Heel wat jongeren hebben de gewoonte om een antwoord op hun vragen te zoeken via TikTok of Instagram. 40 procent van de Gen Z-jongeren gebruikt deze apps eerder dan een zoekopdracht in Google. Instagram speelt ook al in op de trend met de integratie van kaarten in zijn app.
Instagram en TikTok
Een oplossing voor heel wat vragen is maar een zoekopdracht van je verwijderd. Alleen is de vraag in welke dienst die zoekopdracht plaatsvindt. Voor heel wat smartphonegebruikers is dat in Google, maar voor Gen Z-jongeren die 25 jaar zijn of jonger, is ook TikTok en Instagram een hulpmiddel. 40 procent van de jongeren kiest eerder voor deze apps dan voor Google, dat blijkt uit cijfers van Business Insider.
TikTok dient als een handige en visuele oplossing voor simpele problemen, terwijl jonge gebruikers Instagram dan weer inzetten om bijvoorbeeld een leuk restaurant te zoeken. Je krijgt dan meteen te zien welke gerechten de chefs uit hun koksmuts toveren. Meta, het moederbedrijf van Instagram, is zich ook bewust van deze trend. In een Story op Instagram maakte CEO Mark Zuckerberg bekend dat Instagram binnenkort een kaartfunctie krijgt waarmee je de accounts van lokale horecazaken kan vinden, dat weet TechCrunch.
Kijk op reclame
Verder hebben jongere mensen ook een andere kijk op reclame in producten. Recent deed SurveyMonkey in Nederland een onderzoek naar de tolerantie ten opzichte van reclame op streamingdiensten als Netflix. Dat onderzoek kwam er niet toevallig. 58% van millennials (26-41 jaar) zou een overstap naar een abonnement met reclame overwegen, tegenover 34% van babyboomers (58-76 jaar), 42% van Gen X (42-57 jaar) en 48% van Gen Z (25 jaar of jonger). Reclame is dus populairder bij jongere mensen, maar wel iets minder bij de jongste gebruikers.
Merk jij ook dat je soms sociale media-apps gebruikt om allerlei dingen op te zoeken, in de plaats van een zoekmachine als Google? Laat het ons weten in de reacties.
- Volg Androidworld op Instagram
- Volg de slechte grappen van de Androidworld-redactie ook op Instagram
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Uit de comments blijkt dat er géén gen z publiek hiervoorkomen
Heel apart?, Het Zoeken naar restaurant op Tiktok is wel heel handig gebleken.
Precies!
Ik geef les aan een technisch MBO in een tamelijk ICT achtige richting. Je zou denken dat ze al wizkids zijn voordat ze beginnen, maar deze groep leerlingen is alleen maar heel handig met de op dat moment populaire apps (TikTok, Insta, Snapchat, etc) .
Geen van allen begrijpt hoe je OneDrive moet gebruiken of een mappenstructuur maakt op een computer. Of dat er naast Edge ook nog a dere browsers zijn…
Laat staan dat er begrepen wordt dat je bronnen moet verifiëren en dat ook Wikipedia niet alleen maar waarheid spuwt.
Prachtig om de ontwikkelingen van deze meiden en jongens mee te mogen maken☺️
En die 40 procent geloofd het nog ook wat er dan staat hoe naïef zijn deze 40 procent van de jeugd het hele internet is een grote leugen. Vooral op instagram deze wereld is zo nep. En tiktok is van de Chinezen die zien alles wat je er op zet. Ik vraag me af hoe lang het duurt voor datver op tiktok de onlyfans er op hebben hoe verrot is deze werld. Ik ken internet heel goed kunt alles vinden wat verboden is maar het is gewoon aanwezig. En daar heb de jeugd totaal geen benul van hoe erg dit al is en oplichting en dan er overspannen van worden ook nog. Het is en blijft de leugen staat op internet.
“How to” video’s en Gadget reviews zoek ik op YouTube ipv Google. Dan ben ik uiteraard nog altijd bij Google.
Vreselijke ontwikkeling als dit natuurlijk echt waar is. We hebben straks steeds meer narcisten op aarde…
De intelligentie holt achteruit
“ 40 procent van de Gen Z-jongeren gebruikt deze apps eerder dan een zoekopdracht in Google.”
Oh en alle andere search engines dan? Apart om te denken dat Google de enige is?
Er zijn diverse andere alleen is google vaak toch echt beter met zijn resultaten
ik kan me niet voorstellen dat serieus op tiktok of instagram naar informatie gezocht wordt. Heb wel een keer op tv een onnozelaar horen zeggen “het stond op Facebook dus het is waar”. Krijg wel teksten te zien op sociale media over een negatieve kijk op mainstream media maar als je dan ziet dat informatie zonder verificatie hooguit uit echo kamers op telegram groepen komt of van sites die staan in de top 100 van desinformatie sites dan is het eigenlijk niet eens zo vreemd
Dan krijg je voornamelijk alleen maar wappie antwoorden oftewel nog meer wappies straks ?♂️