Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

  • Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Xiaomi Mi 9T Pro

  • Samsung Galaxy Note 10 Plus

  • ASUS ZenFone 6

  • OnePlus 7 Pro

  • Google Pixel 3a XL

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Een horlogemaker in hart en nieren, en de voor- en nadelen daarvan

Fossil: "we zijn niet bang van de toegenomen concurrentie op de smartwatch-markt"

· 10 september 2019

Fossil praat met Androidworld over zijn strategie wat betreft slimme horloges, de problemen die ze trachten op te lossen en de manier waarop ze met verschillende bekende merken samenwerken.

Fossil op IFA 2019

Fossil Group kwam dit jaar naar de IFA-beurs in Berlijn met een hele reeks aan nieuwe horloges van Michael Kors, Puma, Emporio Armani en Diesel nadat het bedrijf eerder zijn nieuwe Fossil Gen 5 heeft aangekondigd. Op de IFA-beurs in Berlijn vroegen we Fossil in welke mate de horloges van de modemerken verschillen van de eigen Gen 5.

Veel horloges, één rolmodel

"De Fossil Gen 5 komt met een aantal nieuwigheden die we ook introduceren bij deze andere horloges", legt Antonio Nigro uit, de 'head of commercial' bij Fossil. "Zo zijn er dit keer drie batterijmodi: een modus met volledige functionaliteit en het scherm permanent aan, een modus waarbij het scherm uitgaat en met beperkte functies en een modus waarbij enkel de tijd wordt getoond", legt Nigro uit." Verder hebben we een speaker toegevoegd om telefoongesprekken te voeren en we brengen ook als eerste, dankzij onze eigen applicatie, de volledige functionaliteiten van van Wear OS naar iOS-toestellen. We hebben wel een volgorde van updates voor ogen, maar uiteindelijk zal elk horloge dezelfde updates ontvangen", aldus Antonio Nigro.

Beeld van Antonio Nigro

Antonio Nigro is head of commercial bij Fossil group

Hij toont ons aan tafel de nieuwe horloges die tot stand kwamen in samenwerking met de modemerken, en wat opvalt is dat elk individueel horloge er compleet anders uitziet. De Diesel heeft een zware behuizing en een stevige lederen bandje, terwijl de Armani-horloges fijner zijn en kleurrijker. Toch bevatten ze dezelfde functionaliteiten van de Fossil Gen 5, waar ze in feite op gebaseerd zijn, want Fossil beschouwt dat als een sterke basis en focust zich verder op het design om de horloges van de verschillende merken hun eigenheid te geven. Fossil is continu opzoek naar nieuwe samenwerkingen, zo legt Nigro uit aan Androidworld. Maar zo'n samenwerking moet wel steeds strategisch zijn, waardoor het bedrijf niet met elke partner in zee zal gaan.

Beelden van de horloges

De Fossil Gen 5 met zijn batterijmodi

Modefenomenen

"Fossil Group maakt zowel de technologie als de designs van alle horloges, maar we laten ons voor dat laatste wel inspireren door de modemerken. Je ziet bijvoorbeeld bij de Armani-horloges verschillende kleuren, en dat is omdat die gebruikt zullen worden in de nieuwe collectie die ze voorbereiden", legt Nigro uit.

Fossil maakt ons heel duidelijk dat het bedrijf zijn horloges niet enkel als technologie bekijken, maar dus ook vanuit een mode-opzicht, en dan merk je ook de typische fenomenen op die gekend zijn in de modewereld. Hoe verklaar je bijvoorbeeld dat de Emporio Armani Smartwatch 3 met zijn bandje van kunststof 409 euro kost, en de Diesel Axial met lederen band, stevige metalen behuizing en dezelfde specificaties voor 369 euro verkrijgbaar is? "Met de horloges volgen we ook de positie die de merken innemen, net zoals dat met een traditioneel horloge het geval is", geeft Antonio Nigro toe.

