Rabobank biedt contactloos betalen met Google Pay aan. Met deze betaaldienst hoef je geen pincode in te voeren en geen betaalpas in een pinapparaat meer te steken. Je kan dus je fysieke pasjes en contant geld thuislaten en betalen met je Androidtelefoon of smartwatch. Wil je ook contactloos betalen met Google Pay? Dan vind je hier de complete uitleg hoe je de digitale pas als Rabobank-klant kunt gebruiken.
Wat is Google Pay?
Google Pay is sinds 2020 in Nederland beschikbaar. Je kan het zien als een digitale pas die je kan gebruiken bij een betaalautomaat om contactloos te betalen. Zo kun je snel afrekenen met je telefoon of horloge die je altijd bij je hebt Deze digitale pas is gekoppeld aan een betaalrekening van je bank. Tot nu toe ondersteunen onder andere Rabobank, ABN AMRO, Bunq en Revolut deze betaaldienst van Google.
Kan ik Google Pay gebruiken met de Rabobank?
Ja, vanaf mei 2022 kunnen Rabobank-klanten betalen met Google Pay via hun Androidtelefoon of smartwatch. Je moet wel 16 jaar of ouder zijn en een particuliere of zakelijke betaalrekening bij de Rabobank hebben.
Waar kan ik betalen met Google Pay?
Overal waar je contactloos kan betalen met je betaalpas, kan je ook betalen met Google Pay. Het is het nog niet mogelijk om Google Pay te gebruiken met je creditcard of voor online betalingen. Rabobank werkt eraan om dit zo snel mogelijk beschikbaar te maken.
Wat heb je nodig om Google Pay te gebruiken?
Om Google Pay bij Rabobank te kunnen gebruiken heb je het volgende nodig:
- Een betaalrekening met betaalpas bij Rabobank
- De meest recente versie van de Rabobank-app
- Een Google-account bij Google
- De Google Pay-app en die kan je hier downloaden in de Play Store
- Een Androidtelefoon met NFC en Android 7 of hoger of een smartwatch met Wear OS 2.0 of hoger
Kost Google Pay geld?
Nee, Google Pay kost niks extra’s. Je kan hier met een betaalpakket van de Rabobank gratis gebruik van maken.
Voeg Google Pay toe als betaalmethode
Wil je aan de slag met Google Pay? Volg dan onderstaande stappen om de betaaldienst toe te voegen.
- Open de Rabobank-app
- Tik op het tandwieltje met Service rechts onderin
- Tik Betaalmethoden en dan op Koppelingen
- Selecteer Google Pay
- Koppel de betaalpas(sen) of creditcard die je wilt gebruiken
- Lees de voorwaarden en tik op akkoord.
Zo betaal je met Google Pay via je Androidtelefoon
Contactloos betalen met Google Pay werkt op basis van NFC (Near Field Communication). Door deze technologie kan je Androidtelefoon of smartwatch communiceren met de betaalautomaat. Betalen met Google Pay werkt als volgt:
- Zorg dat je Androidtelefoon aanstaat
- Selecteer de pas waarmee je wil betalen en houd je Androidtelefoon h in een straal van 10 centimeter van de betaalautomaat
- Een vinkje op je scherm laat zien dat je hebt betaald
Je kunt maximaal drie keer achter elkaar op deze manier betalen. Hierna kun je pas weer betalen nadat je je Androidtelefoon hebt ontgrendeld op de door jou ingestelde manier, bijvoorbeeld een vingerafdruk, patroon of toegangscode. Bij bedragen boven de 50 euro moet je je telefoon ook eerst ontgrendelen.
Zo betaal je met Google Pay via je smartwatch
- Ontgrendel je smartwatch op de manier die je hebt ingesteld (bijv. via een toegangscode).’
