund apparaat aangesloten wordt. Dit is hetzelfde principe als bij bijvoorbeeld Android Wear wordt toegepast. Check in onderstaande video mijn eerste ervaringen met Android Auto.

Android Auto getest - eerste ervaringen [Pioneer AVIC-F70DAB]

Android Auto: de mogelijkheden

Dat is dan misschien ook meteen het minpunt, ontwikkelaars hebben lang nog niet alle benodigde tools en worden nog enigszins beperkt om volop apps te bouwen die Android Auto ondersteunen. Anderzijds zijn er natuurlijk ook nog relatief weinig auto’s die ondersteuning hebben, dus het ecosysteem moet nog langzaam op gang komen. Google heeft in de Android Auto-app een mooie link naar een verzameling apps in de Play Store toegevoegd, maar helaas wil deze in Nederland op geen enkele manier openen. Apps als bijvoorbeeld Spotify werken wel al samen waardoor het streamen van je favoriete playlist erg makkelijk wordt.

Er zijn een aantal onderdelen binnen Android Auto die gebruikt kunnen worden, waarbij de meest voor de hand liggende misschien wel Google Maps is. Deze kan via display bediend worden, maar bevat logischerwijs wel wat minder opties en instellingen dan op de smartphone. Hierdoor wordt deze overigens niet minder bruikbaar. Google Maps is wat mij betreft het meest nuttige onderdeel van Android Auto en werkt zoals je dat zou verwachten van Google: goed! Wel had ik af en toe problemen met het overschakelen naar de ‘nachtmodus’, dit werd ook overdag gedaan waardoor het scherm wat moeilijker af te lezen was. Dit kwam sporadisch voor en het opnieuw starten van de navigatie deed wonderen. 

Het tweede onderdeel is bellen, eveneens met een beperkt aantal opties kunnen recente gesprekken bekeken worden en bestaat de mogelijkheden om door contacten te bladeren. Althans, als je geen Samsung Galaxy S6 hebt. Op één of andere manier worden de verkeerde contacten gesynchroniseerd (zonder telefoonnummer), waardoor de juiste personen er niet tussenstaan. Met de Nexus 6 was dit echter geen probleem, de bug lijkt dus bij Samsung te liggen. Ook collega Sander had er hier, met zijn eigen in-car-systeem, last van (geen Android Auto). Natuurlijk kan, als de juiste contacten erin staan, de bediening ook via spraak gedaan worden, waarbij Engels wel een vereiste is. 

Naast bellen en navigeren kunnen er ook meldingen binnenkomen op het display van het entertainment-systeem die desgewenst voorgelezen worden door een vriendelijke stem. Antwoorden kan vervolgens ook weer via een voicecommand, maar dit verliep bij mij niet altijd even soepel. Dit heeft wellicht te maken met het ontbreken van ondersteuning voor Nederlands, mijn Engelse uitspraak of wellicht moet er nog wat finetuning plaatsvinden aan de Android Auto-kant. Dit wordt wat mij betreft wel de beste manier om het systeem te bedienen, met spraak. 

Het hoofdscherm, dat we in het midden vinden, toont een selectie van de laatste notificaties en Google Now-kaarten, in chronologische volgorde. Hier heb ik de toegevoegde waarde vooralsnog niet direct van kunnen ontdekken, dus dit scherm had ik praktisch nooit openstaan. Het was of Maps, of het muziekscherm om gebruik te maken van Spotify. 

Dit is direct ook het laatste scherm in het systeem, waar onder andere Google Play Music, Spotify of andere ondersteunde apps gebruikt kunnen worden. Als Spotify-gebruiker werkt dit intuïtief, zin afspeellijsten te benaderen en wordt er album art getoond. 

Android Auto: het gebruik

Hierboven heb ik inmiddels al een aantal gebruikerservaringen gegeven, maar over het algemeen werkt Android Auto vrij goed. Wat mij betreft de beste functie is dat de mogelijkheid er niet is om je smartphone te gebruiken tijdens het rijden. Deze is vergrendeld en alleen Android Auto wordt getoond. Wil je er iets mee doen, dan dient deze uit de microUSB-gehaald te worden en zal Android Auto dus ook stoppen. Micro-USB is overigens ook de enige optie om Android Auto aan te sluiten, dit heeft te maken met het feit dat de hardware van de smartphone gebruikt wordt als aandrijving. Via Bluetooth is dit vooralsnog technisch niet mogelijk met Android Auto.

