Samsung beveiligingsupdates
Ondanks Googles inspanningen om smartphonefabrikanten te verplichten om telefoons minimaal twee jaar lang van beveiligingsupdates te voorzien, brengen deze fabrikanten vaak zelf wijzigingen aan in hun beleid ten aanzien van deze updates. Zo ook Samsung.
Samsung vermeldt zijn planning op het gebied van beveiligingsupdates op deze website. Samsungtelefoons worden onderverdeeld in maandelijkse updates, kwartaalupdates en ‘andere reguliere updates’. De laatste categorie ontvangt beveiligingsupdates op een periodieke basis maar is ook onderhevig aan veranderingen.
Aanpassingen
Er zijn drie nieuwe telefoons aan de maandelijkse update-planning toegevoegd: de Samsung Galaxy Fold, de Samsung Galaxy A50 en de Samsung Galaxy Xcover 4s. De Galaxy Xcover 4s stond op de lijst met kwartaalupdates en is hiermee dus ‘opgewaardeerd’.
Drie apparaten zijn aan de lijst met kwartaalupdate toegevoegd: de Samsung Galaxy A20s, de Samsung Galaxy Tab A8 en de Samsung Galaxy Tab Active Pro. De Samsung Galaxy Tab A uit 2017 is gedegradeerd naar de categorie ‘andere reguliere updates’, net als de Galaxy Xcover 4.
Samsung Galaxy Xcover 4s
Samsungtelefoons die van de website zijn verdwenen zijn de: Samsung Galaxy A5 (2016), de Samsung Galaxy A3 (2016) en de Samsung Galaxy Tab S2 Refresh. Ben je in het bezit van één van deze apparaten? Dan zul je geen reguliere updates meer ontvangen. Google verplicht elke fabrikant wel om kwetsbaarheden die door Googles maandelijkse bulletin worden geïdentificeerd binnen de 90 dagen via een patch te verhelpen. Meer daarover lees je in dit artikel.
Samsung Galaxy A3 (2016)
Minimaal twee jaar software-ondersteuning
Samsung meldde eerder, met betrekking tot een conflict met de Consumentenbond over de Galaxy S7: “We ondersteunen nieuwe toestellen altijd minimaal twee jaar vanaf de productintroductie in Nederland. Dat betekent niet dat we daarna stoppen met het uitgeven van updates.” Het is alleen jammer dat Samsung niet al zijn apparaten van maandelijkse updates voorziet, maar hierin verschil maakt tussen recente high-end en midrange-telefoons.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Echt samsung weer he daarom koop ik nooit meer zooi van hun
Laat Nvidia maar een telefoon maken. Mijn Shield krijgt al bijna 5 jaar updates ?
Niet reageren Edwin. Hou je in?
Hij is gewoon blij dat hij vier jaar updates krijgt.
Tenminste, dat zeggen ze.
Maar dat is nog maar even afwachten of dat zo is.?
Mijn S7 gebruik ik nu ruim 3 jaar. Batterij wordt minder, gaat dwars door mijn beveiligingen heen (ondanks mijn fingerprint en cijfercodebeveiligingen blijkt dat dit ding zomaar programma’s opent, terwijl hij in mijn kontzak zit, tijdens het autorijden). Iets wat niet zou moeten kunnen gebeuren …. tot en met de whats app button voor geluidsopname aan toe. Batterij is niet te vervangen op een normale manier. Nu dan ook downgraden van beveiligingsupdates …. niet echt het toonbeeld van goeie service. Maar ja met een ‘midrange’ toestel mag je niet teveel verwachtingen hebben. Moet je maar een ‘high-end’ prul kopen, waar je overigens ook maar een paar jaar mee kan doen. En dat voor soms rond de 900 plus euries, met abonnement voor twee jaar. In feite sta je met je rug tegen de muur. Voor elk wat wils, maar in de cheap- en middle-range moet je volstaan met blijkbaar minder. En soms is er geen keuze, vooral als het financiÄ—le plaatje om de hoek komt kijken.
Zou het inderdaad gepast vinden als Samsung de Updates van de S5 en 7 en 4 nog zou toe passen.
Heb nog een vraag over de Black Berry Z10 N die is over genomen om blijkbaar er een Android systeem in te plaatsen.
Is dit al geschiedt? En waar is deze BB verkrijgbaar? Vr. Groet . Jose
Ja, en ik gebruik hier de samsung S7 nog, zojuist werd er bekend gemaakt een ernstig lek gevonden te zijn. Mijn toestel valt daar ook onder. Nu zou het samsung wel netjes staan ook dit lek van een update te voorzien, zodat de s7 nog veilig te gebruiken is nu de support is afgelopen.