- Open vervolgens de Google Pay-app op de smartwatch en selecteer de pas waarmee je wil betalen
- Je betaalt door de smartwatch h in een straal van 10 centimeter van de betaalautomaat te houden
Ga jij Google Pay gebruiken voor contactloze betalingen? Laat het ons weten in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Krijg je een mail dat je get hebt get activeerd?
Edit: @poellang hieronder heeft het antwoord om het te fixen.
Exact zelfde issue als Borssie. Ook met de TIcwatch 3 pro. Ik denk dat het een incompatibility is aan de Rabobank, zij zullen de integratie van Google pay beter moeten verwerken zodat het type kaart wat ze aanbieden in Pay ook met wearables kan werken.
En ook hier maar eens een commentaar voor mijn vrienden bij de ING: De stoomtrein is iets uit het verleden, en zo ook jullie Android betaaloptie!
Tegen beter weten in de boel helemaal en nauwkeurig volgens de handleidingen ingesteld: betalingen kunnen niet gedaan worden, Het blinkt ook weer uit in onduidelijkheid overigens:
-Android 12, S22: Instellingen, Verbindingen, NFC, contactloze betalingen: Google Pay met een logo dat anders is dan Google Pay log van de app. Optie rechtsonder: overige: daar staat Google Pay nog een keer maar nu met het logo van de app. Wat moet je hier mee? Alles kiezen?
– in de Google Pay app kan je een bijnaam geven aan de pas die je gekoppeld hebt: Nee dus: Oeps er is iets niet gegaan is de boodschap. In diezelfde app staat een telefoonnummer vd Rabobank: dit telefoonnummer is niet in gebruik.
Maar grootste probleem is natuurlijk: het werkt niet. Melding op de terminals: iets met Magneetstrip en chipkaart invoeren…..
Ik begin steeds beter te snappen waarom mensen naar de iPhone van Apple overstappen.
Allemaal leuk en aardig maar Google pay is niet te installeren op mijn tweede telefoon, volgens de helpdesk van de Rabobank is dit te wijten aan problemen bij Google, ze kon me echter niet uitleggen welke problemen.
Open G pay op je smartwatch G pay, dan verder gaan op je telefoon. Voor de pasgegevens moet je Rabo app openen en op service klikken, dan op Betaalpas. Tenslotte op Pasgegevens, daar vind je het kaartnummer en de overige gegevens. Na wat controles door de bank kun je G pay op je smartwatch gebruiken.
Tnx. Hier zocht ik naar.
Thanks! Dit fixt het
Met de link op deze pagina kom ik wel een heel eind: https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/contactloos/google-pay
Vervolgens mij “Contact opnemen met uw bank” gaat het alsnog mis
Update; nu werkt het opeens!
Ik heb er alleen de optie apple pay staan op mn Oneplus 8 Pro. Meer mensen hier last van?
Telefoon is wel geroot..
het is mij gelukt om de betaalpas te toevoegen aan mijn galaxy watch 4
ga naar de rabo app, service, betaalpas, pasgegevens, kopieer de pas gegevens LET OP wanneer je de pas gegevens kopieert en plakt in de gpay app voeg de laatste 3 cijfers ( die je ziet bij je pas gegevens ) er zelf bij, op 1 of andere manier voegt rabobank deze er NIET bij, daarna maand en jaar van de vervaldatum toevoegen in je gpay app van je telefoon
Tip: ga naar Rabobank app login ga dan naar betaalpas en dan betaalpas gegevens. Kopieer de gegevens niet maar schrijf het onderste nr even op en voer die dan in als kaartnummer en de mm/dd die erbij hoort dan krijg je een SMS voer de code in en hij komt er bij!
Ik heb klein probleempje.
Had ABN via Gpay op mijn watch.
Nu wil ik Rabo, die op telefoon netjes als default staat.
Maar ABN blijft als enige staan op watch. Ook na reboot.
