Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Realme X2 Pro

  • Moto G8 Plus

  • Microsoft Surface Duo

  • OnePlus 7T Pro

  • Nokia 7.2

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Weg ermee

Google maakt nieuwe adblocker voor zware advertenties in Chrome

· 04 juli 2019

Chrome krijgt binnenkort een adblocker waarmee reclame die teveel van je systeem of netwerkverbinding vraagt automatisch wordt geblokkeerd. De adblocker is momenteel in ontwikkeling bij Google.

Nieuwe adblocker voor Chrome

De meeste diensten die Google aanbiedt zijn gratis, en dat is ook waar het succes van het bedrijf al jaren ligt. Anderzijds haalt Google zijn inkomsten voor het grootste stuk uit de verkoop van advertenties die gebruikers te zien krijgen. Toch heeft Google een moeilijke balans te maken tussen advertenties verkopen en een goede gebruikerservaring aanbieden.

Chrome heeft al een ingebouwde adblocker waarmee Google advertenties offline haalt die de gebruikerservaring belemmeren. Voorbeelden zijn pop-up advertenties, reclame met geluid of advertenties die in een apart venster openen. Uit een bericht op Googles ontwikkelaarssite blijkt nu dat het bedrijf nog een stapje verder wil gaan en ook zogenaamde 'zware' advertenties wil blokkeren met een nieuwe adblocker.

Zware advertenties

Onder zware advertenties verstaat Google reclame die te veel van je processorkracht of bandbreedte vragen. Gebruikt de reclame meer dan 1 procent van je processor per minuut of 1 procent van je bandbreedte, dan wordt ze onherroepelijk verwijderd, en krijg je een melding te zien: 'Advertentie verwijderd. Details'. Als je op het woordje 'Details' tikt krijg je ook de oorzaak te zien. Het is een goede zaak dat Google optreedt tegen advertenties die de gebruikerservaring negatief beïnvloeden, want dergelijke reclame leidt gebruikers naar adblocker plug-ins waardoor zowel websites als Google inkomsten mislopen.

Tegelijk voert Google ook een strijd tegen malafide websites en reclame, want eerder dit jaar raakte bekend dat Google in 2018 dagelijks 6 miljoen schadelijke advertenties blokkeert. Dat zijn 2,3 miljard websites verspreid over het hele jaar. Het gaat daarbij om reclame die naar phishing-sites leidt of malware wil installeren.

De nieuwste artikelen over Google Chrome: snel en beveiligd

Chrome experimenteert met tabbladen groeperen en nieuwe interface

Chrome waarschuwt je als je inloggegevens zijn gehackt

‘Google Chrome krijgt ingebouwde QR-code generator met dino’s’

Stadia: wanneer krijg ik mijn uitnodigingscode?

Chrome voor Android laat je nu sneller tabbladen sluiten

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (14)
Bezig met laden van reacties...