Samsung Galaxy S25: Nu met Galaxy Tab S6 Lite!

IBAN-Naam Check vanaf de zomer ook in ING Bankieren-app beschikbaar [update]

Claudia Rahanmetan
Claudia Rahanmetan
6 augustus 2018, 11:22
2 min leestijd

IBAN-Naam Check 

Lees verder na de advertentie.

IBAN-Naam Check is een initiatief van de Rabobank die sinds 2017 bankklanten helpt om zelf te controleren of een bij internetbankieren en mobiel bankieren ingevoerde IBAN correct is. ING volgt nu ook met deze service en zal de IBAN-Naam Check als eerste toevoegen aan Mijn ING, en vanaf de zomer ook aan de ING Bankieren-app. 

Hoe werkt de IBAN-Naam Check?

Als je een bedrag wilt overmaken, dan wil je natuurlijk dat dit bij de juiste persoon of het juiste bedrijf aankomt. Om vergissingen of fraude te voorkomen komt ING met de IBAN-Naam Check voor ING-klanten. Bij het invullen van een betaalopdracht in Mijn ING controleren de ING automatisch of de naam die je invult hoort bij het rekeningnummer (IBAN) dat je opgeeft. Zo kun je dus zien of jouw betaling naar de juiste persoon of bedrijf gaat. Wanneer de naam en het rekeningnummer niet overeenkomen, dan krijg je een melding. De betaling kan wel gewoon uitgevoerd worden.

Er zijn drie soorten meldingen: 

> Typefout: bij een foutje in de naam stelt ING een alternatief voor dat je kunt overnemen

> Fout:  ING laat weten dat de opgegeven naam niet hoort bij het ingetoetste IBAN

> Geen  check: ING kan geen IBAN-Naam Check uitvoeren voor het IBAN dat je invult

De IBAN-Naam Check werkt overigens niet bij betalingen naar het buitenland, een betaling in een andere muntsoort of online betalingen zoals met iDEAL. Daarnaast blijft de klant zelf verantwoordelijk voor wat hij of zij met de waarschuwing doet. 

Beschikbaarheid

De IBAN-Naam Check is vanaf deze week beschikbaar in Mijn ING en vanaf deze zomer ook in de Mobiel Bankieren-app. Voor meer informatie kun je hier terecht.

*Update 29 mei: De SNS is een stapje verder en heeft nu de IBAN-Naam Check al in hun app beschikbaar gesteld.

*Update 6 augustus: De IBAN-Naam Check is over een maand beschikbaar in de ING Bankieren-app. Bekijk voor meer informatie het nieuwe bericht via het zijmenu in de app.

IBAN-Naam Check

ING Bankieren

ING Bank N.V.

9.0
Gratis
Via Google Play

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

6

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

6 augustus 2018, 13:29

“De IBAN-Naam Check is nu beschikbaar in de ING Bankieren-app. Bekijk voor meer informatie het nieuwe bericht via het zijmenu in de app.”

Dat bericht (van vandaag) zegt bij mij dat dit geldt voor de iOS app. Android volgt pas over een maand.

28 mei 2018, 15:55

Nee je hoeft de juiste naam niet in te geven. Je krijgt dan alleen de foutmelding dat de naam niet overeenkomt. Je kunt dit gewoon negeren.
Maar om die foutmelding niet te krijgen moet je de juiste naam EXACT ingeven.

Ik heb het dus maar afgezet in de opties. Scheelt me een klik.

28 mei 2018, 15:09

ING voert IBAN-naam check in en dat wordt in het filmpje dan uitgelegd door twee mannen van de Rabobank? šŸ™‚

Ik kan mij herinneren dat dit eerder bij internetbankieren al bestond (geen idee waarom dat opeens verdween), en het is best een handig systeem. En het is slechts een waarschuwing, je kunt altijd eigenwijs alsnog je eigen schrijfwijze hanteren.

28 mei 2018, 14:57

Vind het op zich wel een aardig idee.

28 mei 2018, 14:47

Kun je ook foutmeldingen negeren?

28 mei 2018, 14:34

Allemaal leuk en wel, maar als je niet de volledig juiste naam invult krijg je telkens de melding dat de naam niet correct is. Bijvoorbeeld als je overschrijft naar ‘FAKECOMPANY’ dan krijg je te horen dat deze naam incorrect is. De juiste naam is ‘FAKECOMPANY NV’

Dat heb ik quasi altijd. Ook wanneer ik de naam van de acceptgiro overneem dan wilt het nog wel eens verkeerd zijn, omdat het bedrijf op een andere naam geregistreerd is.
Zelfs een punt ergens vergeten resulteert al in de melding dat de naam niet overeenkomt.

Hebben jullie dit ook? Voor mij is dit onbruikbaar, heb het dan ook aangepast. De bank reageert lakoniek met de melding dat de naam EXACT moet overeenkomen.