Freemium
Distimo is een bedrijf dat heel goed met cijfertjes is en de industrie voorziet van allerlei analyses op het gebied van app-statistieken. Dit bedrijf heeft onderzoek gedaan naar welke applicaties het meeste geld verdienen in de Google Play Store. Daar kwam uit dat het freemium-model het meeste geld opbracht het afgelopen jaar.
De term Freemium gaat op wanneer je een applicatie gratis kunt downloaden maar wanneer een gebruiker verder wil in een game of extra opslagruimte wil aankopen is er een in-app-aankoop vereist. Deze aankopen worden gedaan via een in-app-aankoop zonder dat dat daar een nieuwe applicatie voor gedownload hoeft te worden. Zo kun je Candy Crush bijvoorbeeld gratis spelen, maar is het wel mogelijk nieuwe levens te kopen.
⤠Candy Crush Saga: 3 tips inclusief ‘gratis’ levens
Bijna 100%
Distimo heeft gemeten dat 98% van de omzet in de Google Play Store gemaakt wordt met applicaties die volgens het freemium-model werken. Maar 2 procent komt via betaalde applicaties of in-app-aankopen van betaalde applicaties. Dit mogen we duidelijk een signaal van de markt noemen, laat eerst maar eens wat zien voordat de consument besluit om iets bij je te kopen.
Dit model zal op de lange termijn voor een ontwikkelaar ook meer geld opleveren. Deze kan nieuwe mogelijkheden blijven ontwikkelen en deze aanbieden aan de gebruikers, omdat deze al eerder iets gekocht hebben zal de drempel lager zijn om dat weer te doen.
Apps in 2013
De meest gedownloade betaalde applicatie in 2013 was SwiftKey Keyboard met op de tweede plaats Titanium Backup Pro en daarachter Minecraft. De applicatie die het meest heeft verdiend in 2013 was Candy Crush Saga met op de tweede plaats Puzzle & Dragons. Op de derde plaats staat Line messenger, dit hadden we al min meer aangegeven in dit artikel. Line heeft overigens vier apps in de top 10 staan.
Wat verder opvalt is dat de Amazon Appstore gegroeid is en langzaamaan de aantallen gaat halen om bij de Google Play Store in de buurt te komen. We zien dat er in de Amazon App Store wel (nog) meer games gedownload worden.
⤠Hoe installeer je de Amazon Appstore op je Android
Wie van onze lezers koopt er wel eens iets via een in-app-aankoop?
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Enorm hinderlijk deze Freemium rage. Alle grote games komen nu uit met minstens 4 DLC, denk aan Battlefield 4, CoD Ghosts maar ook bijv. Diablo 3. Niet alleen koop je dan het spel, vervolgens moet je ook nog eens gaan bijbetalen voor de DLC! Nu is dit geen voorbeeld van freemium, maar het komt me een beetje de neus uit.
Als je je echt wil realiseren hoe erg we eigenlijk genaaid worden door de DLC, moet je eens het spelletje “DLC QUEST” spelen. Kost nog geen euro en duurt ong 30 min. Enorm grappige cynische kijk op de wereld van DLC.
Ik zeg, KAPPEN ERMEE! Maarja, de wereld wil geld verdienen.
Heb de reclame bij Speedtest.net in-app gekocht. Was iets van 50 of 70 eurocent. Was ook meer om dat ook een keer gedaan te hebben, daarnaast gebruik ik Speedtest.net app weleens 🙂
Verder niet van plan om virtuele items te gaan kopen in spellen. Ik wil best betalen voor iets, maar dan graag als geheel. Niet 10-100x een item.. Betaal liever 3 euro voor een ‘Pro’ versie, dan 1x iets in-app.
Ik denk dat de verdiensten van de play store pas echt een vlucht gaan nemen als er bijvoorbeeld ook gift cards in Nederland kunnen worden aangeschaft en gebruikt. Dit verlaagt vooral de drempel bij jeugdige gebruikers aanzienlijk.
Koop zelf het liefste een app. Vind de gratis spellen met alle reclame en app-in aankopen heel erg irritant. Nog vervelender is het als je een app koopt en dan nog eens extra moet betalen via een app-in aankoop om bv extra auto’s vrij te spelen. Voel me op zo’n moment altijd wel een beetje belazerd.
Liever een keer een bedrag kwijt aan een app dan steeds betalen. Neem bijvoorbeeld WeatherPRO of Asphalt 8 (ja, nu is ie gratis). Gewoon traditioneel aanschaffen is voor mij het fijnste.
Ik vind die verdienmodellen eigenlijk heel irritant. Vooral games schrijven ze er op zodat je telkens coins of zo moet bij kopen. Je hebt dan eigenlijk een betaalde app met nog steeds reclame. Maar dat reclame in de vorm van ‘koop vooral coins’. Je hebt bijvoorbeeld geen health meer en je word meteen doorgestuurd naar de aankoop pagina. Of je gaat een nieuw level in en er wordt in de dat level een armor geadviseerd, hup meteen de aankoop pagina weer voor de neus. Heel irritant, dan heb ik er echt minder lol in. De verkoop ligt er dan zo dik bovenop.
Verder zie je vaak niet duidelijk in de playstore dat je in-app aankopen moet doen om bepaalde features te kunnen activeren. Het meest hinderlijk is dit bij een betaalde app die ook nog eens in-app aankopen vereisen voor ze volledig functioneel zijn. WeatherPro is zo’n voorbeeld.
Ik heb persoonlijk liever een free app met reclame of een lite versie waar ook een pro versie van is. Wanneer je het weinig gebruikt dan kan je er toch van profiteren terwijl de ontwikkelaar daar ook inkomsten via reclame voor ontvangt. Gebruik je het veel dan heb je eerst de lite versie kunnen proberen en kun je een pro verie aanschaffen met alle functies en zonder reclame.
Het is ook een slim model! Ik vind wel dat je gebruikers de keus moet laten, of betalen, of wat extra moeite steken in de game, zoals bijvoorbeeld bij Candy Crush dat je kan betalen of 3 van die challenges spelen. Of zoals bij Wind-up Knight, je kan betalen om verder te komen, of 90-95% van een wereld uitspelen om naar de volgende te kunnen.