Google komt met een nieuw systeem voor reclame op Android-telefoons. Het heet de ‘Privacy Sandbox’ en Google wil inspelen op de vraag naar reclame die de privacy van gebruikers beter respecteert. Het gaat om een project dat in de loop van meerdere jaren wordt getest.

Lees verder na de advertentie.
Googles Privacy Sandbox
In de komende jaren wil Google een volledig nieuw systeem uitrollen voor advertenties in Android-apps, de ‘Privacy Sandbox’ genaamd, dat onthult Google in een online persconferentie die Androidworld kon bijwonen. Wanneer je een app gebruikt deel je automatisch gegevens met het bedrijf die de app heeft ontwikkeld, maar Google wil beperken dat die data ook met derden wordt gedeeld. Daarnaast zal Google de mogelijkheden voor adverteerders om ongemerkt gegevens te verzamelen beperken.
Meer dan 90 procent van alle Android-apps zijn gratis en als gevolg verdienen heel wat ontwikkelaars hun brood door reclame te tonen. Maar hoewel we van gratis apps houden stelt Google vast dat Android-gebruikers zich steeds meer zorgen maken over de gegevens die over hen worden verzameld.
Systemen die je privacy beschermen
Google heeft alvast een nieuwe reeks tools ontwikkeld, ofwel api’s, die moeten leiden tot privacyvriendelijkere reclame in apps. Een deel van die api’s voor Android zijn gebaseerd op bestaande tools voor reclame op het web. Google gaat zijn voorstel nu afstemmen met appontwikkelaars zodat het rekening kan houden met hun feedback, om dan eind dit jaar een bèta te lanceren van de Privacy Sandbox. Partners van Google zijn bedrijven als Activision Blizzard, Snap en Rovio.
In de loop van de komende jaren moet het nieuwe systeem de vervanger worden voor het huidige ‘advertentie ID’ dat nu gebruikt wordt voor doelgerichte reclame in apps. het Advertentie ID blijft nog minstens twee jaar werken in zijn huidige vorm. De ontwikkeling van de Privacy Sandbox staat volledig los van Android 13.
Uithaal naar Apple
Het is opvallend dat Google ook uithaalt naar Apple – zonder het bedrijf te noemen – dat vorig jaar kwam aankondigde dat gebruikers straks gepersonaliseerde reclame voor apps makkelijker kunnen uitschakelen. Google zegt dat roekeloze beslissingen de alleen maar appontwikkelaars schaden en dat deze ook hun doel missen. Reclame die je te zien krijgt en die niet gepersonaliseerd is leidt tot minder inkomsten.
Vorig jaar kondigde Google al aan dat het wil optreden tegen trackers in apps die de gebruiker volgen en dat er later meer details zouden volgen. Het is nu duidelijk dat Google toen verwees naar de nieuwe api’s voor reclame die met de Privacy Sandbox komen.
Is het ook effectief?
Toch valt het nog af te wachten of de Privacy Sandbox wel degelijk onze privacy beter beschermt. Zoals je al kon lezen heeft Google het in zijn bewoording telkens over het “beperken” van verschillende praktijken die onze privacy schenden. Denk aan bedrijven die onze data met derden delen of in het geheim gegevens verzamelen, maar het gebruik van het woord “beperken” duidt erop dat Googles nieuwe api’s deze praktijken ook niet kunnen uitsluiten.
Wat denk jij kan een bedrijf als Google dat in essentie leeft van de verkoop van advertenties online en op telefoons, straks ervoor zorgen dat reclame ook privacyvriendelijker wordt? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
De populairste artikelen over privacy en reclame
- Android-apps kunnen je straks niet meer volgen voor reclame
- ‘Google wil privacyfunctie vergelijkbaar met iPhone in Android ‘
- Apple over Facebook: verzamelt zoveel mogelijk data en negeert privacy
- Chrome test alternatief voor browser cookies, en je privacy dan?
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Tsja, gaat Google zijn kip met de gouden eieren slachten?