Zo pas je je ‘niet-thuis voorkeur’ aan via de PostNL app

Zo pas je je ‘niet-thuis voorkeur’ aan via de PostNL app

Wil je er zeker van zijn dat jouw pakket op de afgesproken plek wordt bezorgd, dan kun je je bezorgvoorkeuren aanpassen. Zo doe je dat.

Bezorgvoorkeuren aanpassen

PostNL is per 1 juli gestopt met de papieren niet-thuisbriefjes. Daarvoor in de plaats komt het digitale niet-thuisbriefje. Ook dit niet-thuisbriefje ontvang je als je de bezorger hebt gemist, maar niet in je brievenbus. Je vindt de digitale versie gewoon in de PostNL-app.

Als je zo'n niet-thuisbriefje in de app hebt gekregen, dan was je dus waarschijnlijk niet thuis om het pakje aan te nemen. Je kunt dus maar beter van tevoren je bezorgvoorkeuren aanpassen zodat de pakketbezorger van PostNL weet waar hij of zij het pakje dan moet afleveren. Dat doe je als volgt:

  1. Open de PostNL-app
  2. Tik op Account en dan op Mijn bezorgvoorkeuren
  3. Je wordt nu doorverwezen naar de pagina waar je je bezorgvoorkeuren kunt aanpassen
  4. Waar mag de pakketbezorger standaard leveren? Kies Mijn adres of PostNL-punt in de buurt
  5. Waar mag de pakketbezorger standaard leveren als je niet thuis bent? Kies Buren of PostNL-punt in de buurt of Afgesproken plek
Zo pas je je ‘niet-thuis voorkeur’ aan via de PostNL app

Met de laatste optie wordt een plek rondom het huis bedoeld waar het pakket veilig en droog staat en waar de bezorger makkelijk bij kan. Zoals een droge plek in de tuin. Of bijvoorbeeld een schuur of een garage die toegankelijk is. De ontvanger van het pakket geeft toestemming in het PostNL-account dat de bezorger het pakket op deze afgesproken plek mag achterlaten als er niemand thuis is.

Op eigen risico

Heb je gekozen voor je buren en zijn die ook niet thuis ten tijde van de bezorging? Dan brengt PostNL je pakketje naar een PostNL-punt bij jou in de buurt. Is jouw pakket volgens track & trace bezorgd op de ‘afgesproken plek’, maar ligt daar het niet? Dan is dat voor eigen risico aldus PostNL: “Door van tevoren toestemming te geven voor het gebruik van de afgesproken plek, bevestig je dat PostNL niet aansprakelijk is bij schade, verlies of diefstal. Hoe rot we dit ook voor je vinden, we kunnen dus helaas niets voor je betekenen.”

Volgens een woordvoerder van PostNL zal de functionaliteit ook beschikbaar komen in de PostNL-app. Wanneer dat is, kon PostNL niet zeggen. Dat heeft er namelijk mee te maken dat deze optie nog niet in alle bezorggebieden beschikbaar is. Binnenkort zal de functionaliteit dus wel beschikbaar zijn in de PostNL-app. Wat zijn jouw ervaringen met de bezorgvoorkeuren van PostNL? Laat het ons in de reacties weten.

Wil je meer weten over de PostNL-app? Wil je weten hoe de handige PostNL-widget gebruikt? Of hoe je een verzendlabel koopt in de PostNL-app? Je leest er alles over op onze PostNL-pagina.

PostNL
De PostNL-app is de officiële app van PostNL, waarmee je pakketjes kunt volgen, fotokaarten kunt maken en versturen, postzegelcode kunt kopen of bekijken welke post ..

Meer info

Lees meer over:
PostNL

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties