We naderen het einde van een tijdperk. Het tijdperk van third-party cookies, of cookies van derde partijen. Google Chrome is de populairste browser van dit moment en gaat dergelijke cookies officieel uitfaseren. Het treedt daarmee in de voetsporen van concurrenten Firefox en Safari. Maar wat verandert er voor jou als gebruiker?
Cookies
Anno 2024 hoeven we (hopelijk) niemand meer uit te leggen hoe advertenties en cookies (van derden) werken. Met die cookies kunnen advertentiepartijen en -platformen je over het internet volgen en worden je interesses zowel in kaart gebracht als vastgelegd. Binnen die cookies staat alles wat bedrijven van je weten, waardoor er een angstaanjagend kloppend beeld van jou als persoon kan ontstaan. Denk dan aan informatie met betrekking tot je gezondheid, interesses, werk, familie en meer. Veel mensen willen dat liever niet en dat begrijpen we.
Daarom is het goed om te zien dat Google meedoet met een recente trend in browserland. Sinds 4 januari 2024 faseert de advertentiegigant cookies van derde partijen namelijk uit. Daardoor krijgen gebruikers – in theorie – meer zeggenschap en controle over hun data en online profiel. Maar voor Google Chrome-gebruikers geldt dat alleen wanneer ze gebruikmaken van de Privacy Sandbox. Daarin kunnen ze hun interesses beheren en bepaalde onderwerpen uitsluiten, waardoor die content niet in beeld verschijnt. Daar moeten we iets dieper op ingaan.
Privacy Sandbox van Google
Via de Privacy Sandbox van Google (een alarmerend misleidende term, als je het ons vraagt) krijg je als Google Chrome-gebruiker toegang tot Tracking Protection. Zo word je dus niet over het internet gevolgd terwijl je van website naar website gaat en dat zorgt voor een schokeffect in de advertentie-industrie. Op dit moment (maart 2024) is het nog zo dat slechts één procent van de Chrome-gebruikers hiermee te maken krijgt, waardoor Google zichzelf wat ruimte geeft om te experimenteren. Die groep is aanzienlijk groot: het gaat om 30.000.000 gebruikers.
Omdat je hier als Chrome-gebruiker straks mee te maken krijgt, is een korte uitleg over Privacy Sandbox op zân plaats. Dit is een andere benaming voor iets dat Federated Learning of Cohorts genoemd wordt, oftewel FLoC. Binnen dit afgebakende gebied kan Google het online gedrag van een Google Chrome-gebruikers lokaal analyseren. Daarvoor kijkt de zoekmachinegigant onder meer naar je browsergeschiedenis. Op basis van die informatie word je als gebruiker binnen een groep gelijkgestemden geplaatst. Uiteraard met één reden.
Dit is een groep mensen met gelijke interesses en gedrag. En omdat die overeenkomen weet Google welke advertenties die kan voorschotelen. Die zijn dus niet per se op jou als gebruiker gericht, want dat mag niet meer, maar op jou als lid van een groep. Dit moet een soort ultiem kruispunt zijn voor adverteerders en gebruikers; de ene partij kan reclame tonen, de andere partijen levert niets in qua privacy. Tenminste, dat is het idee. Advertentiepartijen zien je niet meer als individu, maar Google, via zijn populaire Google Chrome-browser, natuurlijk wel.
Daardoor ontstaat er een oneerlijke positie voor Google als advertentiepartner. Omdat Google nou eenmaal nog wel alles van je weet, kan dat bedrijf mogelijk meer aan jou verdienen dan welk platform dan ook. Je levert nog steeds dezelfde hoeveelheid informatie in over jezelf. Dit keer niet aan meerdere partijen, maar aan één, enkel bedrijf: Google. Vooralsnog is meedoen met de Privacy Sandbox optioneel, maar onduidelijk is voor hoe lang nog. Mocht je benieuwd zijn naar de relevante instellingen, ga dan naar Instellingen > Privacy en beveiliging > Cookies van derden of Advertentieprivacy.
Zo verandert de browserervaring
Dat is niet het enige dat kan veranderen. Sommige advertentiepartijen kunnen zich namelijk gaan schuldig maken aan ondoorzichtige volgmethoden. Zo kunnen ze wellicht een gat in data opvullen die is ontstaan door het verbannen van third-party cookies. Het kan zijn dat die bedrijven meer first-party cookies gaan verzamelen. Dit zijn cookies die direct betrekking op de website die je bezoekt, zoals taalinstellingen. Zo kan het gebeuren dat je her en der meer accounts moet gaan aanmaken, zodat websites data tracking binnenshuis kunnen houden.
En nu we, onder meer dankzij Mozilla en Apple, in een transitieperiode zitten, kan het zijn dat sommige website-ervaringen onsamenhangend aanvoelen. Omdat allerlei sites en diensten nu op verschillende of andere manieren data gaan verzamelen, worden je instellingen en voorkeuren niet opgeslagen en meegenomen. Dat heeft invloed op de manier waarop een website of app werkt of hoe de interface eruitziet. Daarnaast moeten bedrijven rekening houden met het feit dat er minder advertentie-inkomsten binnenkomen dan voorheen.
We willen hieraan toevoegen dat veel veranderingen theoretisch zijn. Zoals gezegd hebben Mozilla (met Firefox) en Apple (met Safari) cookies van derde partijen reeds verbannen, maar binnen die browsers werken websites en diensten nog zoals voorheen. Aangezien Google Chrome de meest populaire browser is van dit moment, kan het gebeuren dat meer mensen tegen verscheidene obstakels aanlopen – maar de tijd zal het leren. Tot dat moment aanbreekt is het idee achter deze stap in elk geval positief, want hopelijk leidt dit tot een privacyvriendelijker internet.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
“Tracking for me but not for thee”
Ik gebruik gelukkig geen Chrome omdat het op Android geen adblocker heeft. Gebruik Opera en die wist na elk website bezoek alle cookies en ingevulde formulieren en blokkeert ook de trackers. Gebruik Duck Duck Go als zoekmachine. Zo heb ik betere privacy en maak ik Google ook niet nog machtiger dan het al is. Het zou het beste zijn als het Android deel van Google afgesplitst wordt en volledig open source zonder winstoogmerk verder gaat. Het gaat Google bij de uitfasering van de third party cookies niet om de privacy van de gebruiker maar om de versterking van het de facto advertentie monopolie dat Google heeft.