Zelfs gpay op watch opnieuw geïnstalleerd. Nu niks meer op watch, anders dan de + button
ga naar de rabo app, service, betaalpas, pasgegevens, kopieer de pas gegevens LET OP wanneer je de pas gegevens kopieert en plakt in de gpay app voeg de laatste 3 cijfers ( die je ziet bij je pas gegevens ) er zelf bij, op 1 of andere manier voegt rabobank deze er NIET bij, daarna maand en jaar van de vervaldatum toevoegen in je gpay app van je telefoon
Ik heb het werkend op de galaxy 4! Het pasnummer haal je in de raboapp bij service, betaalpassen. Selecteer de pas van de rekening en voeg deze toe via gpay op je horloge en vervolgens door op je telefoon. Dat werkt helemaal! Succes
Thanks! Dit werkt inderdaad goed! Hier ook prima op de Watch 4!
Heb je ze eerst op je watch gekoppeld? Andersom werkt hier niet. Wel op mijn telefoon maar niet op mijn watch
ga naar de rabo app, service, betaalpas, pasgegevens, kopieer de pas gegevens LET OP wanneer je de pas gegevens kopieert en plakt in de gpay app voeg de laatste 3 cijfers ( die je ziet bij je pas gegevens ) er zelf bij, op 1 of andere manier voegt rabobank deze er NIET bij, daarna maand en jaar van de vervaldatum toevoegen in je gpay app van je telefoon
Kan dat niet plakkenin de gpay app. Incorrect number.
Zijn er nog meer mensen die nog steeds hun galaxy watch 4 niet kunnen koppelen aan de kaatten van google pay? Alles lukt maar ik krijg aan het einde te zien dat koppelen om te betalen in winkel niet gelukt is…probeer opnieuw staat er. Iemand al een oplossing?
Check ff mijn opmerking of kijk hierboven!
Hallo,
Pas selecteren via mijn galaxy watch 4 werkt niet. Kan geen pas selecteren.
Werkt inmiddels bij mij. In de Rabobank app .Service- betaalpas juiste pas selecteren dan pasgegevens. Nummer kopieeren . Via horloge gpay koppelen op je telefoon kaart toevoegen. Nummer plakken en 3 laatste nummers toevoegen
Zou je er die revolver in die wish reclame ook mee kunnen betalen?
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt in contactloos te betalen. Is gewoon niet veilig. Kies altijd een tweetrapssysteem voor betaling: iets wat je weet (pincode/wachtwoord) en iets wat je hebt (een pasje of een token, sleutel zoals Yubikey).
Is super veilig. Niemand kan je met pincode meekijken. En zonder pin max 50 euro kwijt. Aanvaardbaar risico.
Kan iemand mij uitleggen wat nou precies de voordelen zijn van Google Pay t.o.v. bijvoorbeeld met NFC betalen met een ING app? Ik heb het artikel gelezen, maar ik heb het niet kunnen ontdekken. Ook hier geldt dat je je aankoopgegevens deelt met Google, die op haar beurt weer een aardig beeld kan krijgen, na verloop van tijd, wat voor een type consument je bent. Ik ben helemaal niet tegen “nieuwe” technologie, integendeel, maar het moet wel iets toevoegen. Dat was met Apple Pay duidelijk wel het geval. Apple schermt de NFC chip voor ontwikkelaars af zodat je alleen kon betalen met een smart device als je Apple Pay gebruikt. Android gebruikers konden dit al veel langer.
Dan pin ik toch gewoon niet meer met mijn telefoon.
Deed het maar zelden en heb er ook een bloedhekel aan.
pasje….piep…klaar.
Telefoon heb je altijd bij je.
Nee hoor.
Net als Rabobank spreekt dit artikel niet over de voorwaarden van Google Play. Alles wordt gedeeld met deze data slurper!!!
