Rabobank in de fout: rekening geblokkeerd, geen info aan de klant

Sebastien Marien
Sebastien Marien
6 februari 2023, 12:11
2 min leestijd

De Rabobank heeft een rekening van een van haar klanten geblokkeerd na een verdachte transactie. De klant werd daar niet van op de hoogte gebracht en daarmee ging de bank in de fout, oordeelt het financiële klachteninstituut Kifid. Rabobank neemt nu maatregelen in zijn app.

Lees verder na de advertentie.

Rabobank-klacht

De Rabobank test momenteel een systeem waarmee gebruikers een pushmelding ontvangen wanneer hun rekening of een transactie is geblokkeerd. De bank heeft namelijk door een gebrek aan communicatie een klacht binnengekregen van een van haar klanten. Het klachteninstituut Kifid oordeelt ook dat die klacht gegrond is.

De Rabo-klant wilde een bedrag overmaken van 1700 euro. Alleen ging een detectiesysteem van de bank er (onterecht) vanuit dat de transactie mogelijk een gevolg was van WhatsApp-fraude. De 1700 euro werd daarop gereserveerd en de rekening van deze klant was daarmee ook feitelijk geblokkeerd. 

De klant in kwestie kreeg op geen enkele manier een bericht over die blokkeren en hij nam dan maar zelf contact op met de bank. Telefonisch kreeg hij te horen dat transactie alsnog zou worden uitgevoerd, maar dat gebeurde niet. Even later zocht de Rabo-klant daarom opnieuw contact, waarop de bank zijn verontschuldigingen aanbood. De klant kreeg ook een bos bloemen toegestuurd en een cadeaubon ter waarde van 25 euro.

Geen financiële compensatie

De klant was daarmee niet tevreden en sprak over emotionele schade die hij heeft opgelopen door het gebeuren. Hij eiste daarom een schadevergoeding bij het Kifid. Het klachteninstituut oordeelde dat de Rabobank door zijn gebrek aan communicatie in de fout is gegaan, maar het verwierp wel de vordering van de klant. Rabobank neemt immers al stappen om klanten met pushmeldingen te informeren en het is niet zo dat de rekening van de klant een signalering heeft gekregen.

Heb jij ooit al iets gelijkaardigs meegemaakt bij Rabobank of een andere Nederlandse bank? Heeft de bank jou toen gecontacteerd? Laat het ons weten in de reacties. 

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

6

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

Plaats een reactie
8 februari 2023, 18:07

Jeetje wat een drama Queen. Wees blij dat ze op dit soort dingen letten. Dit is een gevalletje brand is erger en het onderste ui de kan willen halen.

8 februari 2023, 10:46

Rabobank is altijd prut, je moet weken erachteraan bellen als een transactie, zonder bericht, ineens geblokkeerd blijkt, of als de bank zonder jouw toestemming per ongeluk een bedrag afschrijft, bij mij was dat naar Ziggo. Ongelooflijk dat een bank zomaar over jouw geld beschikt en zich nergens voor verantwoordelijk voelt als ze foutjes maken

Nog een situatie: ik had bij de kifid ook ooit gelijk gekregen en toen ging Rabobank in beroep. Waar is dat voor nodig? Dat ging over mijn moeder, die werkte in de zorg, ging met een pensioenvraag naar de Rabobank, kwam thuis met een lijfrentepolis, waarin stond ” dat ze altijd kon opzeggen”, en dat “er mogelijk aanvullende voorwaarden golden,”. Je raadt het al, mijn moeder kreeg kanker, zegde op, en de bank wilde niet haar geld teruggeven. Vanwege die aanvullende voorwaarden. Die niet bestonden. Ik heb die aanvullende voorwaarden tig keer tevergeefs opgevraagd. De kifid gaf mij gelijk, kost een jaar. In het beroep stelde de Rabobank dat ze nu bedacht hadden dat ze niet hoefden uit te betalen omdat ze de waarde op 0 gesteld hadden.
Ik haat nu de Rabobank.
En alle mensen die daar werken: denk na waarvoor je werkt.
En dan lees ik ook berichten, bij KRO Pointer, dat Nederlandse banken incl Rabobank de grote veroorzakers zijn van bomenkap im Brazilië wegens soya dat in Nederland veevoer wordt.
Rabobank je moet je heel diep schamen.

En de app is helemaal prut: ik vind ALTIJD in het menu van de app bij “zelf regelen” 1 of meer pagina’s die niet werken. In het begin gaf ik dat netjes door. Maar het blijft, nu heb ik dat opgegeven. Het kwaliteitsniveau van hun app interesseert ze blijkbaar niet.

6 februari 2023, 15:14

Vorig jaar exact hetzelfde meegemaakt. Via een particulier een 2e hands auto gekocht. Geld via de RABO app overgemaakt maar dat kwam niet aan bij de verkoper. Gebeld met de klantenservice en er werd gezegd dat dit tot de volgende ochtend zou kunnen duren. Volgende dag dus weer geen geld overgeschreven. Gaat mijn vrouw boodschappen doen…. Kan niet pinnen en geen geld opnemen. Rekening geblokkeerd. Weer met de klantenservice gebeld en nu doorverbonden met de fraude afdeling. Men vond de overboeking verdacht en had daarom de rekening geblokkeerd. Situatie uitgelegd en toen heeft men de rekening gedeblokkeerd en het bedrag overgemaakt. Denk maar niet dat er excuses gemaakt zijn of dat het in iemand is opgekomen om even te bellen of anderszins contact op te nemen. Je gaat volledig voor schut als “wanbetaler” naar iemand die je een auto verkocht!

6 februari 2023, 14:34

Wat een Karen.. emotionele schade omdat je transactie werd geblokkeerd. Bosje bloemen en een bon was al een prima goedmakertje.

6 februari 2023, 14:08

Wat heeft dit met android te maken?