Smartphonegebruik op de fiets
In 2016 was de toenmalige verkeersminister Schultz van Haegen al bezig met een totaalverbod van het smartphonegebruik op de fiets. De roep vanuit de politiek om een algeheel verbod van smartphonegebruik op de fiets steeds in te stellen werd steeds groter aangezien de smartphone een grote rol speelde/speelt bij de verkeersongevallen op het fietspad. De verkeersminister wilde een totaalverbod van het smartphonegebruik op de fiets. Zo wilde zij het handsfree smartphonegebruik op de fiets aan ook aan banden leggen.
In 2018 kwam minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur met een grote campagne die mensen bewust moest maken van de gevaren van smartphone-gebruik in het verkeer. Even later volgde een nieuw wetsvoorstel om per 1 juli 2019 het bellen of appen op de fiets te verbieden. In datzelfde jaar stonden de fietsers voor het eerst bovenaan de lijst van dodelijke verkeersongevallen.
Het is bijna zover, aankomende maandag is het 1 juli en dat treedt een nieuwe wet in werking die het verbod voor het vasthouden van een mobieltje in het verkeer uitbreidt naar alle bestuurders van een voertuig, dus ook fietsers.
Wat mag niet?
Je mag geen mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets of muziekspelers vasthouden tijdens het fietsen. Dat het verbod niet alleen om telefoons gaat komt door deze wijziging in de nieuwe regels: per 1 juli is de term ‘mobiele telefoon’ uitgebreid tot ‘mobiel elektronisch apparaat’.
Vanaf 1 juli 2019 mogen trambestuurders en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig ook geen elektronisch communicatieapparaat meer vasthouden als ze een gehandicaptenvoertuig of tram besturen. Als zij deelnemen aan het verkeer zonder een voertuig te besturen, is het niet verboden. Bijvoorbeeld op een paard of als voetganger. Ook in het laatste geval mogen zij geen gevaar zijn voor andere weggebruikers.
Wat mag wel?
Handsfree van een mobiel elektronisch apparaat gebruik maken is wel toegestaan. Je kan bijvoorbeeld een mobiel apparaat in een houder plaatsen om bijvoorbeeld te navigeren of om handsfree te bellen.
Je kan ook een koptelefoon opzetten of oordopjes gebruiken om handsfree te bellen of je smartphone te bedienen via stemcommando’s. Je drukt dan op de Google Assistant-knop op de koptelefoon om de laatste notificaties te horen. Met het indrukken en vasthouden, kun je de Google Assistant opdrachten geven en vragen stellen zoals ‘Hoe laat is het?’, ‘Wat is bier in het Duits’ en ‘Is het gek dat ik in het niets praat met een hoofdtelefoon op?’ Je moet wel zorgen dat je het omgevingsgeluid nog hoort. Dat is mogelijk door bijvoorbeeld maar één oordopje te gebruiken of door het volume laag te zetten.
Uiteraard moet je in beide gevallen op het verkeer blijven letten en mag je geen gevaarlijke situaties veroorzaken voor anderen.
Het verbod geldt alleen als het voertuig daadwerkelijk in beweging is. Iemand die bijvoorbeeld met de fiets stilstaat voor het verkeerslicht, mag dus wel zijn of haar mobiele telefoon vasthouden.
Andere hulpmiddelen die je kunt gebruiken
Telefoonhouders
Naar aanleiding van het wetsvoorstel hebben we al eens een mooi overzicht met houders en koptelefoons gemaakt waarmee je toch onderweg online kunt blijven. Dat overzicht vind je hier. Daarnaast zijn er natuurlijk vele koptelefoons en oordopjes op de markt, met en zonder Google Assistent. Hieronder vind je artikelen met handige tips hierover.
> Gadgets waarmee je veilig naar school of naar het werk fietst
> De beste bedrade of bluetooth-oortjes voor 20 euro
> Hoofdtelefoons die je kunt gebruiken met de Google Assistent
> Zo werkt Google Assistant op je hoofdtelefoon
OnePlus Bullets Wireless 2
SafeDrivePod
De Nederlandse fietsenfabrikant Gazelle heeft alvast een zogenaamde SafeDrivePod ontwikkeld. Dit apparaatje blokkeert je smartphone tijdens het fietsen. Hands-free opties zoals spraakgestuurd bellen en navigeren met je telefoon via Google Maps, Waze of Flitsmeister zijn met de SafeDrivePod wel mogelijk. De SafeDrivePod kan ook in de auto of op de motor of brommer bevestigd worden.
De kosten zijn per pod zijn eenmalig € 120,- exclusief btw. Meer informatie over dit apparaatje vind je hier.
COBI.Bike
COBI.Bike staat voor Connected Biking en bestaat uit een houder waarin de smartphone geplaatst wordt, een duimcontroller en de COBI.Bike-app. Met de duimcontroller en geïntegreerde spraakfunctie kan je tijdens het fietsen handsfree de route checken, een ander liedje opzetten, verbinden met Strava of een telefoongesprek aannemen. Ook de hoeveelheid gegevens die wordt weergegeven, wordt bewust verminderd. Hierdoor kun je volgens de fabrikant je handen aan het stuur en je ogen op de weg houden.
