De laatste tijd verandert er veel aan de Google Wallet-app. Google voert allerlei veranderingen door die gebruikers niet altijd kunnen waarderen. Zo moet iedereen zijn of haar toestel altijd ontgrendelen voordat er een betaling kan plaatsvinden, terwijl je eerder (in sommige landen) nog kleine bedragen zonder gedoe kon pinnen.
Google Wallet-verificatie
Daar komt nu een extra beveiligingslaag bij bovenop. Verschillende gebruikers merken op dat Google vaker om verificatie vraagt. Daarmee moet je kunnen bewijzen dat jij de eigenaar van de betaalpas en smartphone bent. Dat kan met een pincode of de vingerafdrukscanner. Doe je dat niet, dan kun je dus niet met je smartphone betalen.
Voorheen was het al zo dat je op regelmatige basis moest laten zien dat je de eigenaar bent. Maar de periode van ‘regelmatige basis’ is een rekbaar begrip — en Google neemt het best nauw. In sommige gevallen zit er slechts een periode van drie minuten tussen de ene en de andere verificatie, zo schrijft 9to5Google.
Het maakt op dat moment niet uit of je je toestel al ontgrendeld hebt of niet. Google Wallet zal alsnog vragen om bewijs. Binnen de app kan ook nog een banner verschijnen die om verificatie vraagt. Maar dit lijkt alleen op de Pixel 8 zichtbaar te zijn. Onduidelijk is nog hoe dit precies zit, aangezien Google er niets over bekendmaakte.
Gekoppelde pasjes
Ondertussen voegde een andere update de optie ‘gekoppelde pasjes’ toe. Met deze mogelijkheid moet er meer overzicht binnen de Google Wallet-app ontstaan. Boardingpassen, eventtickets, cadeaukaarten en meer kunnen aan elkaar gekoppeld worden. Dit betreft een automatisch proces; je kunt dit niet zelf instellen.
Het is aan de verstrekker van het pasje de taak de passen aan elkaar te koppelen. Gebeurt dit niet, dan moet je dus met dat bedrijf of die organisatie contact opnemen. Tot slot moet je er rekening mee houden dat dit een bètafunctie is en dat het even kan duren voordat die bij jou in de app zichtbaar is.
Heb jij al gemerkt dat de Google Wallet vaker om verificatie vraagt?
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik krijg de melding wel regelmatig op de telefoon maar gelukkig nog niet op de smartwatch. Waarom geeft Google de gebruikers geen keuze? Klantonvriendelijk gedrag zit diep in het DNA van Big Tech ondernemingen en dat zal nooit veranderen. Nu alle banken met hun eigen contactloos betaalsysteem gestopt zijn zit de klant opgescheept met een dood vogeltje.
Voor veel (de meeste) banken is het bijhouden van een betaalapp omslachtig en duur. Dus waarom niet gebruik gemaakt van de twee bestaande betaalapos google pay en Apple Pay. Als die door de banken vertrouwd worden, waarom dan niet door ons?
De banner wordt ook al getoond op Samsung-apparaten.
Even je duim op dat scannertje doen, wat een ramp….
Het is ook geen ramp, maar wel raar want ik heb het toestel al ontgrendeld met mn vinger en dan moet ik het nog een keer doen om te betalen. Snap dat het veiliger is, maar voor kleine bedragen pak ik nu de pas weer
Als ING Google Pay straks verplicht dan ga ik weer terug naar betalen met mijn bankpas
Niemand heeft je ooit verplicht om met je telefoon te betalen.
Die banner verschijnt soms ook op de pixel 7 pro in de wallet.
Ik zie die verificatie vraag wel verschijnen maar als is die negeer is betalen alsnog gewoon mogelijk. Als ik op mijn OneOlus de wallet open vanuit het snelmenu, krijg ik de verificatie vraag (vooralsnog) niet.