Vorige week introduceerde Sonos een nieuw uiterlijk in de eigen app. Hierbij leken plots vele belangrijke functies te zijn verdwenen. Alhoewel bèta-testers van de app al eerder zorgen uitten, leek Sonos zich er niet veel van aan te trekken. Na een Ask Me Anything-evenement op de Sonos-fora is duidelijk dat veel klanten ontevreden zijn.
Sonos-fans massaal boos na app-vernieuwing
Vorige week dinsdag, 8 mei, bracht Sonos een flinke update uit voor de eigen app. Onder andere een tweede thuisscherm voor streamingdiensten werd toegevoegd. Waar het doel moest zijn om al je diensten op een plek te hebben, lijkt de update maar weinig gebruikers tevreden te stellen. Op het forum van Sonos regent het klachten over de app en de update.
Dat komt grotendeels door de andere keuzes die zijn gemaakt. Zo is het onder andere niet meer mogelijk om een wekker in te stellen of er een aan te passen. Alleen bestaande alarmen kunnen nog worden aan- of uitgezet. Ook de slaaptimer, waarmee je ervoor zorgt dat muziek automatisch uitschakelt wanneer je slaapt, is nergens meer in de app te vinden.
Ook lijkt het erop dat subwoofers niet langer aangesloten zijn na de update. Zelfs met de recente hardware-update verschijnt die niet in de app. Een andere klacht die veel langskomt is dat muziekbestanden die opgeslagen zijn op een NAS niet meer gevonden kunnen worden. Je bent in veel gevallen nu afhankelijk van streamingdiensten.
Sonos reageert
Sonos heeft recent gereageerd op de vele klachten die het merk op de eigen fora heeft ontvangen. Zo schrijft Product Management Director Tucker Severson dat het terugzetten van een vorige versie voor problemen kan zorgen. Volgens hem zijn oudere app-versies al snel niet meer compatibel omdat Sonos erg vlug met updates voor de firmware komt.
Volgens Severson is de nieuwe Sonos app-versie een compleet nieuwe app die uit een leeg projectbestand is ontstaan. Gedeeltelijk werd de oude app-code overgezet naar de nieuwe app. Hij geeft ook aan dat Sonos de nieuwe app, de app moet maken zodat ze hun aandacht niet hoeven te splitsen tussen oud en nieuw.
Severson geeft tot slot nog aan dat Sonos heeft geleerd om voortaan transparanter naar klanten toe te communiceren. Bijvoorbeeld over veranderingen die impact hebben op de gebruikservaring. Ook belooft hij dat het merk in de komende weken en maanden de genoemde problemen wil oplossen om het vertrouwen terug te winnen.
Het klinkt dus alsof het merk alle kritiek op de eigen fora serieus neemt. Het is te hopen dat er snel oplossingen komen voor de meest schrijnende problemen, zoals de wekkerfunctie en de andere functies die nu ontbreken.
Ben jij ook ontevreden over de huidige Sonos-app? Vertel erover in de reacties hieronder!
Dank aan Martin voor de nieuwstip!
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Hier geen enkel probleem gehad met de update. Ik vind hem er ook veel mooier uitzien en voelt allemaal wat sneller.
Sinds de nieuwe update zijn al mijn services weg en kan ik niet meer bij m’n Nas en radio (tune in) services. Eerst herkende die mijn systeem ook niet meer, dus moet ik weer opnieuw verbinden.
Blijkbaar is de update van de app niet goed gegaan, wat ik heb hem helemaal verwijderd en daarna opnieuw geïnstalleerd. Nu kan ik al meer en tunein weer toevoegen, maar nog niet m’n Nas.
Bij mij is ook het bestaande Alarm niet meer te zien.
Daarnaast kun je geen netwerk bronnen gebruiken om te streamen. Dus alle oude CDs die op je NAS staan kun je niet meer afspelen.
Update van vandaag: m’n alarm is terug, en kan nieuwe aanmaken.
Nu hopen dat het toevoegen van netwerken ook weer snel kan…
Nu maar hopen dat Flitsmeister zich ook alle kritiek aantrekt ?
Ik kan wel nieuwe alarmen installeren in de nieuwe Sonos app. Kan alleen niet vinden waar ik mijn NAS adres kan invoeren. Zag ik eerst wel.