De mogelijkheden van Android Auto zijn nu nog te beperkt, de echte killerfeature is er nog niet. Zodra er meer apps gaan komen die ondersteuning bieden voor het platform en de huidige apps verder uitgekristalliseerd worden zal de bruikbaarheid verder toenemen. Zo kan de spraakbesturing beter en mag het hoofdscherm bruikbaarder gemaakt worden. Met Android Auto zitten we nu op hetzelfde punt als waar Android Wear in de zomer van 2014 was: alles werkt redelijk, maar je kunt er nog niet heel veel mee. Na een aantal grote updates is Android Wear veel bruikbaarder geworden en deze stappen moet Android Auto dus ook nog gaan maken.

Pioneer AVIC-F70DAB

Zoals aangegeven zou het tweede deel niet zozeer over Android Auto gaan, maar over de AVIC F70DAB waar Android Auto op draait. Naast het systeem van Google, wordt ook Apple Car Play ondersteund, maar dit heb ik door het gebrek aan een iPhone niet kunnen testen. De F70DAB heeft, zoals de naam doet vermoeden, DAB aan boord. DAB staat voor Digital Audio Broadcasting en is de nieuwe technologie om radiozenders te ontvangen. Veel zenders zenden al uit via DAB en bieden hierdoor een veel stabielere verbinding, minder storingen en een groter bereik. Voor mij als ‘zuiderling’ handig, zenders die niet direct te ontvangen zijn in de ether zoals bijvoorbeeld SlamFM worden nu wel gewoon gevonden.

Naast de radio heeft dit Pioneer-systeem ook een eigen navigatie-systeem. Nu is dit mijn eerste navigatie-systeem ingebouwd in de auto, maar als je er enigszins aan gewend bent, werkt dit vrij prettig. Zelf geef ik vooralsnog de voorkeur aan Google Maps, maar het ingebouwde systeem mag er zelf ook zijn. Hier wordt bijvoorbeeld wel de maximale snelheid aangegeven, een optie die in Google Maps (ook op Android) simpelweg ontbreekt. 

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet elke keer mijn smartphone via microUSB heb verbonden, vooral bij korte ritjes niet. Er werd dan verbinding via Bluetooth gemaakt met het systeem zelf, waarbij er wel maximaal drie apparaten onthouden konden worden. Ik heb dus met enige regelmaat toestellen moeten wissen (ja ik wissel regelmatig). Ook hier was de ‘verkeerde-syncrhonisatie-bug’ van Samsung een issue, er werden simpelweg niet de juiste personen getoond. 

De Pioneer AVIC-F70DAB reageert snel en het touchscreen is responsive. Ik heb dan ook weinig klachten ondervonden bij het bedienen van zowel het systeem van Pioneer als Android Auto. Voor de volledigheid: de Pioneer AVICF70DAB is verkrijgbaar vanaf zo’n € 930.

Conclusie

Android Auto heeft een goede start gemaakt, maar moet volwassener worden. De toepassingen moeten beter en uitgebreider en vooral de spraakbediening is verre van ideaal. Hierbij uiteraard wel de kanttekening makend dat Android Auto officieel nog niet in Nederland beschikbaar is. Net als met Android Wear verwacht ik wel dat Android Auto meer functies en gebruiksgemak krijgt waarbij hopelijk snel ondersteuning voor Nederlands wordt toegevoegd. De Pioneer AVIC-F70DAB is een snel, goed entertainment-systeem voor in de auto waar ik weinig op aan te merken heb. Mijn test van de afgelopen twee maanden hebben mij persoonlijk in ieder geval overtuigd een systeem aan te schaffen voor in de auto MET ondersteuning voor Android Auto om zo klaar te zijn voor de toekomst. Twijfel je nog, een jaar wachten kan ook zeker geen kwaad…

+ Telefoon niet te gebruiken tijdens rijden (Android Auto)

+ Naadloze ondersteuning Android op meeste vlakken (Android Auto)

– Synchronisatie contacten niet altijd optimaal (Samsung-bug)

– Maximaal 3 verbonden Bluetooth-apparaten (Pioneer AVIC-F70DAB)

– Weinig toepassingen/apps (Android Auto)

– Hoofdscherm niet erg bruikbaar (Android Auto) 

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!