De Europese Unie (EU) heeft techgiganten als Google en Facebook verzocht om door AI-gegenereerde content als zodanig aan te duiden. Dit beleid heeft tot doel om het publiek bewust te maken van content die gegenereerd is door kunstmatige intelligentie en nepnieuws tegen te gaan. In dit artikel bespreken we waarom de EU deze maatregelen neemt en wat dit betekent voor jou.
Waarom de EU AI-gegenereerde content wil markeren
Met de snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie is het steeds moeilijker geworden om onderscheid te maken tussen door mensen geschreven content en content gegenereerd door AI. Dit heeft geleid tot zorgen over de verspreiding van misleidende informatie en nepnieuws. Om deze reden heeft de EU (via The Guardian) besloten om maatregelen te nemen om het publiek bewust te maken van AI-gegenereerde content en ervoor te zorgen dat dit soort informatie duidelijk wordt aangegeven.
Hiervoor heeft de EU een vrijwillige Europese gedragscode over kunstmatige intelligentie en desinformatie opgesteld. Zo’n 44 bedrijven, waaronder TikTok en YouTube, werken hier aan mee. Onlangs is Twitter uit dit EU-akkoord gestapt.
Het belang van het markeren van AI-gegenereerde content
Het markeren van AI-gegenereerde content is van cruciaal belang om transparantie en vertrouwen te bevorderen. Gebruikers moeten weten of ze te maken hebben met content die door mensen is gemaakt of door AI is gegenereerd. Dit helpt hen om weloverwogen beslissingen te nemen en misleidende informatie te vermijden. Door AI-gegenereerde content te markeren, kan de EU bijdragen aan het bevorderen van de integriteit van online content.
Het is de taak van socialemediabedrijven om de potentiële “donkere kant” van AI te bestrijden, die het potentieel heeft om binnen enkele seconden gebeurtenissen en stemmen te vervalsen.
VÄra Jourová lid van de Europese Commissie over het markeren van AI-content
Hoe wordt AI-gegenereerde content gemarkeerd?
De EU vereist dat platforms en websites duidelijk aangeven wanneer content is gegenereerd door AI. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door een label of een logo toe te voegen aan de content. Door deze markering kunnen gebruikers snel herkennen welke content door AI is gemaakt en kunnen ze hun eigen inschatting maken van de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid ervan.
Impact op online informatie
De introductie van dit beleid zal naar verwachting een aanzienlijke impact hebben op online content. Platforms en websites zullen moeten investeren in het ontwikkelen van systemen om AI-gegenereerde content te detecteren en te markeren. Dit kan leiden tot meer transparantie en verantwoordelijkheid in de online wereld. Tegelijkertijd kan het ook uitdagingen met zich meebrengen, zoals het bepalen van de grens tussen door mensen geschreven content en AI-gegenereerde content.
Google is al een tijdje met de risico’s van kunstmatige intelligentie bezig. Zo heeft Pichai gezegd: “We willen de schade die AI veroorzaakt zo beperkt mogelijk houden. AI kan veel positieve effecten hebben; we moeten het sturen op een manier die voordeel oplevert voor de maatschappij.” Eén van de redenen waarom Googles AI-chabot Bard nog niet in Europa beschikbaar is, is regelgeving op Europees niveau.
Vind jij dat de EU de juiste stappen onderneemt om misleiding tegen te gaan? Laat het ons weten in de reacties onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Nepnieuws nieuws dat het overheids narratief niet ondersteund.
Of dit al dan niet een goede zet is van de EU kan ik niet beoordelen. Maar het lijkt erop dat er vooral op tekst gefocust wordt en niet op b.v. door ai gegenereerde afbeeldingen. In dat verband vraag ik me trouwens af of je dan zo’n melding of logo ook niet zou moeten toevoegen voor gefotoshopte afbeeldingen. En waar ligt de grens? Stel dat ik b.v. m’n reactie hier met behulp van ai schrijf maar zelf nog sturende kracht ben en ai als een hulpmiddel gebruik om m’n tekst te verfraaien? Of wat als ik ai-gerelatteerde hulp krijg bij het nemen van een foto maar de foto zelf de realiteit weergeeft? Waar moet dat logo dan wel op en waar niet? En wat met andere vormen van media waar je ai kan inzetten? Wat b.v. met muziek die door ai al dan niet deels gegenereerd werd?