Links de Emporio Armani Smartwatch 3, rechts: de Diesel Axial

Toegenomen concurrentie

Het afgelopen jaar zijn er een aantal zaken veranderd in de smartwatch-markt, met Samsung dat de Galaxy Watch introduceerde. Daarnaast gaat ook Fitbit zich meer focussen op slimme horloges, en we zien dat Fossil één van de spelers is op de markt die aan marktaandeel heeft verloren door de toegenomen concurrentie. Dat blijkt uit een onderzoek van Counterpoint. Het marktaandeel van 3,2 procent dat Fossil had in het eerste kwartaal van 2018, is dit jaar gekrompen tot 2,5 procent.

Tabel met het marktaandeel van de verschillende merken

Bron: Counterpoint

Toch blijft het bedrijf geloven in zijn aanpak en de nieuwe samenwerkingen met de verschillende modemerken. "De smartwatch-markt blijft groeien en daar dragen alle spelers aan bij, maar wij geloven in onze unieke positie. Onze horloges zijn zo gemaakt dat je ze wil dragen omwille van het mooie design en ze voelen daardoor niet aan als een stuk technologie", benadrukt de head of commercial bij Fossil. Die aanpak waarbij Fossil uitpakt met zijn samenwerking met modemerken verschilt ten opzichte van zijn grote concurrenten zoals Apple, Samsung en Fitbit.

Wear OS en zijn uitdagingen

Fossil gebruikt al jaren Wear OS van Google als besturingssysteem voor zijn horloges, en smartwatch-gebruikers bekritiseren Google soms omdat de nieuwe ontwikkelingen te weinig overtuigend zijn. Daarnaast is het updatesysteem met de verschillende versies soms verwarrend te noemen en ook de accuduur is nog steeds een probleem met slimme horloges, die op Googles platform draaien.

Nigro maakt ons echter duidelijk dat Fossil juist erg tevreden is met de samenwerking met Google. "We hebben een erg nauwe samenwerking met Google waar we erg blij mee zijn, maar anderzijds houden we er ook van dat we zelf de vrijheid hebben om onze eigen aanpassingen te maken", aldus de topman.

Beelden van de horloges

De nieuwe Tegels in Wear OS zijn als widgets voor je horloge

Horlogemaker in hart en nieren

Het voelt alsof Fossil zich wel degelijk bewust is van de minder goede kanten van Wear OS en het bedrijf lijkt de vrijheid wat betreft software te gebruiken om eigen verbeteringen door te voeren, zoals de nieuwe battermodi. Wear OS blijft ook een logische keuze voor het merk, omdat Fossil in hard en nieren in de eerste plaats een horlogemaker is en geen techfabrikant, dat blijkt uit mij gesprek met Nigro. Een eigen besturingssysteem ontwikkelen, krijgt dus voor het bedrijf niet meteen de voorkeur. Om diezelfde reden maakt Fossil geen andere wearables zoals een goedkopere fitnesstracker, juist omdat het zichzelf als een horlogemaker beschouwt. Dat terwijl ook de markt voor andere vormen van wearables nog steeds groeiende is. 

Puma horloge

De nieuwe Puma Smartwatch is de enige zonder speaker en batterijmodi en kost 329 euro

Fossil blijft dus voor een erg groot deel afhankelijk van Google en de vernieuwingen die de ontwikkelaars van de techgigant uitrollen. Het bedrijf blijft wel, naar eigen zeggen, luisteren naar de feedback van gebruikers om zo eigen verbeteringen door te voeren, en daar slaagt het goed in. Het is daarom niet verwonderlijk dat Google 40 miljoen dollar over heeft voor Fossils intellectuele eigendom. Toch wil het bedrijf in de eerste plaats met zijn design en creativiteit het verschil maken, en samenwerkingen met grote modemerken maakt deel uit van die strategie.

Je leest alles over de nieuwe horloges van Michael Kors, Puma, Emporio Armani en Diesel in dit artikel. Verder ontdek je meer over de Gen 5 van Fossil in dit artikel.

Wat denk jij van de aanpak van Fossil? Moet het bedrijf meer kijken naar spelers als Samsung en FItbit die meer de eigen technologie in handen nemen, of is de creatieve aanpak en samenwerkingen met meerdere modemerken de weg naar voren? Wat vind jij van de nieuwe horloges van het bedrijf, en welke krijgt jouw voorkeur? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (5)
Bezig met laden van reacties...