Google Wallet heeft sinds kort plots de verplichting gekregen dat je betalingen geverifieerd moeten zijn voordat ze doorgang vinden. Veel lezers vinden dat wel goed: het is immers extra veiligheid. Maar niet iedereen is blij met die extra stap. Google komt nu met iets meer uitleg.
Verplichte verificatie in Google Wallet
Die uitleg is te vinden in Google Wallet zelf, maar in dit artikel bespreken we het ook: in de kaartenlijst zien mensen in Amerika nu een zin over hoe elke betaling beveiligd is. Wij zien hem op onze toestellen nog niet, maar er zou een ‘lees meer’ bij staan waarop staat hoe het zit met de grote aanpassing die Google aan de Wallet toebracht, schrijft 9to5Google.
Er staat dat creditcards en debetkaarten (je pinpas) niet kunnen worden gebruikt als betaalmiddel tenzij je een verificatiemethode inzet, zoals je vingerafdruk of pin. Het gaat dan om retail-betalingen, dus bij winkels. Google Wallet is compatibel met irisscans, vingerafdrukscans, pincodes, patronen, wachtwoorden en 3D-gezichtsscans, maar niet met 2D-gezichtsscans of Smart Unlock/Knock to Unlock. En dit nieuwe beleid lijkt dus niet weg te gaan: dit is een heel bewuste keuze van het techbedrijf.
Afrekenen met je smartphone
Google legt niet uit waarom dit per se nodig is, maar dit is wel een beetje erkenning nadat die verificatieverplichting er ineens is. Het moge duidelijk zijn dat het hoofddoel is om de veiligheid van je betalingsgegevens te bewaken en te zorgen dat iemand met je telefoon niet zo even een betaling kan doen. In België hoefde je nooit die verificatie te doen als je een bedrag onder de 25 euro besteedde, maar nu geldt die verificatie dus voor alle betalingen.
Kun je hem omzeilen? Het korte antwoord is: nee. Als je gebruik wil maken van de Google Wallet, dan ben je hier helaas aan verplicht. Je zou ervoor kunnen kiezen om je bankpas weer direct in je bankieren-app van je eigen bank te gebruiken, want deze directere methode zorgt bij veel banken wel dat je onder een bepaald bedrag geen verificatie nodig hebt (een beetje de oude Chipknip). Maar bij sommige banken is die verificatie ook altijd nodig, wat soms voor wat ongemakkelijke situaties kan zorgen. De snelste manier met je telefoon is dan misschien toch de NFC uit en je pinpas in je telefoonhoesje doen, maar heel digitaal is dat natuurlijk niet.
Ben jij hierdoor al gestopt met Wallet, of blijf je het gebruiken? Deel het nu in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Wat is eigenlijk het probleem om bij iedere betaling even je vinger te scannen of voor mijn part een pincode in te toetsen als je daarvoor wilt kiezen.
Kwestie van seconden.
Zijn we nu opeens allemaal zo druk of verwend dat we dat als lastig of vervelend ervaren?
Ik heb er totaal geen problemen mee.
Die dubbele bevestiging is inderdaad zwaar irritant, vooral omdat menig pinautomaat dan de betaling afbreekt. Als ik mn foon unlockt heb, moet ik kunnen betalen, klaar.
Geen enkel probleem. Mijn Google Wallet heeft alleen nu regelmatig een dubbele bevestiging nodig. Smartphone unlocken met vingerprint, daarna nogmaals vingerprint om te bevestigen dat IK het echt ben. Dat is een beetje onnodig, en daardoor irritant.
Wallet is dus niet zo intelligent dat het weet dat ik net al veilig ben ingelogd, en reageert alsof ik dat alsnog moet doen.
Heb gister een wallet aangemaakt zodat ik niet iedere keer met de ING app bij de supermarkt 3x mn telefoon tegen het betaalapparaat hoef te houden. Werkt echt snel die wallet. En nu lees ik dit.
Telefoon is sneller unlocked dat dat ik mijn bankpas heb gepakt. Ik zie het probleem verder ook niet.
Na dat Rabobank van eigen app naar wallet ging had ik ok wel handig op telefoon en horloge maar nu ga ik toch weer naar de bankpas.
Ik denk dat je nu niet sneller meer bent met wallet
Ik gebruikte bij ING altijd mobiel betalen via hun eigen app. Nu overgestapt naar Google Pay/Wallet. Drie voordelen:
– kan ook mobiel betalen van mijn andere bank toevoegen;
– kan ook mijn creditcard toevoegen;
– werkt sneller en soepeler dan ik met mobiel betalen via ING app gewend was.
Google-beveiliging is oké, neem voor lief dat ik met vingerscan moet autoriseren, en dat Google (nog) meer over mij te weten komt.
De bankieren app van je eigen bank? Zelfs de grootste particulieren Rabobank heeft geen eigen bank app meer en verplicht, min of meer, hun klanten om naar Google gaan. Gewoon belachelijk dat Google van iedere transactie een percentage ontvangt. Nog dommer is dat de Rabobank ook geen creditcard toestaat op Google Wallet. Helaas zijn we overgeleverd aan deze geld fabrieken en tech-geld-slurpers.
Als de banken het niet mogen communiceren, hoe weet jij het dan?
Zowel op Apple Pay, als op Google Wallet, krijgen deze partijen een percentage. Dit mogen de banken alleen niet communiceren. Iedere consument die zegt dat het hem niet raakt, is mijns inziens erg dom, want uiteindelijk betaal je dit allemaal zelf. Gek hé, dat die banken allemaal de eigen app weg doen, en bij Apple en Google de opbrengsten bij “overigen” steeds hoger worden. Wellicht goed als AW hier eens een mooi artikel over maakt.
Bij ING kun je zonder Google Pay of Wallet betalen, ook een vrij grote vis. Of leeuw eigenlijk 😉
Zo, was de azijn lekker?
Het is onzin dat de Rabobank geen eigen app meer zou hebben. Alleen de mogelijkheid om mobiel te betalen is uit de app gehaald en gaat nu via Google Wallet. De rest van de bankzaken gaan nog gewoon via de app of de website.
Bovendien verplicht niemand jou om Google Wallet te gebruiken. Je kunt nog altijd gewoon je bankpas gebruiken om te betalen .
Sinds wanneer krijgt Google een ‘percentage’? Nog niets van gemerkt. De Volksbank (ASN, SNS, RegioBank) heeft binnenkort ook geen eigen betaal-app meer.