Het COBI.Bike-systeem is niet goedkoop en is in drie varianten verkrijgbaar vanaf 249 euro. Details over dit systeem vind je hier.
KPN Safe Lock
Telecomprovider KPN en Veilig Verkeer Nederland hebben een slim fietsslot ontwikkeld dat het smartphonegebruik tijdens het fietsen blokkeert. KPN Safe Lock staat in verbinding met een app, die de internetverbinding van de smartphone kan uitschakelen. Dit slot wordt niet meer met een sleutel geopend, maar met de bijbehorende app die dan meteen de netwerkverbinding van je smartphone blokkeert.
Fietsers hebben zodoende geen bereik en geen mobiel internet. Ze kunnen dus niet meer appen of bellen als ze onderweg zijn. Dit kan dan alleen als je van de fiets stapt en deze op slot zet. Het alarmnummer 112 kan wel gebeld worden. De definitieve versie van KPN Safe Lock kan nu worden besteld op deze website.
Het slot zal rond de 100 euro gaan kosten en kunnen voor het begin van het nieuwe schooljaar en worden opgehaald bij 50 KPN-winkels door heel Nederland. Meer informatie over KPN Safe Lock vind je hier.
In-Traffic Reply
Samsung heeft de app In-Traffic Reply ontwikkeld om de verkeersveiligheid te verhogen. De app doet dit door het automatisch reageren op inkomende berichten en telefoontjes. Zo kan de bestuurder zijn ogen op de weg houden en krijgt de verzender van het bericht een antwoord dat de ontvanger aan het rijden is. In de app kun je app als Facebook Messenger en WhatsApp koppelen zodat berichten van deze app automatisch worden beantwoord. Vervolgens zal de app automatisch ingeschakeld worden als je aan het verkeer deelneemt.
Hoe hoog is de boete?
Vanaf 1 juli kunnen fietsers in overtreding bekeurd worden en 95 euro aftikken. Tramestuurders kunnen vanaf 1 juli een boete van 240 euro krijgen als ze hun telefoon gebruiken. Dat is hetzelfde bedrag als de boete voor het vasthouden van een telefoon tijdens het besturen van een auto of motorfiets. Voor bestuurders van brom- en snorfietsen bedraagt de boete 160 euro.
App niet meer beschikbaar
com.samsung.intrafficreply
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Nederland het land van de eindeloze betutteling, om doodziek van te worden. Het leven wordt er zo niet beter op, eerstdaags worden we hersenloze zombies zonder enige verantwoordelijkheid of eigen inzicht, want dat is nergens meer voor nodig. Voor werkelijk alles is er in Nederland een regeltje….. Oef ik mag nog van geluk spreken dat ik over de grens woon.
Ach ja, het was juist de reden dat ik de fiets pakte. En die ellenlange afgezonderde fietspaden zijn zo interessant niet, maar misschien zal ik een enkele slak per 100km het leven besparen door de extra focus op de weg.
Had al een houder gekocht voor op de fiets, ook een nieuwe telefoon die er niet in past… Nog maar zo’n ding kopen dan 🙁
De trillingen die het toestel te verduren krijgt gaan ook wel op den duur schade veroorzaken, de telefoon denkt steeds dat hij gevallen is of een ongeluk heeft plaatsgevonden.
Ik vind de boete veel te mild. Had van mij wel 3 keer zo veel mogen zijn. Het is levensgevaarlijk al die fietsers die niet uit hun doppen kijken.
In 1991 is dit eveneens geprobeerd dit wettelijk te verbieden. Toen speelde aansprakelijkheid bij ongevallen eveneens een rol ivm afwikkeling schade en dat lukte toen niet.
Tja dat ook de fietser(ster) er aan moet geloven dat ze geen mobieltje meer mogen vasthouden is begrijpelijk. Het is voor de automobilist ook niet prettig, als ze met een pincet de restjes vlees tussen hun gril moeten lospeuteren als ze weer een fietser hebben dood gereden.
Betutteling van de bovenste plank maar daar staat Nederland dan ook voor bekend.
Sinds wanneer is een paard berijden geen voertuig? Paard rijden is nog wel tandje meer focus dan een scooter denk ik?
Telefoon houders raad ik af voor op de fiets!
Het “je weet wel” tuig op scooters
Stopt naast je en pakken snel je telefoon en rijden weg!
Afrader!
Goeie regel en nou hard aanpakken die appende malloten onderweg
Wat een mooi uitgebreid en fijn leesbaar artikel! Dank.
Dus je mag straks wel een oude camera vast houden maar geen digitale camera. Is dan ook weer wat krom
Haha ik moest lachen om ‘ Is het gek dat ik in het niets praat met een hoofdtelefoon op?’ maar hierom wordt mijn volgende koptelefoon / oortjes sowieso 1tje met Google Assistant.
Toch maar een boek meenemen dan
Bellen zou toch moeten kunnen vind ik, of je nou wel of niet bel met 1 hand fietsen doen we allemaal wel is. Maar goed dat ben ik
Jammer dat het zo er moet komen. De veiligheid van een ieder op staat wordt door dit soort mobiele zombies zowel per fiets of ander voertuig gewoon ‘bewust’ gevaarlijk gemaakt. En dat omdat men niets wilt verliezen onderweg naar waar naar toe.
Wat betekend mono nu eigenlijk echt?