Nieuw: de Huawei Watch D2 nu met FreeBuds 5i t.w.v. €99,99 cadeau!

Officieel: Google Chrome stopt met browser cookies vanaf 2024

Sebastien Marien
Sebastien Marien
28 juli 2022, 10:42
3 min leestijd
Officieel: Google Chrome stopt met browser cookies vanaf 2024

Lees verder na de advertentie.

Google gaat in de komende weken het alternatief voor browser-cookies testen bij miljoenen testgebruikers. Cookies moeten vanaf de tweede helft van 2024 verdwijnen. In de plaats komen een reeks API’s die Google The Privacy Sandbox noemt. We leggen uit hoe het werkt.

Google Privacy Sandbox

Cookies in je browser volgen je surfgedrag en Google gebruikt die informatie om relevante advertenties te tonen in je zoekmachine. Het systeem komt steeds meer onder druk te staan vanuit privacyoogpunt, en daarom werkt de techgigant aan nieuwe methodes die de cookies kunnen vervangen. In de komende weken gaat Google zijn Privacy Sandbox-ideeën testen bij miljoenen gebruikers, dat maakt het bekend in een persbericht.

The Privacy Sandbox bestaat uit een serie van tools of API’s. De bedoeling is nog steeds dat ze informatie verzamelen over een internetgebruiker en dat die info wordt gebruikt om gepersonaliseerde reclame te verkopen aan adverteerders. De Topics API is de belangrijkste hier en hij moet op een meer privacyvriendelijke manier werken dan traditionele cookies. Elke website op het web krijgt labels aan de hand van de topics die we bespreken.

De online apotheek die je bezoekt heeft bijvoorbeeld het topic ‘Medisch’, terwijl je favoriete nieuwssite met nieuws over voetbal het label ‘Sport’ krijgt. Google wil reclame aanbieden op basis van de topics die op een gegeven moment het belangrijkste zijn voor een gebruiker, zonder dat adverteerders ook te weten komen welke concrete websites je bezoekt. Daarnaast krijgen ze bijvoorbeeld alleen te zien dat je interesse hebt in sport, maar niet dat je helemaal weg bent van de Engelse Premier League-competitie.

Privacyvriendelijke alternatieven?

De informatie die de Topics-API verzamelt is dus ook meer oppervlakkig. Gebruikers kunnen daarnaast zelf kiezen welke van de 350 onderwerpen interessant zijn. De nieuwe API’s moeten er volgens Google voor zorgen dat het web een gezonde toekomst tegemoet kan blijven zien, zonder afhankelijk te zijn van cross-site tracking-ID’s of heimelijke technieken zoals fingerprinting.

Google zegt dat het in de afgelopen maanden nauw heeft samengewerkt met toezichthouders, marketeers en ontwikkelaars om de API’s aan te passen aan hun wensen. Toch kreeg het de feedback dat er in de eerste plaats meer tijd is om over te schakelen naar het nieuwe systeem. In de komende weken kunnen miljoenen gebruikers al in Chrome aan de slag met het alternatief voor cookies, en ook gedurende de rest van het jaar en in 2023 zullen meer gebruikers reclame zien krijgen op basis van de nieuwe API’s. Vanaf de tweede helft van 2024 moeten cookies dan geleidelijk uit Chrome verdwijnen.

Oplossing voor Nederlandse scholen

Recent omschreven we nog op Androidworld hoe Nederlandse scholen steeds bewuster omgaan met privacy voor hun IT-infrastructuur. We krijgen nu het advies om tijdelijk geen gebruik te maken van Google Chrome, Chrom OS en de Google-zoekmachine, tot deze in 2023 op een meer privacyvriendelijke manier zullen werken. Alles wijst erop dat de API’s van The Privacy Sandbox daarvoor moeten zorgen.

Begin dit jaar raakte ook al bekend dat Google The Privacy Sandbox wil inzetten voor privacyvriendelijke reclame in Android. Bij een van Googles eerdere voorstellen die de cookies moesten vervangen, kreeg het bedrijf veel kritiek van privacyregulators wereldwijd en ook van concurrenten in de industrie. Het gaat over het zogenaamde FLoC-systeem dat je wel nog steeds herkent als je naar de werking van Topics kijkt.

De populairste artikelen over privacy

Google Chrome

Google LLC

8.2
Gratis
Via Google Play

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

1

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

30 juli 2022, 13:40

Laat ze eerst eens beginnen met die irritante grote reclame blokken te weren en het verspringen van teksten omdat een blok nog niet is ingeladen. Dit soort zaken promoot de adblocker.