Google test vanaf nu zijn meer privacyvriendelijke reclame op smartphones. De ‘Privacy Sandbox’ heet het systeem en een kleine groep testers is door Google geselecteerd om het als eerste te testen. We leggen uit hoe je weet of je bij die testgroep hoort en hoe de bèta werkt.
Nieuwe reclame in Android-apps
Smartphonegebruikers houden nu eenmaal van gratis apps, maar omdat ‘echt gratis’ nu eenmaal niet bestaat bevatten heel wat apps reclame. Die reclame is bijna altijd doelgericht en samengesteld op basis van jouw persoonlijke interesse.
Dat model ligt vanuit een privacyoogpunt steeds meer onder druk, dat verklaarde Google vorig jaar zelf toen het de Privacy Sandbox voor Android voorstelde. Een nieuw model dat de privacy gebruikers beter respecteert, aldus de internetgigant. Deze nieuwe vorm van reclame is vanaf vandaag voor de eerste testers beschikbaar die een telefoon gebruiken met Android 13. Je krijgt een melding op je telefoon als jij voor de test bent geselecteerd.
Zo werkt de Privacy Sandbox
Maar hoe werkt het? We leggen het uit met een voorbeeld. Je hebt vast al wel eens gemerkt, net nadat je artikelen over nieuwe smartphones hebt gelezen, dat er enkele ogenblikken later al reclame opduikt over nieuwe telefoons en van providers. Dat kan je een ongemakkelijk gevoel geven, alsof adverteerders je op de voet volgen. Het is precies dat gevoel bij gebruikers dat Google wil doorprikken.
Met de Privacy Sandbox worden al je internetactiviteiten opgedeeld in categorieën. Stel, je leest artikelen over telefoons dan concludeert het nieuwe reclamemodel dat je interesse hebt in technologie. Op basis van die minder specifieke data wordt dan reclame getoond in Android-apps. Als je een tijdlang niets over telefoons leest, dan val je niet langer binnen de categorie technologie.
Het nieuwe systeem moet ervoor zorgen dat adverteerders niet zo makkelijk een soort compleet profiel kunnen opbouwen over gebruikers. De nieuwe api’s van Google voedt ze namelijk met minder concrete informatie over de gebruiker. Al stellen heel wat critici deze bewering van Google openlijk in vraag.

Dit kan jij doen als tester
Google sleutelt al voor lange tijd aan zijn nieuwe api’s en dat doet het in overleg met adverteerders. Op basis van hun feedback heeft Google de bèta nu voorbereid. Heb jij een telefoon met Android 13 en ben je gekozen om het nieuwe systeem te testen, dan krijg je toegang tot een nieuw instellingenmenu op je telefoon omtrent de Privacy Sandbox.
De bedoeling is dat je met deze instellingen meer controle krijgt over het nieuwe systeem voor reclame. Je kan als eerste met een schakelaar de bètatest van de Privacy Sandbox al dan niet tijdelijk afwijzen. Google verplicht gebruikers uiteraard niet om er aan deel te nemen. Daarnaast kan je ook zien op basis van welke categorieën jij reclame te zien krijgt. Je kan ook bepaalde categorieën blokkeren als je er geen reclame over wil zien.
Beschikbaarheid
Het is nog niet helemaal duidelijk wanneer Google van de oude Advertentie ID overschakelt naar de Privacy Sandbox. Dat zal nog minstens een jaar duren, dat blijkt uit informatie die Google eerder deelde. Het bedrijf maakte ook al bekend dat de Privacy Sandbox tegen 2024 de browsercookies van Chrome moet vervangen. Wat is jouw indruk van de Privacy Sandbox? Vind je de indeling in categorieën en de mogelijkheid om onderwerpen te blokkeren een vooruitgang? Laat het ons weten in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
“Google en privacy”. “Kleine olifant” “grote garnalen” “goedkope Mercedes”. Kan niet ?
Betalen voor apps doe ik graag, Maar tegenwoordig moet een levenslange abonnement afsluiten!
Daar zal ik niks van mee krijgen ?