Veel mensen maken tegenwoordig gebruik van Android Auto. Dit is een fijn systeem voor navigatie en muziekbediening in een voertuig, maar het laat ook nog wat te wensen over. Deze vijf dingen kunnen beter.

Lees verder na de advertentie.
Android Auto-problemen
Meestal werkt het systeem goed en heb je veelal niets te klagen. Je komt waar je moet zijn en hebt toegang tot allerlei apps en diensten die het rijden leuker of gemakkelijker maken. Maar als het platform een keer tegenwerkt, dan merk je dat ook echt. Bijvoorbeeld aan de vijf onderstaande ergernissen die gebruikers ervaren:
Lees verder na de advertentie.
1. Vastlopers, prestatieproblemen en meer
Wanneer je Android Auto draadloos gebruikt, dan kan het zomaar zijn dat die ineens de verbinding met je smartphone verliest. Dit is een veelvoorkomend probleem waar nog altijd geen oplossing voor is. Eigenlijk moet je dan je auto aan de kant zetten om de verbinding opnieuw te herstellen, maar niet iedereen doet dat. Bedraad aansluiten lost dit euvel direct op. Het kan daarnaast ook zijn dat het systeem vastloopt en niet meer reageert.
In het verlengde hiervan kun je je ook flink storen aan de prestaties van Android Auto. Zelfs op modernere systemen voelt de softwareomgeving soms aan als een trage en treurige bedoening. De interface reageert daarnaast traag op je input. Als je een budgettoestel gebruikt, kan dat logisch zijn of aanvoelen. Maar dit komt ook voor op meer premium smartphones.
2. Google Assistent wordt slechter
Een ander opvallend element is het idee, of feit, dat de Google Assistent slechter wordt in plaats van beter. Aanvankelijk hadden weinig gebruikers last van de Assistent aan boord, omdat het luisterde en goed uitvoerde wat je wilde bereiken. Maar de laatste paar maanden lijkt dit steeds minder vaak het geval te zijn. Het verstaat je niet goed en vult daarom dingen in die niet kloppen. Berichten opstellen gaat niet zonder fouten en soms iemand bellen kan niet zonder naar je smartphone verwezen te worden.
3. Hoog batterijgebruik
En als je een draadloze verbinding maakt met Android Auto, dan is er nog een probleem: het hoge batterijgebruik. Bovendien kan een smartphone ontzettend warm worden. Dit is om veel redenen een slechte ontwikkeling. Niet alleen omdat je dan vaker je telefoon moet opladen, maar ook omdat het de prestaties van de batterij op de lange termijn aantast. De accu gaat er zodoende sneller op achteruit en dan moet je eerder op zoek gaan naar een nieuwe smartphone.
Lees verder na de advertentie.
4. Niet kunnen omgaan met third-party belapps
Daarnaast kan Android Auto niet omgaan met bel-apps van derde partijen. Als je bijvoorbeeld gebeld wordt via WhatsApp, dan kun je dat telefoongesprek niet aannemen via het autosysteem. Je moet dan alsnog naar je telefoon grijpen om het gesprek aan te nemen, als je dat moet of wil. En dat terwijl berichten die via andere apps binnenkomen wel gewoon via Auto te ontvangen zijn.
5. De indeling is een zooitje
Tot slot is er nog wat ruimte voor de indeling. Per auto verschilt namelijk hoe Android Auto zich presenteert. Bij de een zie je aanvankelijk alleen maar apps staan, terwijl bij de ander een derde van het scherm constant gebruikt wordt voor de navigatie. Bovendien is het zo dat soms Google Maps blijvend actief is binnen het systeem, of je er nou gebruik van maakt of niet (en dat gaat dan ook ten koste van de batterij). Het probleem is dat Google geen uniform ontwerp aanbiedt, omdat het rekening moet houden met allerlei schermgroottes en auto’s. Kortom: hier is dus nog ruimte voor verbetering.
Zijn er dingen waar jij je aan stoort met Android Auto? Deel die dan in de comments.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Vreemd, ik kan gewoon gesprekken aannemen van bv Teams. En vroeger kon je wel bellen via WA in AA. Ben ik benieuwd of het dus aan WA ligt of AA.
https://www.androidplanet.nl/nieuws/android-auto-whatsapp-bellen/#:~:text=Het%20is%20al%20een%20tijd,nu%20ook%20bellen%20via%20WhatsApp.
Ik zou uit veiligheids oogpunt, meer stem commando’s willen zien zodat je niet steeds hoeft te klikken en afgeleid wordt. Bijvoorbeeld: “zoom in of uit.” “Meld ongeval”, etc.