Dankzij de Digital Markets Act van de EU moet Google een stukje van zijn macht uit handen geven. Als je Google Zoeken, YouTube of Chrome gebruikt, dan kun je straks zelf kiezen in hoeverre deze diensten je gegevens delen. Je kunt het voor een keer instellen voor alle Google-diensten, of slechts een paar, omdat het wordt gedaan in je Google-account.
Google en de Digital Markets Act
Google laat nadrukkelijk weten dat het dit mogelijk maakt vanwege de DMA, maar tegelijkertijd lijkt het niet zo fel tegen te zijn als bijvoorbeeld een bedrijf als Apple, ByteDance of Meta, die allemaal rechtszaken zijn gestart tegen delen van de Digital Markets Act. Echter schuilt er wel een addertje onder het gras: Google deelt gebruikersdata wanneer het een bepaalde taak moet volbrengen. Het gaat dan alleen om situaties waarin het aan wet- en regelgeving moet voldoen, fraude moet tegengaan of bijvoorbeeld verkeerd gebruik moet stoppen.
Je moet bovendien ook wat andere handigheden inleveren als je bepaalde keuzes maakt. Wil je niet dat Zoeken, Chrome en YouTube data delen, dan krijg je ook geen persoonlijke aanbevelingen voor video’s meer op YouTube. Hetzelfde geldt voor Zoeken en Maps: je krijgt geen locatie-aanraders meer in Maps als je die twee uit elkaar haalt qua datadeling.
Meer macht over minder data delen
Google is er redelijk vroeg mee: de DMA gaat officieel starten vanaf 6 maart. Google heeft echter als machtig bedrijf veel verschillende zaken aan te passen voor deze nieuwe regels, waardoor het waarschijnlijk ook even tijd nodig heeft om elk segment te fiksen en aan mensen te communiceren. Google mag bijvoorbeeld niet meer zijn eigen Google Zoeken prioriteit geven boven andere diensten, zoals DuckDuckGo of Microsoft Edge bijvoorbeeld.
De nieuwe regels van data delen gelden alleen voor Europeanen. Mensen in de Verenigde Staten krijgen dit ‘privilege’ dus niet. Wel hangt Google eenzelfde soort regelgeving boven het hoofd in andere landen. Zo heeft het bijvoorbeeld in de Verenigde Staten een van de grootste antitrust-rechtszaken ooit lopen. Dit gaat vooral over de enorme hoeveelheid gebruikersdata die Google in de afgelopen jaren heeft verzameld. En vooral hoe het daarmee een soort macht heeft verkregen en ook gebruikt om de nummer 1 positie te krijgen, en te houden.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik vind het prima dat de gebruiker zelf kan beslissen wat ie al dan niet met google of anderen wil delen. Het is alleen jammer dat je daar wetgeving voor nodig hebt om dat af te dwingen.
Zonder regelgeving werkt er niets op deze wereld.
Aan de andere kant zonder al het geld wat hier mee verdiend is was de techniek nog half zo ver niet ontwikkeld.
Als de EU nu ook nog even zorgt dat we all de niet gebruikte google meuk kunnen verwijderen (op de noodzakelijke dingen na , store etc) inclusief andere voorgeïnstalleerde zooi ?
Ik hoef al die gepersonaliseerde aanbevelingen niet. Ze zitten er toch 95% vd tijd naast.
Tja, dat is ook mij ervaring (van dat ernaast zitten). Maar stel dat je op een bepaalde plek bent en je zou vragen: “waar vind ik het dichtstbijzijnde tankstation / ziekenhuis …?” dan kan google je proberen te helpen. Ik schakel meestal m’n locatie uit, maar dat is persoonlijk.