De Samsung Galaxy S24 FE nu met Wireless Charger Duo t.w.v. €89,99 cadeau!

Sonos overweegt een terugkeer naar de oude en vertrouwde app (UPDATE)

Marloes Urff
Marloes Urff
21 augustus 2024, 18:35
4 min leestijd
Sonos overweegt een terugkeer naar de oude en vertrouwde app (UPDATE)

Lees verder na de advertentie.

Sonos zit in turbulente tijden, voornamelijk door het uitbrengen van een nieuwe app die verschillende mankementen heeft. Het smart speaker-merk zit zo met de handen in het haar, dat het zou overwegen om de oude app terug te brengen.

UPDATE 21 augustus: Sonos CEO Patrick Spence heeft in een Reddit AMA op dinsdag 20 augustus verteld dat hij tot voor kort de hoop had dat de oude app zou kunnen terugkeren. Dat gaat niet meer gebeuren. Ook geeft hij een toelichting.

”Het lastige is dat Sonos niet alleen een mobiele app is, maar tegelijkertijd ook de software die op je speakers en in de cloud draait. In de maanden na de lancering van de nieuwe app hebben we de software geüpdatet die op onze speakers werkt, evenals in de cloud. Vandaag de dag zou S2 minder betrouwbaar en stabiel zijn dan je je herinnert. Na uitgebreid te hebben getest zijn we tot de conclusie gekomen dat S2 opnieuw uitbrengen de problemen zou verergeren. Ik ben er zeker van dat dit een teleurstelling is. Het was ook een teleurstelling voor mij.”

Sonos CEO Patrick Spence in een AMA op Reddit

Origineel artikel:

Terug naar het oude

Volgens The Verge denkt Sonos hier serieus over na. Het smart audiobedrijf worstelt al sinds mei dit jaar met de nieuwe app, die momenteel een beoordeling van gemiddeld 1,3 sterren in de Google Play Store heeft. Direct na de app-update regende het klachten van gebruikers over diverse problemen.

Een van de vele mankementen is het niet langer kunnen bewerken van afspeellijsten. Lezers van Androidworld gaven ook aan dat zij niet langer content op een NAS konden bereiken of een wekker in konden stellen. Tel daar nog eens bij op dat subwoofers niet langer in de app verschenen of dat lokale muziekbestanden niet bruikbaar waren. Al met al een tumultueuze tijd voor Sonos.

Sonos CEO Patrick Spence heeft zich ook niet erg geliefd gemaakt bij Sonos-fans. Hij hield lang vol dat terugkeren naar de oude app geen optie was. Zo zegt hij nog altijd dat het een goede keuze was om een nieuwe app te ontwikkelen, dat dit helpt om het merk vaker te innoveren en zo in nieuwe productcategorieën aan de slag te gaan. De update van de app ging gepaard met de uitgave van de eerste Sonos-hoofdtelefoon.

Wel heeft Spence toegegeven dat Sonos klanten erg heeft teleurgesteld. Tijdens een financiële vergadering vorige week liet hij weten dat de uitvoering die Sonos en hijzelf hadden gekozen tekort is geschoten. Ook zei hij het volgende:

‘De situatie rondom de app is een tegenwind geworden voor de verkoop van Sonos-producten. We geloven dat onze focus nu verlegd moet worden naar de app voordat we iets anders oppakken. Dat betekent dat twee behoorlijke aankondigingen van producten die gepland waren voor eind 2024 vertraagd worden. Ze komen pas uit als de app-ervaring overeenkomt met wat onze klanten en partners van Sonos verwachten.’

Sonos CEO Patrick Spence

De planning van Sonos

Een van de twee vertraagde producten is een nieuwe Sonos Arc-soundbar met codenaam Lasso. Bronnen zeggen tegen The Verge dat Sonos alsnog hoopt de soundbar in oktober te lanceren. Het fiscale jaar eindigt voor Sonos in september, waardoor oktober al het fiscale jaar 2025 is voor het merk. Wat het andere product is, is niet bekend.

Vorige week schatte Patrick Spence in dat het rechtzetten van de situatie in de nabije toekomst zo’n 20 tot 30 miljoen dollar gaat kosten. Sonos wil zich focussen op het behouden van bestaande klanten en voorkomen dat ze weggaan van het ecosysteem. De nieuwe app wordt elke twee weken geüpdatet met verbeteringen en bug-oplossingen. Mocht het merk ervoor kiezen om terug te keren naar de oude app, wordt dit nog altijd aangehouden. Wel is er een worsteling: terugkeren naar S2, de oude app, betekent dat een boel nieuwe software van Sonos die met de cloud werkt onbruikbaar is.

Voorlopig is Sonos dus nog niet van de zelf ontworpen ellende af. Spence geeft in de online vergadering toe dat de problemen rondom de app de release van de Sonos Ace-koptelefoon compleet overschaduwden. Het bedrijf heeft gisteren ook ongeveer 100 medewerkers ontslagen. De tijd zal leren of Sonos op korte termijn de ooit zo glanzende reputatie terug weet te verdienen.

Wat vind jij: zou Sonos er goed aan doen om de oude app terug te brengen? Deel jouw mening in de reacties hieronder!

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

0

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

21 augustus 2024, 21:41

Ik ben blij dat de nieuwe app blijft, ik ben 1 van de weinige mensen die nergens last van heeft.

21 augustus 2024, 21:07

Ik heb mijn play1 boxen gedowngrade en gebruik nu de S1 app weer.
Wat een verschil, alles werkt weer en als ik bv het volume wil verlagen of verhogen kan dat gewoon weer met mijn telefoon. Het werk direct. Het enige nadeel is dat je steeds een banner krijgt in de S1 app met de mededeling dat de Sonos S2 app nu beschikbaar is.

16 augustus 2024, 18:24

Nu terug de oude app. De nieuwe app verder ontwikkelen, degelijk testen (en niet geforceerd) lanceren als deze uiteindelijk goed werkt. Ik heb de oude apk ook, maar je moet gedwongen updaten.

15 augustus 2024, 17:10

Was er al heel snel klaar mee en heb oude .apk erop gezet.

15 augustus 2024, 16:51

Tuurlijk. Er was niks mis met de ‘oude’ app