Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

  • Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

  • OnePlus 7T Pro

  • Nokia 7.2

  • Xiaomi Mi 9T Pro

  • Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Hou je mobieltje en 95 euro in je zak

Smartphoneverbod op de fiets: wat wel en niet mag

· 28 juni 2019

Wie vanaf 1 juli fietst met zijn of haar telefoon in de hand, riskeert een boete van 95 euro. Maar mag je nu wel een telefoonhouder gebruiken? Of je telefoon aanraken? Of er naar kijken voor navigatie? Op al deze vragen geven we antwoord.

Smartphonegebruik op de fiets

In 2016 was de toenmalige verkeersminister Schultz van Haegen al bezig met een totaalverbod van het smartphonegebruik op de fiets. De roep vanuit de politiek om een algeheel verbod van smartphonegebruik op de fiets steeds in te stellen werd steeds groter aangezien de smartphone een grote rol speelde/speelt bij de verkeersongevallen op het fietspad. De  verkeersminister wilde een totaalverbod van het smartphonegebruik op de fiets. Zo wilde zij het handsfree smartphonegebruik op de fiets aan ook aan banden leggen.

In 2018 kwam minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur met een grote campagne die mensen bewust moest maken van de gevaren van smartphone-gebruik in het verkeer. Even later volgde een nieuw wetsvoorstel om per 1 juli 2019 het bellen of appen op de fiets te verbieden. In datzelfde jaar stonden de fietsers voor het eerst bovenaan de lijst van dodelijke verkeersongevallen.

Het is bijna zover, aankomende maandag is het 1 juli en dat treedt een nieuwe wet in werking die het verbod voor het vasthouden van een mobieltje in het verkeer uitbreidt naar alle bestuurders van een voertuig, dus ook fietsers. 

Wat mag niet?

Je mag geen mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets of muziekspelers vasthouden tijdens het fietsen. Dat het verbod niet alleen om telefoons gaat komt door deze wijziging in de nieuwe regels: per 1 juli is de term ‘mobiele telefoon’ uitgebreid tot ‘mobiel elektronisch apparaat’.

Vanaf 1 juli 2019 mogen trambestuurders en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig ook geen elektronisch communicatieapparaat meer vasthouden als ze een gehandicaptenvoertuig of tram besturen. Als zij deelnemen aan het verkeer zonder een voertuig te besturen, is het niet verboden. Bijvoorbeeld op een paard of als voetganger. Ook in het laatste geval mogen zij geen gevaar zijn voor andere weggebruikers.

Smartphoneverbod op de fiets

Wat mag wel?

Handsfree van een mobiel elektronisch apparaat gebruik maken is wel toegestaan. Je kan bijvoorbeeld een mobiel apparaat in een houder plaatsen om bijvoorbeeld te navigeren of om handsfree te bellen.

Je kan ook een koptelefoon opzetten of oordopjes gebruiken om handsfree te bellen of je smartphone te bedienen via stemcommando's. Je drukt dan op de Google Assistant-knop op de koptelefoon om de laatste notificaties  te horen. Met het indrukken en vasthouden, kun je de Google Assistant opdrachten geven en vragen stellen zoals 'Hoe laat is het?', 'Wat is bier in het Duits' en 'Is het gek dat ik in het niets praat met een hoofdtelefoon op?'  Je moet wel zorgen dat je het omgevingsgeluid nog hoort. Dat is mogelijk door bijvoorbeeld maar één oordopje te gebruiken of door het volume laag te zetten.

Uiteraard moet je in beide gevallen op het verkeer blijven letten en mag je geen gevaarlijke situaties veroorzaken voor anderen. 

Het verbod geldt alleen als het voertuig daadwerkelijk in beweging is. Iemand die bijvoorbeeld met de fiets stilstaat voor het verkeerslicht, mag dus wel zijn of haar mobiele telefoon vasthouden. 

Smartphone fiets

Andere hulpmiddelen die je kunt gebruiken

Telefoonhouders

Naar aanleiding van het wetsvoorstel hebben we al eens een mooi overzicht met houders en koptelefoons gemaakt waarmee je toch onderweg online kunt blijven. Dat overzicht vind je hier. Daarnaast zijn er natuurlijk vele koptelefoons en oordopjes op de markt, met en zonder Google Assistent. Hieronder vind je artikelen met handige tips hierover.

> Gadgets waarmee je veilig naar school of naar het werk fietst

> De beste bedrade of bluetooth-oortjes voor 20 euro

> Hoofdtelefoons die je kunt gebruiken met de Google Assistent

> Zo werkt Google Assistant op je hoofdtelefoon

Productfoto van de oortjes

OnePlus Bullets Wireless 2

SafeDrivePod

De Nederlandse fietsenfabrikant Gazelle heeft alvast een zogenaamde SafeDrivePod ontwikkeld. Dit apparaatje blokkeert je smartphone tijdens het fietsen. Hands-free opties zoals spraakgestuurd bellen en navigeren met je telefoon via Google Maps, Waze of Flitsmeister zijn met de SafeDrivePod wel mogelijk. De SafeDrivePod kan ook in de auto of op de motor of brommer bevestigd worden. 

De kosten zijn per pod zijn eenmalig € 120,- exclusief btw. Meer informatie over dit apparaatje vind je hier

SafeDrivePod

COBI.Bike

COBI.Bike staat voor Connected Biking en bestaat uit een houder waarin de smartphone geplaatst wordt, een duimcontroller en de COBI.Bike-app. Met de duimcontroller en geïntegreerde spraakfunctie kan je tijdens het fietsen handsfree de route checken, een ander liedje opzetten, verbinden met Strava of een telefoongesprek aannemen. Ook de hoeveelheid gegevens die wordt weergegeven, wordt bewust verminderd. Hierdoor kun je volgens de fabrikant je handen aan het stuur en je ogen op de weg houden.

Het COBI.Bike-systeem is niet goedkoop en is in drie varianten verkrijgbaar vanaf 249 euro. Details over dit systeem vind je hier.

COBI.Bike

KPN Safe Lock

Telecomprovider KPN en Veilig Verkeer Nederland hebben een slim fietsslot ontwikkeld dat het smartphonegebruik tijdens het fietsen blokkeert. KPN Safe Lock staat in verbinding met een app, die de internetverbinding van de smartphone kan uitschakelen. Dit slot wordt niet meer met een sleutel geopend, maar met de bijbehorende app die dan meteen de netwerkverbinding van je smartphone blokkeert.

Fietsers hebben zodoende geen bereik en geen mobiel internet. Ze kunnen dus niet meer appen of bellen als ze onderweg zijn. Dit kan dan alleen als je van de fiets stapt en deze op slot zet. Het alarmnummer 112 kan wel gebeld worden. De definitieve versie van KPN Safe Lock kan nu worden besteld op deze website.

Het slot zal rond de 100 euro gaan kosten en kunnen voor het begin van het nieuwe schooljaar en worden opgehaald bij 50 KPN-winkels door heel Nederland. Meer informatie over KPN Safe Lock vind je hier

In-Traffic Reply

Samsung heeft de app In-Traffic Reply ontwikkeld om de verkeersveiligheid te verhogen. De app doet dit door het automatisch reageren op inkomende berichten en telefoontjes. Zo kan de bestuurder zijn ogen op de weg houden en krijgt de verzender van het bericht een antwoord dat de ontvanger aan het rijden is. In de app kun je app als Facebook Messenger en WhatsApp koppelen zodat berichten van deze app automatisch worden beantwoord. Vervolgens zal de app automatisch ingeschakeld worden als je aan het verkeer deelneemt. 

In-Traffic Reply

Hoe hoog is de boete?

Vanaf 1 juli kunnen fietsers in overtreding bekeurd worden en 95 euro aftikken. Tramestuurders kunnen vanaf 1 juli een boete van 240 euro krijgen als ze hun telefoon gebruiken. Dat is hetzelfde bedrag als de boete voor het vasthouden van een telefoon tijdens het besturen van een auto of motorfiets. Voor bestuurders van brom- en snorfietsen bedraagt de boete 160 euro.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (45)
Bezig met laden van reacties...