Dankzij de Digital Markets Act (of: Wet inzake digitale markten) moeten een hoop zogenaamde poortwachters hun zaken anders regelen in Europa. Google is één van die poortwachters, waardoor je kunt rekenen op veranderingen bij verschillende producten. Denk dan aan Android, Zoeken en Google Chrome.
Digital Markets Act (DMA)
De Wet inzake digitale markten is een nieuwe Europese wet die sinds 7 maar 2024 van kracht is. De wetgeving legt de macht van grote techbedrijven aan banden. Dat leidt, volgens de Europese Unie, tot meer kwaliteit, keuze en concurrentie, evenals lagere prijzen. Het is geen geheim dat techreuzen de afgelopen jaren (de regels van) het digitale landschap bepaald hebben, waardoor er allerlei monopolieposities ontstonden. Aan die periode komt nu een einde; ook Google moet eraan geloven.
Moederbedrijf Alphabet is namelijk één van de zes poortwachters (of: gatekeepers), naast Amazon, Apple, ByteDance, Meta en Microsoft. Deze wet heeft er onder meer al voor gezorgd dat het nu ook voor iOS-gebruikers mogelijk wordt apps te sideloaden, zoals dat al jaren kan op Android. Ook moeten vooraf geïnstalleerde smartphone-applicaties te verwijderen zijn voortaan en moeten berichtendiensten onderling met elkaar communiceren. WhatsApp moet daardoor kunnen samenwerken met Telegram, Signal en andere concurrerende partijen.
Wat verandert er bij Google?
Aangezien Google onder Alphabet valt, moeten er een hoop diensten en systemen op de schop. Waarschijnlijk heb je zelf al iets van de veranderingen gemerkt. In een uitgebreid blogbericht legt het bedrijf in elk geval uit wat er veranderd is en wat je daar als gebruiker van gaat merken. Zo krijgt Android bijvoorbeeld een nieuwe browserkeuzescherm, net zoals dat voorheen het geval was voor zoekmachines. Op het moment dat je de notificatie aantikt voor het instellen van je standaardbrowser, kun je ook meteen de standaardzoekmachine instellen.
Daarnaast moet je gaan wennen aan andere zoekresultaten wanneer je een opdracht uitvoert die betrekking heeft op winkelen. De Google-zoekmachine moet namelijk voorrang geven aan prijsvergelijkingswebsites, waardoor je minder hits te zien krijgt naar specifieke verkooppartners of productpagina’s. In het verlengde van de aanpassingen aan de zoekmachine zal Google tevens binnen de Europese Unie geen vluchttijden en -prijzen laten zien. De widget daarvoor is verwijderd, waardoor je daar dus voortaan handmatig naar op zoek moet gaan.
Google wordt gedwongen dergelijke maatregelen te treffen als het zijn diensten gewoon wil blijven aanbieden binnen Europa. Doet het bedrijf dit niet, dan kan de EU opdwingen dat bepaalde onderdelen afgestoten worden, of er wordt een flinke boete uitgeschreven. Poortwachters mogen namelijk geen voorrang meer geven aan hun eigen diensten en apps, zodat andere partijen een eerlijke kans krijgen op de markt. Ondertussen is Google van mening dat dit soort regels juist “de opties voor consumenten en bedrijven kunnen beperken”.
De data die je deelt
Waar denkt Google dan aan? Er gaat dan meer verkeer naar bemiddelaars en aggregatoren (websites die tussen mensen en aanbieders zitten) en minder naar leveranciers zoals hotels, luchtvaartmaatschappijen, verkopers en restaurants. Ook krijgen consumenten dingen minder snel gedaan dan voorheen en moeten ze het zonder aanbevelingen verspreid over verschillende platformen doen. Dat komt doordat Google-accounthouders voortaan zelf mogen weten welke data Google-diensten onderling met elkaar delen. Je hebt meerdere opties tot je beschikking.
Als gebruiker heb je de keuze om allerlei diensten (zoals Winkelen, YouTube, Zoeken en Chrome) aan elkaar te koppelen, of volledig van alles los te trekken. Maar je kunt er ook voor kiezen om specifieke producten aan elkaar te koppelen, terwijl andere diensten er volledig los van staan. Als je direct de instellingen wil bekijken, dan ga je daarvoor naar je Google-account. Ga naar Gegevens en privacy en dan naar Gekoppelde Google-services. Klik op een dienst die je graag wil koppelen en druk op Volgende. Daarna kun je je keuze bevestigen.
En de Google Play Store?
Tot slot kijken we nog even naar de manier waarop de Google Play Store verandert. Zo komt er een sectie voor externe apps aan, waar je bijvoorbeeld kunt zien dat er een aanbieding buiten om de downloadwinkel om is. Dit geldt voor applicaties die beschikbaar zijn voor smartphones, wearables op Wear OS, tablets, Android TV en Chrome OS. Voor deze ‘extra dienst’ rekent Google wel een commissie door aan aanbieders. Het gaat om vijf procent bovenop de kosten als je automatisch een abonnement verlengt en tien procent voor andere aanbiedingen.
Het zou kunnen gebeuren dat aanbieders daardoor hun prijzen verhogen, omdat ze nou eenmaal meer of andere kosten hebben. Het zou ook kunnen dat de prijzen gelijk blijven, aangezien niet elke aankoop meer via Google Play gaat; daardoor hoeven ontwikkelaars mogelijk minder af te dragen. Houd er in elk geval rekening mee dat de prijzen die je nu betaalt voor bepaalde apps of diensten kunnen veranderen. Mochten er in de toekomst nog meer belangrijke veranderingen plaatsvinden, dan lees je dat uiteraard op Androidworld op het moment dat het speelt.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten