CM.com en Vodafone laten weten dat ze vanaf nu gezamenlijk Rich Communication Services (RCS) aanbieden aan bedrijven. Bedrijven kunnen hiermee via sms’jes versturen die de eigenschappen hebben van WhatsApp-berichten. Daarnaast biedt RCS volgens CM.com veiligere communicatie tussen beide partijen.
RCS is de opvolger van sms
RCS staat voor Rich Communication Services, een universeel profiel dat is ontwikkeld door verschillende providers over de hele wereld. Een oude sms laat je tekst of een afbeelding (mms) versturen. Sms’jes die worden verstuurd met RCS lijken veel meer op de berichten die worden verstuurd met berichtendiensten als WhatsApp. Je kan bijvoorbeeld meer foto’s tegelijkertijd versturen, groepsgesprekken houden en zien wanneer iemand typt. Je kan RCS dus zien als de opvolger van de klassieke sms.
Google probeert al jaren deze vorm van verrijkte sms’jes wereldwijd uit te rollen, maar daar moeten providers ook aan meewerken. Toen bleek dat lang niet alle providers daar aan mee wilden werken, kondigde Google in 2019 kondigde aan de dienst zelf uit te rollen. Een jaar later werd het voor het eerst mogelijk voor alle Android-gebruikers om RCS-functionaliteiten te forceren in de Google Berichten-app. Ondertussen hebben de Belgische providers Orange en Proximus RCS al officieel beschikbaar gesteld en nu volgt in Nederland de telecomprovider Vodafone.
RCS in Nederland via Vodafone
Vodafone werkt voor de uitrol van RCS samen met het bedrijf CM.com, dat onder meer de communicatie van bedrijven met hun klanten via sms’jes verzorgt. CM.com laat aan Androidworld weten dat RCS naast rijke en interactieve content, ook voordelen op het gebied van veiligheid biedt: “In tegenstelling tot sommige andere communicatiekanalen hebben bedrijven die RCS gebruiken altijd een zogenaamd ‘Verified Profile’. Deze wordt aan bedrijven toegekend na strikte controle door de RCS provider. De ontvanger hoeft zich dus geen zorgen te maken dat onbevoegden misbruik maken van de service.”
Michiel Peters, Manager Wholesale bij VodafoneZiggo, legt uit waarom de provider nu alsnog RCS gaat bieden: “Door de voordelen van SMS en moderne messaging applicaties samen te brengen is RCS voor organisaties een bijzonder effectieve manier om met hun klanten in contact te komen en te blijven, waar die zich ook bevindt. Door middel van ons netwerk en platform kunnen bedrijven nu rijke reclamecampagnes delen en digitale klantenservice of verkoop direct aanbieden via RCS.”
Voorbeeld van RCS via CM.com
Bedrijven kunnen dus via Vodafone en een account via CM.com als geverifieerde afzender afbeeldingen, gifjes, live audio en video’s versturen naar klanten, maar ook chatbots gebruiken voor support. WhatsApp Business heeft er dus een concurrent bij. CM.com stelt API ter beschikking waarmee bedrijven kunnen communiceren met hun klanten via verschillende kanalen zoals sms, WhatsApp Business, Apple Business Chat en Viber. Meer daarover vind je op het blog van CM.com.
We hebben CM.com nog aanvullende vragen gesteld over onder andere end-to-end-encryptie. Zodra we hier bericht over krijgen, passen we dit artikel aan. Zou jij graag gebruikmaken van een dienst zoals RCS, en waarom dan precies? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik dacht dat het de bedoeling was dat het bericht als sms wordt verstuurd als er geen internet is op dat moment. Met Google berichtenapp niet waardoor je denkt dat het bericht wordt verstuurd. ☹️
Ik heb de chat optie weer uitgeschakeld.