Vreemd dat de Rabobank je verplicht om met Google Play contactloos te betalen. Het interesseert deze bank waarschijnlijk niet dat de consument volledig overgeleverd is aan Google EN derde partijen die deze waardevolle data kopen. Zeer slechte beurt van deze betrokken ? bank!!! P.s. Bij de Google Wallet app kan je zelfs geen review meer achterlaten. Tijd dat Brussel deze werkwijzes aanpakt!!! Schande….
Als je een kaart wil toevoegen klik dan op het NFC icoontje en scan dan je bankpas met je telefoon, werkte bij mij prima
Heb zowel op mijn Watch 4 als op mijn S21 Ultra Google pay geïnstalleerd en heb mijn bankpas toe kunnen voegen.
Op mijn telefoon de Google pay app geopend en vervolgens op kaart toevoegen geklikt. Nu op de telefoon verder gegaan en daar gekozen voor nieuwe pas toevoegen toen op het NFC icoontje geklikt en mijn Rabobank pinpas gescand. Deze kwam keurig tevoorschijn en kon deze toevoegen.
Op mijn Watch 4 staat deze nu ook als betaalkaart geregistreerd. Heb er nog geen betaling mee gedaan maar dat probeer zo snel mogelijk.
Mij is het inmiddels gelukt om mijn Rabo pinpas toe te voegen aan GooglePay op mijn smartwatch.
Enige nadeel is wel dat je alles deelt met google. Ze weten hierdoor wat voor aankopen je allemaal doet. https://www.rabobank.nl/bedrijven/betalen/psd2
Ja dus? Ben je bang dat ze achter je aan komen? ?
Dit is incorrect. Ze weten niet wat voor aankopen je allemaal doet. Ze weten wanneer je waar hebt gepind en daar houd het op.
Dus ze weten bijvoorbeeld wel: om 15:34 gepind bij Jumbo Groningen
Ze weten niet: om 15:34 gepind bij Jumbo Groningen; 3 frikandel broodjes, 2 blikjes energy en een taart.
Iemand een idee hoe je de passen op je lockscreen krijgt (Android 12)?
“Show wallet” is vergrendeld in mijn Lock screen instellingen: https://imgur.com/a/069aVig
Inmiddels opgelost met een reboot!
Net contact met de rabobank. Google pay op smartwatch is nu nog niet mogelijk. Ze zijn bezig met een oplossing. Wat betreft de laatste 4 cijfers. Dat zijn de laatste 4 cijfers van je pasgegevens en niet van je betaalrekening. Je pasgegevens vind je in je Rabobank app bij zelf regelen,bankpas, pasgegevens. De laatste 4 cijfers komen overeen met de cijfers op je bankpasjes in de google pay app
Inderdaad die laatste cijfers zijn de pasgegevens, die je natuurlijk niet op je pas vindt; vandaar de verwarring.
Tip op andere tech-site i.g.v. problemen met activeren op je telefoon: herstart de telefoon. Bij mij werkte het.
Pinpas thuis laten zou ik maar niet doen.
Laatst stond ik weer eens bij het tankstation en contactloos betalen lag in storing, gelukkig wel gewoon met de pas via de gleuf kunnen afrekenen.
Ik heb het even geprobeerd bij de zelfscan van de Appie, maar dat was geen succes. Bombardement aan foutmeldingen op de terminal. Ongeldige betaalwijze, kies 1 betaalwijze. En ja, NFC aan, Google Pay open, kaart geregistreerd in Rabo app. Blij dat ik m’n bankpasje ook nog bij had.
Ging net prima hier bij de AH.
Had je niet toevallig je “reguliere” bankpas in je telefoonhoes zitten. Ik heb dat gehad en kreeg toen ook vreemde meldingen. Het leek dat ze allebei wilden betalen en dat ging dus (gelukkig) niet…
Neen, maar misschien had ik mijn telefoon moeten herstarten (tip die ik hierboven zie). Volgende keer maar weer es proberen.
