Samsung Galaxy S25 Ultra: nu met upgrade voordeel tot €633

AI-chatbot van Google gaat aan de slag als drive-thru-medewerker

Claudia Rahanmetan
Claudia Rahanmetan
10 mei 2023, 9:40
2 min leestijd
AI-chatbot van Google gaat aan de slag als drive-thru-medewerker

Lees verder na de advertentie.

AI wordt langzaam maar zeker onontkoombaar in ons leven. De chatbots van Google en Microsoft zijn van plan om niet alleen in apps, browsers en apparaten tevoorschijn te komen, maar ook op de arbeidsmarkt. Het Amerikaanse Wendy’s test momenteel een door Google ontwikkelde AI-chatbot die als drive-thru-medewerker aan de slag gaat.

AI-chatbot die je bestelling aanneemt

Wendy’s, een fastfoodketen in de Verenigde Staten, is van plan om de drive-thru van één van zijn restaurants te automatiseren. Daarvoor wordt een chatbot met kunstmatige intelligentie (AI) gebruikt, die voorzien is van software van Google. Dat meldt The Wallstreet Journal. Die software bevat een taalmodel dat ervoor zorgt dat de chatbot in natuurlijke taal kan communiceren.

Wendy’s heeft met deze AI-chatbot als doel het gehele bestelproces veel efficiënter te maken om zo de wachttijden te verkorten en meer mensen te verleiden om naar hun drive-thru te komen. Momenteel is 80% van de bestellingen bij Wendy’s afkomstig van de drive-thru, dus is het niet zo vreemd dat de fastfoodketen vol inzet op dit bedrijfsonderdeel.

Zo levensecht mogelijk

Om de AI-chatbot zo levensecht mogelijk te maken, gebruiken Wendy’s en Google een generatief AI-model vergelijkbaar met dat van Google. Dat model zal op den duur specifieke termen begrijpen die klanten van Wendy’s gebruiken. Denk aan de afkorting ‘JBC’, dat voor Junior Bacon Cheeseburger staat. En als je om ‘biggie bags’ vraagt, zal de chatbot weten dat het om een Meal Deal gaat met verschillende producten zoals hamburgers, kipnuggets en drankjes. “Je zult niet doorhebben dat je met iemand anders dan een werknemer praat”, geeft Wendy’s Chief Executive Todd Penegor aan.

Het zal geen gemakkelijke klus zijn om de chatbot zo levensecht mogelijk te maken, maar de fastfoodketen is ervan overtuigd dat het een betrouwbare AI-drive-thru-medewerker naar de fastfoodindustrie kan brengen.

Ik heb ChatGPT, Microsofts versie van de AI-chatbot, gevraagd welke sectoren vanwege AI mogelijk gaan verdwijnen. Dit was het antwoord op de vraag:

  1. Productie en fabricage: Met de opkomst van geautomatiseerde systemen en robotica kan AI de behoefte aan handmatige arbeid verminderen. Routinematige taken in fabrieken kunnen worden overgenomen door machines, waardoor sommige banen in de productie- en fabricagesector kunnen verdwijnen.
  2. Transport en logistiek: Met de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen en geavanceerde logistieke algoritmen kan AI invloed hebben op banen in de transport- en logistieke sector. Bestuurders van vrachtwagens en taxi’s kunnen worden vervangen door autonome voertuigen, en magazijnwerkzaamheden kunnen worden geoptimaliseerd met behulp van geautomatiseerde systemen.
  3. Klantenservice: AI-chatbots en virtuele assistenten kunnen menselijke medewerkers in klantenservicerollen deels vervangen. Eenvoudige vragen en verzoeken kunnen efficiënt worden afgehandeld door AI-systemen, waardoor de behoefte aan menselijke tussenkomst afneemt.
  4. Data-entry en administratieve taken: AI kan helpen bij het automatiseren van repetitieve taken zoals gegevensinvoer en administratieve processen. Met geavanceerde optische tekenherkenningstechnologie kunnen documenten automatisch worden verwerkt, wat kan leiden tot een verminderde vraag naar handmatige gegevensinvoer.

Waar zie jij kansen voor AI liggen? En waar zie jij bedreigingen? Laat het ons weten in de reacties.

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

10

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

10 mei 2023, 19:59

Voordeel is wel dat de AI medewerker van Wendy’s weet dat je deze week voor de derde keer in de rij staat en gelijk een afspraak bij de cardioloog kan inplannen. ?

10 mei 2023, 12:36

Als de AI Bot’s de kwaliteit van de klantenservice op top niveau weten te brengen, juich ik dat van harte toe.
Het is immers bij veel bedrijven nu huilen met de op. Je wordt achter een reeks van keuze menu’s geschakeld en onderwijl wordt je oor volgeblaft dat je on-Line ook veel zelf kunt regelen. Er wordt vaak hoog opgegeven over ICT-ers, maar er moet heel wat mis met je als mens zijn, als je een toepassing creëert dat je door een doolhof leidt om je vervolgens onverrichter zake naar de uitgang leidt.
Een minuut of 15 wordt je tegenwoordig al gemakkelijk bij veel slechte bedrijven om de tuin geleid.

Met andere woorden ik kan niet wachten totdat de AI Bot’s al die door paddo’s doorgesnoven ICT-ers gaan vervangen die nochtans slechts kostbare rookgordijnen weten op te trekken. Van dienstverlening hebben ze weinig begrepen.

10 mei 2023, 12:25

Computers en ai zijn handig, als ze werken. Voor simpele, recht door zee dingen kan ai zeker helpen. Maar neem het van mij aan: als een klant opbelt naar de klantendienst is er meestal iets ingewikkelds aan de hand of doet er zich iets bij de klant voor dat een medewerker meestal niet in een handomdraai kan oplossen. Het begint al met het feit of de klant de instructies van de medewerker begrijpt zoals de medewerker ze bedoelde. Simpel voorbeeld: als de klantendienst van m’n internetprovider zegt dat ik naar de lampjes moet kijken op de router om na te gaan of die goed werkt, lopen we al vast omdat ik niet naar die lampjes kan kijken of omdat de medewerker het over een ander model router kan hebben dan ik in huis heb. Als je dan via “be my eyes” b.v. de camera kan gebruiken om de chatbot te laten zien welk model router of toestel ik in huis heb, dan moet je maar hopen dat de ai de juiste info ophoest op het juiste moment. Ik wil eerst nog wel eens zien of het zo’n vaart zal lopen.

10 mei 2023, 12:13

Ik denk dat Klantenservice voor algemene zaken zeker gaat verdwijnen met AI. Denk hierbij aan Bol.com en PostNL als voorbeeld. Die klantenservice kan volledig door AI worden gedaan omdat het niet al te ingewikkeld is.

10 mei 2023, 12:06

Ik had betere antwoorden van Chatgpt verwacht, deze 4 zijn allang gaande zonder de huidige stand van AI.

Automatisering kost banen en creëert banen.