TikTok heeft stilletjes zijn privacybeleid aangepast. Met het nieuwe privacybeleid kan TikTok je stem- en gezichtsdata legaal analyseren, onder andere voor advertentiedoeleinden. In de update van het privacybeleid, dat nog niet actief is in Europa, schrijft TikTok dat het eveneens meer gegevens over je apparaat wil gaan verzamelen.

Lees verder na de advertentie.
TikTok gaat biometrische gegevens verzamelen
Het Amerikaanse privacybeleid van de ByteDance-dochter werd op 4 juni aangepast met een nieuwe sectie voor het verzamelen van biometrische gegevens, dat meldt TechCrunch. TikTok heeft voor het verzamelen van de biometrische gegevens een sectie toegevoegd aan zijn privacybeleid dat specifiek inspeelt op het verzamelen van stemmen en gezichten uit je ‘User Content’.
In de sectie Image and Audio Information legt TikTok uit dat het “objecten en landschappen die verschijnen, het bestaan en de locatie binnen een afbeelding van gezichts- en lichaamskenmerken en attributen, de aard van de audio en de woorden die in uw User Content uit worden gesproken” gaat identificeren. Met de gegevens, waaronder gegevens over je locatie, omgeving, stemmen, gezichten en objecten in de nabije omgeving, gaat het specifieke content tonen in jouw TikTok For You-tabblad, wil TikTok specifieke video-effecten aanbieden en zet het in op het personalisatie van advertenties.
TikTok spreekt in het vernieuwde privacybeleid in zijn algemeenheid over het verzamelen van biometrische identificatiegegevens. Daarbij doelt TikTok specifiek op ‘gezichtskenmerken’ en details uit je stem. Waarom TikTok ‘faceprints’ en ‘voiceprints’ gaat verzamelen uit de content van gebruikers, legt het bedrijf niet uit in zijn aangepaste Amerikaanse privacybeleid. Daarnaast is het onbekend hoe – en of – TikTok gebruikers akkoord gaat vragen voor het verzamelen en opslaan van zulke data.
Gegevens van verbonden apparaten
In het aangepaste privacybeleid maakt TikTok verder een vermelding over het verzamelen van gebruikte netwerktype, identificatiegegevens voor advertentiedoeleinden, apparaat ID’s, batterijgegevens, audio-instellingen en verbonden apparaten. Vooral het laatste gegeven doet stof opwaaien, gezien TikTok zichzelf daarmee vrijwaart om gegevens te verzamelen die toekomt van apparaten die via bijvoorbeeld bluetooth zijn verbonden. Het zou eveneens kunnen gaan om data van slimme speakers die via wifi aan het apparaat zijn verbonden.

TikTok zegt in het privacybeleid dat het met deze aanpassing ‘je profielinformatie kan gebruiken om je activiteit te identificeren over meerdere apparaten’. Het is onbekend welke data TikTok precies zal verzamelen middels de genoemde toestemming.
Een woordvoerder van TikTok liet tegenover TechCrunch weten dat het aanpassen van zijn beleid ‘vooral meer openheid moet brengen in de data die door TikTok wordt verzameld’. Of TikTok ook zo’n beleidsupdate gaat uitbrengen in Europa, is nog niet bekend. In Europa werd het beleid voor het laatst in 2020 aangepast.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
tik tok,boom!!!
Kinderachtig om mijn bericht er af te doen zeker ook familie van DPG media. Jullie van android world zij geen haar beter dan Facebook of alle andere media boeven.
Verschrikkelijk die platformen. Ik kom net terug uit Spanje waarbij iedereen de wereld door een mobieltje ziet om zo fantastisch mogelijk voor de dag te komen op sociale media. Het is een verschrikking. Uiteindelijk hebben ze geen idee meer wat voor bijzonders de wereld te bieden heeft.
Is TikTok nu ook onderdeel van Facebook ofzo? Maar goed, tot zover TikTok. Dit plan ligt er vast al heel lang, maar ze hebben even de explosie van gebruikers afgewacht zodat ze veel data kunnen verzamelen. Wat moeten ze ermee? Waarom zijn bedrijven zo datag**l.
Wordt tijd dat Europa in actie komt met strakke regels.