Ik vermoed dat de oorzaak was dat ik binnen Google Pay de configuratie niet helemaal voltooid had. Je moet hier blijkbaar verplicht Google Pay als Standaard voor contactloze betalingen instellen. Wat ik als bijna-boomer niet aandurfde uit angst dat er dan elders dingen gingen omvallen.
Ik heb voor mijn 2 betaalpassen de optie geactiveerd in de Rabo app, maar ik had de Google Pay app nog niet, die heb ik daarna geïnstalleerd.
Nu komen de (laatste cijfers van de) rekeningnummers die op de betaalpassen in Google Pay staan niet overeen met mijn daadwerkelijke rekeningnummer, is dit normaal?
Ik begrijp dat eronder staat dat er ook nog een virtueel rekeningnummer is dat wordt gebruikt, maar beide nummers komen niet overeen.
Ehm, yep. Ook hier twee keer vier cijfers die me niets zeggen.
Kijk even mijn reactie in de comments?
Dat is inderdaad verwarrend. Je kan in Google Pay niet zien welk pasje aan welk bankrekeningnummer is gekoppeld want in Google Pay is er een virtueel nummer aan de pas gekoppeld. Het tweede nummer dat in Google Pay zichtbaar is, is weer niet het pasnummer. Wat nu niet lukt is in Google Pay een naam aan de pas gegeven. Maar als je hele goed ogen hebt kan je in Goolge Pay op het pasje zien staan: gezamenlijke rekening.
Bedankt voor het delen van dit artikel, echter loop ik nog steeds tegen problemen aan met Pay op m’n Wear OS smartwatch, mijn Ticwatch 3 pro. Ik moet zodra ik de Google Pay app op mijn horloge een kaart instellen, vervolgens opent deze op mijn telefoon, maar kan ik mijn Rabobank pas niet selecteren…. Ik heb deze al wel via de Rabobank app toegevoegd alszijnde betaalmethode, want als ik de Google Pay app open op mijn telefoon, zie ik de Rabobank pas er wél tussen staan…..
Hetzelfde hier, geprobeerd op zowel Watch 4 van Samsung en mijn Pro 3
Ook ik heb hetzelfde probleem.
Als de smartwatch aangeeft om op mijn telefoon door te gaan opent Google Pay maar de Rabobank wordt niet getoond.
Ik krijg dat op m’n fossil helaas ook niet voor elkaar (maar dan bij een creditcard, heb geen Rabobank)
Same here, watch 4
De Rabobank is op de hoogte van dit probleem, en werkt aan een oplossing -> ”
Het probleem is in onderzoek! Zodra er een oplossing is zullen wij dit communiceren” https://twitter.com/Rabobank/status/1526497376860504065
Het is me gelukt mijn Rabopas te koppelen in Google Pay op mijn smartwatch (Samsung Galaxy Watch4). Kopieer in de raboapp je bankpasnummer. En daar zit de crux: het veld voor het pasnummer in Google Pay is kleiner dan het pasnummer groot is. Je moet na het plakken er de rest dus zelf bij typen
mij is het net gelukt op me ticwatch pro effe Je pasgegevens vind je in je Rabobank app bij zelf regelen,bankpas, pasgegevens het hele nummer invoeren , niet kopiëren en plakken dan geeft hij een ander nummer maar handmatig invoeren en werkt als een trein
Als je een kaart wil toevoegen klik dan op het NFC icoontje en scan dan je bankpas met je telefoon, werkte bij mij prima
Kopiëren en plakken kan wel moet je alleen nog zelf de laatste 3 cijfers er aan toevoegen. Werkt perfect net gedaan op mijn Tic Watch Pro
Hier nu ook gelukt, bedankt voor de tip!!
Thanks, werkte bij mij ook
Hallo Claudia, hieronder staat de oplossing.
Je met het gehele pasnr pakken uit de bank app (werkt bij Rabobank en ABN), die vul je in bij toevoegen nieuwe pas. En de geldigheid van je pas en voila het werkt.