In de afgelopen dagen heeft Google een verandering doorgevoerd aan de Google Wallet-app. Voortaan moeten gebruikers voor elke betaling het toestel ontgrendelen waarmee ze betalen. Voorheen kon je voor kleinere bedragen een smartphone gewoon op slot laten.
Google Wallet vereist ontgrendeling
Tenminste, dat kon in sommige landen. In Belgiƫ was het bijvoorbeeld mogelijk tot 25 euro te pinnen, zonder dat je daarvoor je smartphone van het slot hoefde te halen als Android-gebruikers. In landen als Frankrijk en Duitsland lag de grens van dat bedrag respectievelijk op 30 en 50 euro. Aanzienlijk hoger dus bij onze oosterburen.
Hoe hoog dat bedrag was, lag niet alleen aan het land waarin je woont. Ook de bank of kaartaanbieder heeft daar eigen regels voor. Gebruikers konden in elk geval een beperkt aantal betalingen uitvoeren, van kleine bedragen, voordat de telefoon om ontgrendeling vroeg. Met dat ontgrendelen bevestig dat jij de eigenaar bent.
In de VS is het zo dat je ook kunt reizen met het openbaar vervoer zonder daarvoor je smartphone te hoeven ontgrendelen. Op iOS werkt Google Wallet al jaren anders. Op het besturingssysteem van Apple is het zo dat elke betaling een ontgrendeling vereist, om te bewijzen dat jij de kaarteigenaar bent. Dat moet voortaan dus ook op Android.
Geklaag op Reddit
Dat bleek eerder al uit een supportpagina van Google. Maar nu lezen we ook verschillende berichten op Reddit over de aanpassingen. Verscheidene gebruikers klagen over het feit dat ze telkens hun smartphone moeten ontgrendelen wanneer ze een betaling moeten doen, en dat dat voorheen niet het geval was.
Dit is natuurlijk veel beter in het kader van veiligheid. Maar als je kijkt naar gemak, dan kunnen we het ons voorstellen dat sommige gebruikers hier teleurgesteld in zijn. Het ziet er helaas naar uit dat iedereen zich gewoon moet aanpassen, want voorlopig lijkt dit simpelweg de nieuwe standaard te zijn.
Hoe vaak betaal jij met je smartphone of smartwatch?
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik ontgrendel altijd mijn toestel, kost niet heel veel moeite. Op mijn oude toestel gebruikte ik de app van mijn bank, dan moest ik vaak tijdens het betalen nog bevestigen dat is pas onhandig
Pinpas moet ik regelmatig mn pincode nog intoetsen. Met mn telefoon echt nooit
Voor openbaar vervoer kan je nu wel vergrendeld laten als je dit wilt
https://9to5google.com/2024/03/25/google-wallet-verification-settings/
En hoe werkt het dan met m’n Galaxy 4 watch (Wear)? Dat werkt nu (nog) autonoom (zonder phone)
Zolang je de watch draagt is die ontgrendeld. En je kan een pincode instellen, dan vergrendeld je Galaxy Watch op het moment dat je hem afdoet. Dus dat blijft gewoon werken
Dan stop ik met Wallet want ik heb sneller mijn pas getrokken als mijn telefoon ontgrendeld
Ik moet de afgelopen weken ook steeds vaker met de vingerafdruk bevestigen dat IK het ben die iets wil betalen. Super irritant.
Ik heb net mijn telefoon ontgrendeld met de vinger Google. Dus waarom???!
Bij mij werkt het feilloos. Als ik met de vingerafdruk mijn telefoon (pixel 7) ontgrendel, dan hoeft ik nooit de betaling nogmaals te autoriseren met de vingerafdruk. Dit is wel zo als ik de telefoon ontgrendel via gezichtsherkenning.
Laat ze eerst maar eens zorgen bij Google dat de app goed werkt. Wat een drama deze app. De laatste tijd kun je amper betalen met Wallet bij pinautomaten. Moet je eerst je telefoon herstarten.
Dat heb ik echt nog nooit gehad. Wallet werkt bij mij feilloos. Elke keer.
Dat ligt niet aan de wallet, eerder aan uw telefoon. Ik heb nog nergens problemen gehad met betalen niet met smartphone en niet met smartwatch.
Ik vond het wel makkelijk, alleen je schem aan en je kan betalen, maar eigenlijk is het wel veiliger dat je toestel ontgrendeld moet zijn om te kunnen betalen, of je nou je scherm alleen aandrukt of dat je ook ontgrendeld, dat is ook met 1 vingerdruk op het scherm gedaan.
Probeer tussen alle advertenties door de tekst te lezen, ik betaal dagelijks met mijn Samsung S22. Onwaarschijnlijk gemakkelijk, heb altijd de telefoon bij me, maar niet altijd een pinpas. Nu wachten op de Rabobank, hopelijk kunnen we snel ook de creditcard toevoegen. Dit blokkeert de Rabobank momenteel. Waarschijnlijk kost de afdracht aan Google teveel geld.
Helaas werkt contactloos betalen niet meer bij op mijn Samsung Galaxy A51 met Android 13/OneUI 5.1. De app is al een keer herinstalleerd maar ook dan weer een foutmelding. Alles is up-to-date bij mij.
Daar kwam ik vanmorgen dus ook achter
Voorlopig dus gewoon de ING app en niet Google Wallet
Voorlopig dus gewoon de pinpas.
Zeker kost dat meer tijd maar het werkt altijd.
Haast is voor jongeren, als je Ć©Ć©n Netflix serie skipt kan je de rest van je leven treuzelen bij de kassa. ?
Hetlost.meer tijd om de pinpas uit de portemonnee te halen dan de.telefoon uit de.kontzak
Ik heb meestal geen telefoon en al helemaal geen klantenkaart bij mij.
Old school. ?
Telefoon heb ik altijd bij me. Pinpas niet. Zeker niet omdat ik meerdere passen gebruik van meerdere banken. Sowieso heb ik al vaak mn telefoon ontgrendeld ivm klantenkaarten.
ING app gebruiken
Helaas moet ik wel mijn pinpas bij me hebben omdat meerdere keren per week google pay niet werkt.
Pinpas hoef je niet mee te nemen š
Zolang het geen voordelen heeft tov. een pinpas zie ik het nut er niet van in.
Want ontgrendelen kost zoveel moeite?