Nieuw: de Huawei Watch D2 nu met FreeBuds 5i t.w.v. €99,99 cadeau!

Google lanceert Mijn advertentiecentrum: controle over reclame

Sebastien Marien
Sebastien Marien
20 oktober 2022, 12:00
3 min leestijd
Google lanceert Mijn advertentiecentrum: controle over reclame

Lees verder na de advertentie.

Google heeft ‘Mijn advertentiecentrum’ voorgesteld in Nederland: een functie die gebruikers meer controle moet geven over de reclame die ze te zien krijgen. Je geeft aan van welke merken en over welke onderwerpen je meer advertenties wilt zien, en van welke minder.

Mijn advertentiecentrum

De Googles belangrijkste bron van inkomsten blijft voor Google de reclame die het laat zien in zijn zoekmachine en in andere diensten. Alleen zijn gebruikers niet altijd gelukkig met de reclame die ze te zien krijgen. Met het nieuwe ‘Mijn advertentiecentrum’ kan je makkelijker ja voorkeuren voor reclame personaliseren, dat zegt Google in een persbericht.

Stel, je hebt net je vakantie voor de zomer geboekt, dan ben je het vast beu dat er vervolgens de hele tijd reclame over strandvakanties blijft verschijnen. Met Mijn advertentiecentrum tik je voortaan op de menu met de drie puntjes naast een vakantie-advertentie en selecteer je dat je minder van dergelijke advertenties wilt zien. Je kan er ook voor kiezen om juist advertenties te zien over merken of onderwerpen waar je wel waarde aan hecht, zoals kortingen op sneakers of cadeaus voor de feestdagen.

Tik in Mijn advertentiecentrum op Advertenties aanpassen om de onderwerpen en merken te kiezen waar je meer of minder van wilt zien. 

Onderwerpen schrappen

Het kan ook zijn dat je geregeld reclame tegenkomt over onderwerpen waar je liever niets over wilt zien. Met Mijn advertentiecentrum kan je advertenties beperken over onderwerpen zoals: alcohol, daten, gewichtsverlies, gokken, zwangerschap en ouderschap. Je zet bij elk onderwerp de betreffende schakelaar uit. 

Daarnaast kan het voorkomen dat je vooral reclame ziet die bij een bepaalde doelgroep hoort zoals educatie, relatiestatus of de sector waarin je werkt. In Mijn advertentiecentrum kan je zelf bepalen hoe bepaalde categorieën van toepassing zijn op jouw advertenties. Het is nog altijd mogelijk om helemaal geen gepersonaliseerde reclame te zien en dat kan je eveneens instellen. Je blijft dan nog steeds reclame zien, maar deze is minder relevant voor jou.

In ‘Advertenties aanpassen’ kan je gevoelige advertenties over een aantal onderwerpen beperken

Google stopt ook met cookies

De wijzigingen die je maakt in Mijn advertentiecentrum werken op alle apparaten waarmee je bent ingelogd op je Google-account. Daarnaast heeft het effect op reclame die wordt getoond binnen de diensten van Google en de reclame op websites van derden. Ben je niet ingelogd met je Google-account, dan pas je je voorkeuren aan via de Advertentie-instellingen. Mijn advertentiecentrum wordt nu uitgerold in Nederland en België.

Google heeft eerder bekend gemaakt dat het in 2024 stopt met browsercookies en dan wordt een alternatief aangekondigd. cookies volgens het surfgedrag van gebruikers en zo kunnen adverteerders doelgerichte reclame aanbieden.

Wat denk jij van dit nieuwe systeem? Vind je het handig dat je meteen naar Mijn advertentiecentrum kan gaan door naast de reclame op de drie puntjes te tikken? Laat het ons weten in de reacties.

Themaweek privacy: heb je tips of ideeën?

Androidworld is de grootste Android-community van Nederland en België. We doen dit dus samen! Heb jij dus een vraag over het onderwerp dat we bespreken tijdens de themaweek of juist ideeën of tips? Laat het dan weten in de reacties onder dit artikel. Je kan ons ook mailen via dit e-mailadres of een berichtje achterlaten op FacebookInstagram en Twitter. Daarnaast kan je ons vragen stellen via deze Telegram-groep. Wil je liever één van de redacteuren een tip sturen? Dan kan dat ook!

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

4

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

20 oktober 2022, 14:33

Ik vraag me af of die instellingen dan ook effect gaan hebben op de reclame die ik op uw website zie. Ik ben b.v. niet in auto’s geïnteresseerd en wil van die reclames af. Advertenties ervaar ik zelden als relevant, eerder storend, omdat ze vol afbeeldingen staan die ik wil ontwijken.