De Digital Markets Act is nu ongeveer een maand van kracht en het geeft techbedrijven flink wat hoofdpijn. Allemaal om te zorgen dat er eerlijke concurrentie mogelijk is en dat burgers meer keuze hebben en beter weten waar ze aan toe zijn. Google doet nu een boekje open over de DMA.
Verhoogt de DMA de prijzen?
In een blog haalt het aan dat er actieve discussies worden gevoerd in diverse landen over de aparte regels die de poortwachterbedrijven krijgen. Poortwachterbedrijven zijn bedrijven die de EU heeft uitgekozen en die extra goed i n de gaten worden gehouden. Google stelt echter dat de EU er misschien wel een averechts effect mee bereikt: “Hoewel deze dwingende wetten tot doel hebben concurrerende digitale markten te bevorderen, kunnen ze compromissen met zich meebrengen die de prijzen verhogen en de keuze voor consumenten en bedrijven beperken. We willen graag een aantal van de zorgen die we horen delen naar aanleiding van de wijzigingen die we hebben doorgevoerd om te voldoen aan de onlangs aangenomen Europese Digital Markets Act (DMA).“
Dit is wat het stelt:
“Onder de DMA hebben we nuttige zoekfuncties van Google voor vluchten, hotels en lokale bedrijven moeten verwijderen. Dit betekent dat als je zoekt naar een vlucht in Europa, we niet langer alle informatie over luchtvaartmaatschappijen, vluchttijden en prijzen kunnen tonen. Dit is voordelig voor een klein aantal online reis-aggregators, maar nadelig voor een breder scala aan luchtvaartmaatschappijen, hotelexploitanten en kleine bedrijven die het nu moeilijker vinden om klanten rechtstreeks te bereiken.” Google stelt dat er nu meer wrijving is als je een vlucht zoekt op Google wanneer je in Europa bent. Google zegt dat de kans dat je op een site terechtkomt waarbij het tarief heel laag lijkt, maar er vlak voor het afrekenen ineens staat dat het tarief niet langer beschikbaar is.
‘Handjevol bedrijven gebaat bij EU-regels’
Daarnaast zegt Google dat kleine tussenpersonen nu meer verkeer krijgen en luchtvaartmaatschappijen, hotels en restaurants minder verkeer krijgen. Hotels zouden zich ook zorgen maken, omdat het aantal klikken voor directe boekingen met 30 procent zou zijn gedaald sinds de DMA. “Deze bedrijven moeten nu in contact komen met klanten via een handvol tussenpersonen die meestal grote commissies vragen, terwijl verkeer via Google gratis was.”
Ook zou Google Maps er binnen Google Zoeken niet meer goed uitzien: Google zegt dat het dit hoort van consumenten. “Veel Europese gebruikers uiten hun bezorgdheid op prikborden en in onze helpforums over het feit dat ze geen bruikbaar Google Maps-tabblad meer zien op onze pagina met zoekresultaten.” Google sluit af met de mededeling dat het transparant blijft over zijn naleving van de DMA. En de uitsmijter: “Naar onze mening zou de beste aanpak ervoor zorgen dat consumenten kunnen blijven kiezen welke diensten ze willen gebruiken, in plaats van ons te verplichten Search opnieuw te ontwerpen ten voordele van een handjevol bedrijven.“
Klare taal van Google
Vrij duidelijke taal van Google, dat we niet direct hadden verwacht zo kort nadat de DMA is ingegaan. Echter ziet Google natuurlijk als allerbeste wat er allemaal verandert. Wel valt op dat het statement van het bedrijf erg over anderen lijkt te gaan. Het zegt dat hotels dit of dat zeggen, dat er in bepaalde landen x of y wordt gesteld: er komt niet heel veel vanuit Google zelf, tot vooral die laatste zin. Het vindt, met andere woorden, dat het heel veel moeite moet doen voor maar een heel kleine groep die er profijt van heeft. En, zo blijkt uit de tekst, benadeelt het een nog veel grotere groep.
We verwachten niet direct een reactie van de EU op dit relaas, maar het biedt wel een goede glimp van wat Google nu werkelijk van die DMA vindt. En waarschijnlijk stelt het alles nog redelijk subtiel en zakelijk.
Wat vind jij, is de DMA te streng voor de poortwachtersbedrijven? Deel het in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Europa laat de mensen alles gewoon worden, en dan maken ze het stuk, zich niet afvragend of dit nadelig zal zijn voor de mensen en bedrijven. Het zal zeker zo zijn. Het zal ons geld kosten en er zullen jobs sneuvelen door hun domme beslissingen.
Als Google niet aan het harken is naar privegegevens gebruikers was er niets aan de hand geweest. De prive data van personen wordt bovendien ook nog eens verkocht. Tja dat je geraakt wordt in je verdienmodel doet zeer. Net als Apple doet had Google beter zijn mond kunnen houden. Ze verdienen nog steeds goud aan gebruikersgegevens, ook in de EU. Je kunt je ook terugtrekken uit de makt. Kijken welke spelers dan opkomen. Miss5blijkt het beter en publieksvriendelijker te kunnen. We zullen het zien.
Wat ik hier compleet mis is de impact van SGE. Buiten Europa is dit nu uitgerold, met als gevolg, dat duizende blogs niet meer te vinden zijn. Google heeft alle verkeer naar zich toe getrokken ten koste van de kleine bloggers.
Die krijgen bijna geen bezoekers meer, verdienen daardoor nagenoeg niks, terwijl Google met hun content ervandoor gaat.
Juist DMA beschermt dit nog een beetje.
Eigenlijk zou een journalist moeten uitzoeken wat er nu eigenlijk anders is geworden. Opschrijven wat Google als belanghebbende er van vindt, daar koopt de lezer toch niets voor?
Maar goed, er wordt al wat nuance geschapen, en wat Google vindt, dat kunnen we meenemen, maar is niet de volledige realiteit, maar hun belang in deze nieuwe realiteit.
Mooi zo! Als Google zich niet aanpast aan de EU en daardoor dus minder goed functioneert, worden ze vanzelf weggeconcurreerd door zoekmachines die Europese privacy wél respecteren. Ik verkoop mijn persoonlijke data liever niet aan bedrijven als Google
Google search werkt aanzienlijk minder goed. Ik hoor dat ook veel andere mensen klagen over het beperken van zoekresultaten. Booking.com en trivago van mijn telefoon verwijderd. Die klunzen in Brussel realiseren zich niet dat Google veel investeert in de zoekmachines die voor ons gratis zijn.
Gratis gaat de zon op.
Klagen omwille van de mindere inkomsten???
Laten we vooral niet praten over het voordeel wat we hebben gehad toen we consumenten nog lekker naar onze hand konden zetten…., wat een gezeur.