Inloggen op MijnOverheid
MijnOverheid is jouw persoonlijke website voor overheidszaken. Je ziet hier welke gegevens over jou bij de overheid bekend zijn. Dan kun je denken aan zaken zoals je werk, je opgebouwde AOW-pensioen, huis, auto en studie. Op MijnOverheid vind je ook je persoonlijke Berichtenbox. Hiermee kun je post van de overheid digitaal ontvangen.
Momenteel kun je op MijnOverheid inloggen via je gebruikersnaam en wachtwoord of de DigiD-app maar vanaf volgend jaar komt hier verandering in. Logius, de digitale dienstverlener van de overheid die ook verantwoordelijk is voor DigiD, heeft aan Security.nl laten weten dat men vanaf volgend jaar alleen via de DigiD-app of sms-controle kan inloggen op MijnOverheid.
Twee-staps-authenticatie
Sinds deze week is er ook een nieuwe versie van MijnOverheid gelanceerd. Als vervolgstap hierop is er gestart met de voorbereidingen om twee-staps-authenticatie verplicht te stellen.Twee-staps-authenticatie voegt een extra beschermingslaag toe bij het inloggen bij een dienst, waardoor iemand die jouw wachtwoord weet niet zomaar in kan loggen. Dat kan gaan om een sms’je met een code dat je wordt toegezonden nadat je je wachtwoord in hebt gegeven of een code die gegenereerd wordt met een speciale app.
Volgens de overheid is twee-staps-authenticatie een vereiste om meer privacygevoelige gegevens via MijnOverheid inzichtelijk te mogen maken. Gebruikers informeren we hierover uitgebreid, zodat MijnOverheid toegankelijk blijft voor alle burgers. Een woordvoerder van Logius laat weten dat de invoering van tweefactorauthenticatie op MijnOverheid zorgvuldig moet gebeuren: “Uiteraard moet het technisch goed werken, maar ook moeten gebruikers hier goed en tijdig over worden geïnformeerd. Het uitgangspunt is dat MijnOverheid toegankelijk blijft voor alle burgers. We kijken hiervoor natuurlijk ook naar ervaringen van andere organisaties die al over zijn gestapt naar verplicht 2-factor inloggen, zoals het UWV.”
Google is sinds 2017 afgestapt van twee-staps-authenticatie mdat de sms’jes met de codes gevoelig zijn voor phishing-aanvallen.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
“Het uitgangspunt is dat MijnOverheid toegankelijk blijft voor alle burgers.”
Haha. Niet echt hè?!
Wat een fantastische typisch Nederlandse oplossing. Ben blij dat ik niks meer met dat NL gepruts te maken heb.
Gaat niet werken waar ik woon. De mobiele ontvangst bij ons is zo slecht. Sms komt niet binnen vaak pas als je het dorp af bent. Dan is de tijd om in te loggen echt verlopen. Dit is lastig voor de bewoners in ons dorp maar ook op vele gebieden om ons heen. Hier hoop je ook nooit een zes nodig te hebben vrijwilligers krijgen de sms hier pas uren later. Dat is meestal echt te laat. Dus regering los eerst de gaten in het mobiele netwerk op voor je dit doorvoert .
In België hebben wij it’s me en dit werkt enorm gemakkelijk. Je download de app en dan log je in nadat je doorgeschakeld bent ter verificatie id via gsm nummer en bankapp. Eenmaal deze registratie is gedaan kun je zowat alles mbt tot je pensioenregeling, belastingsdossier enz enz regelen. Deze app kun je voor bijna alles gebruiken ter identificatie.
Dan hoop ik dat ze wat betere servers gaan gebruiken dan nu het geval is, heel het weekeinde geen sms verkeer mogelijk, weet eigenlijk niet of de sores al voorbij is.
En er komt gelijk weer een puist werk bij voor de mantelzorgers die ouderen helpen die hier geen snars van begrijpen.
Laat ze eens met goed communiceren beginnen en uitleggen wat er dit weekeinde aan de hand was, en waarom dat niet in het weekeinde verholpen werd, slecht SLA’s afgesloten, begin daar maar eens mee.
Als het gebroken is, eerst maken en niet iets nieuws introduceren…
Leuk voor mijn moeder. Die kan straks niet meer de verplichte aangifte doen. Hoeft ze dan ook geen belasting met te betalen?
Zo worden de ouderen steeds meer afhankelijk. Die moeten zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen etc. Maar nu heeft de overheid weet iets gevonden dat de ouderen weer moeilijker maakt om “zelf”stadig te blijven.
Ik heb er geen goed woord voor over.
tjonge jonge, we krijgen steeds meer ouderen en gaan het ze steeds moeilijker maken.
met vriendelijke groet
de belastingdienst.
Smscontrole kan ook volgens het bericht, dus een oude gsm id voldoende. Smartphone is dus niet verplicht
In België hebben we nog wel meerderemogelijkheden : https://sma-help.bosa.belgium.be/nl Voor mezelf gebruik ik enkel itsme, voor mijn ouders hun e-id en hun pincode. Sms is ook mogelijk, en via een token ook.
Ze zouden de mogelijkheden voor 2 stapsverificatie moeten uitbreiden voor ze het verplicht stellen. Dit is veel te beperkt. En via sms is niet veilig.
Vreselijk weer bah ? ?
Niet alleen dat, je kunt met je app ook maar EEN account invoeren, handig als je maar 1 mobiel of tablet hebt.
Ik deed alle zaken nu voor mijn ouders, dat gaat al helemaal niet.
Nu moet je om hun zaken te behartigen voor ELKE instantie waar je inlogt met digid een machtigingscode per post aanvragen en invoeren…
Je bent dus verplicht een mobiele telefoon te hebben. Ik denk dan meteen aan de oudere generatie ?